• Anonym (Trött)

Krav på arbetsgivaren vid vab

Vi har stora problem i min lilla arbetsgrupp på jobb. Jag hoppas på vettiga råd då situationen börjar bli ohållbar.

Vi är tre personer som har samma arbetsuppgifter. Tre är något i underkant utifrån arbetsbelastningen men det hade sannolikt kunnat funka hyfsat om vi alla var stabila i vår närvaro.

Så är inte fallet, en utav oss är frånvarande drygt 50%, en blandning av egen sjukdom, föräldraledighet och vab. Mestadels det senare.

Vi andra två kör verkligen järnet för att fixa "vår del" + 50% till. Man blir jäkligt trött av att ständigt ligga på 100% av sin kapacitet men likväl inte hinna med.

Vi har pratat med chef som är medveten om att situationen inte är hållbar men säger sig inte kunna göra någonting. Vilka krav kan vi ställa? Personen vill inte byta till arbetsuppgifter där man är fler i teamet så en frivillig omplacering går bort. Är det rimligt att förvänta sig att arbetsgivaren anställer en fjärde person på 50% så att vi faktiskt blir tre årsarbetare som delar på arbetsuppgifterna? Om inte, andra tankar kring hur detta kan lösas?

• Svar på tråden Krav på arbetsgivaren vid vab
  • Snuttis2

Supertufft läge jag förstår dig samtidigt som jag förstår arbetsgivaren! Att tillsvidare anställa en person till ser jag som osannolikt men möjligtvis en Tim vikarie som kan tränas upp och ändå stötta i perioder.

• Anonym (Ursis)

Det låter som en ohållbar situation! Och att alldeles för mycket skuld läggs på den tredje kollegan när det egentligen är arbetsbelastningen som är för hög? Vad händer om DU dessutom blir sjukskriven? Eller andra kollegan?

• Lena

Låt bli att täcka upp allt och jobba ihjäl er. Så länge ni löser problemet istället för att låta chefen göra det kommer inte chefen fixa en lösning

• Carambolan

Håller med Lena. Det ni ska göra är att vara tydliga med vilka uppgifter ni inte hinner med och ge chefen möjlighet att styra prioriteringsordningen.

• Lingol

Vi har länge varit i just den situationen på min arbetsplats. Hög arbetsbelastning i grunden och sen någon som blir sjuk eller är borta och då blir det snabbt ohållbart.

Våra chefer har alltid krävt att vi ska täcka upp för den som är borta, och det har väl fungerat hjälpligt under kortare frånvaroperider 2-5 dagar. Men nu sista året har det blivit allt större ohälsa i gruppen (vi är 10 personer så lite större grupp) så nu är det nästan alltid någon eller några borta och det har varit längre perioder för några.

Vi har börjat säga ifrån. Vi låter vissa arbetsuppgifter ligga, vi hänvisar till cheferna om någon klagar. Vi tar upp det till diskussion på varje möte vi har med våra chefer närvarande, skriver dokument som förs uppåt etc.

Vi är noga att inte lägga skulden på de medarbetare som är sjuka eller vabbar utan på arbetssituationen i stort. Det går inte att ha så hög belastning att all rasar om någon är borta några dagar. Och det höga ohälsotalet (och nu även hög personalomsättning med flera som väljer att sluta) talar sitt tydliga språk att vi är underbemannade och behöver en förändring i vår arbetssituation. Även facket är inkopplat, men jag upplever att de är tandlösa.

Det mest effektiva har varit att vi låter högarna med ogjort arbete växa och hänvisar till cheferna om det kommer synpunkter. Och sedan beskriver för cheferna exakt varför vi inte kan göra dessa arbetsuppgifter så länge vi går ständigt kort.

Ingen kommer att tacka er för att ni sliter ihjäl er för en oförstående arbetsgivare. I slutändan måste man se till sin egen hälsa och sitt eget liv. Kräv en förändring eller lämna skeppet. Men lägg inte skulden på kollegan som vabbar, lägg skulden på arbetsgivaren!

• Lena

Jobba inte mer än heltid. Kräv övertid om du ska jobba för att täcka upp för kollegan genom att jobba mer.

• Anonym (Trött)

Stort tack för både kloka och hjälpsamma svar!

Svar på tråden Krav på arbetsgivaren vid vab