• Anonym (Nalle)

Soc: två referenser

Din lärare eller arbetsgivare vet ju om du kommer i tid och sköter dina åtaganden. Det brukar ju inte vara en hemlighet att man inte har körkort. Jag brukar därför presentera det så att jag förklarar att du söker körkortstillstånd. De vet ju inte om du ex kört för fort. Förklarar att det finns några standard frågor vi ställer i sammanhanget. Är man en vettig person brukar referenspersonen svara typ herregud nej när man frågar om bruk av narkotika eller alkohol.

Du får ju medverka i den mån du vill. Men tänk på att soc ger ett förslag till beslut utifrån deras samlade bedömning.

Jag skulle inte oroa mig särskilt för att de ringer din nuvarande lärare.

• Anonym (Nalle)

Vet inte hur vanligt det är med flera möten. Ett eller två känns väl rätt normalt. Var trevlig, hel och ren så går det bra. Jag tror att det absolut är till din nackdel att inte ha med utomstående referenser.

Lycka till

Nalle

• Anonym (Nalle)

Bestämt sig? Hur tänker du då? Eller såhär varför tror du de bestämt sig?

Får du nej kan du söka igen senare

• Anonym (Nalle)

Tog lite lång tid på mig att skriva svaret där. Ja då tar det nog en stund till.

• Anonym (Nalle)

Du kanske ska be soc om hjälp med nykterheten i stället. Då kan de bocka av den frågan nästa gång de gör utredningen :)

Har sökanden vidtagit åtgärder för att komma tillrätta med missbruket? Nåt sånt... ja den sökande har deltagit i....

• Anonym (Nalle)

Du behöver på inget sätt bekymra dig för att de har fullt upp med andra, de finns till lika mycket för dig! Du behöver inte vara rädd att typ bli inlagd på behandling. Exakt vad din kommun erbjuder vet jag ju inte, men du måste ju få ett erbjudande om stöd i och med din lob.

Jag vet ju inget om just dig, men generellt så blir jag lite bekymrad när man hamnar i en situation som leder till en lob när man samtidigt utreds för körkortet. Du är dock inte ensam om att råka ut för det.

Ja jag tror det kan hjälpa dig att få tillbaka ditt körkort på sikt.

• Anonym (Nalle)

Då får du fråga själv. Du har lika stor rätt som alla andra.

Nåja hoppas det löser sig :)

• Anonym (Nalle)

Jag stöttar anonym soc. I detta! Jag har vid något tillfälle använt föräldrar. Det är ju långt ifrån optimalt men ibland finns ju inget annat att ta till. Jag har dock aldrig fått påbackning så det ska vara ok. Man väger ju in mycket annat också i yttrandet.

• Anonym (Nalle)

Historik/kännedom typ lobbar, din berättelse, eventuella provresultat typ så. Det var ett tag sedan sist så jag minns inte alla frågor ordagrant. Man kollar tex på vad du gjort för att förändra ditt liv. Man bedömer ju om du är lämplig att ha körkort.

• Anonym (Nalle)

Körd och körd... baserat på det lilla jag vet från tråden har du inte riktigt lyckats övertyga mig om att du är riktigt redo än. Om det exempelvis är din första lob så visst... sen lämnar du väl prover på typ vc för att visa på nykterhet? Klarar du dem är det ju ett tecken på att den bild jag fått inte stämmer. Missförstå mig rätt, jag är inte alls dömande mot dig. Jag försöker bara vara saklig och tänka framåt. När jag säger att jag tänker att du kan vara i behov av stöd från soc så är det för att jag tror att det på sikt kan vara en väg för dig tillbaka till ett körkort.

Anonym (soc) nog erbjuder väl ni liksom vi stöd när någon lobbas? Tycker det är märkligt att du inte erbjuds det ts

Svar på tråden Soc: två referenser