Anonym (eee) skrev 2018-04-14 15:28:04 följande:
Ingen i hela tråden har sagt något om att inte en mormor kan ha pengar på ett konto i eget namn och spara till ett barnbarn. Det är snarare just det många ger som tips så varför skriver du så här? Du kanske inte har läst tråden?
Och barn under 18 år kan inte "äga" eget, därför går eventuella pengar på banken i i familjens totala summor, OM de inte haft tex en mormor som lagt pengar någon annanstans.
Då kan barnet få dessa pengar när det har flyttat hemifrån.
Var har jag skrivit att kontot står i mitt namn? Det finns typer av sparande som står i barnets namn men där ingen av dess vårdnadshavare har någon dispositionsrätt. Det är ett sådant jag har ordnat.
Att barn under 18 inte kan "äga" eget var bland det mest okunniga jag har läst. Har du aldrig hört talas om begreppet Överförmyndare? Vad tror du att de gör? Jo, förvaltar omyndiga barns tillgångar tills de är myndiga och får förfoga över dem själva. Omyndiga barn kan ha tillgångar som kommer från helt andra håll än från föräldrarna, tex försäkringspengar, skadestånd, arv från andra släktingar och det är inte alls "familjens" pengar utan barnets. Överförmyndaren förvaltar dem just för att föräldrarna inte ska kunna ta dessa pengar hur som helst och räkna in i "familjens" tillgångar.