Anonym (mor) skrev 2018-01-12 17:09:38 följande:
Är inne i en diskussion i en annan tråd som handlar om "samtyckeslagen" och tangerande lite om "me too-rörelsen". Det får mig att undra om det kanske är tevespelen som formar unga pojkars sinnen? Är det där de får sin huvudsakliga fostran?
Man får ju hoppas att det inte är så, men tevespelen bidrar ju tillsammans med allt annat till en normaliserande attityd. Ska man förändra attityder i samhället måste man ju jobba på många plan. Jag tycker tevespel är en av dem. Döda zombies har jag inget emot, jag skulle själv skjuta dem om de knackade på min dörr. Men liksom jag inte låter pojken, eller mig själv, lyssna på musik där de sjunger om "bitch" och "nigger", fast man vet att man normalt inte kallar folk för det, tycker jag man bidrar till normaliseringen av det om man lyssnar på det och därmed stödjer det. Därför avstår jag från spel där man skjuter folk, etc också. Men är jag så konsekvent att jag avstår att t ex se en bra våldsfilm? nej, men jag försöker undvika att pojken ser iallafall de värsta filmerna. För mig är det aktiiva momentet att tryckar på knappar i ett spel ett snäpp över att "bara" se.