• LillLisen

    Äntligen syskon efter fyra missfall

    Trots att MVC säger "läs inte på Familjeliv" så vet vi alla att det är precis vad en gör. Iaf gjorde jag det, massor!

    Jag sökte febrilt efter positiva trådar och bra tips, och hittade en del, vilket ev även bidrog till att vi nu har en lillasyster på snart 1 år till storebror.

    Jag vill nu dela med mig till er alla som precis som oss, har svårt att få till syskon. Jag hoppas kunna inge hopp, kanske något tips, men framförallt en historia med ett lyckligt slut som gör att ni kanske också orkar kämpa på lite till. Känner liksom att jag är skyldig världen det, för jag vet att det finns många av er därute som inte vill något hellre än att få syskon. Jag vet hur ni känner, hur jobbig omgivningens frågor är, "hur går det med syskon?", "vill ni inte ha fler barn?", "men ni får ju vara nöjda med barnet ni har" och massa andra idiotiska frågor eller kommentarer. För ja, vi älskar vårt första barn över allt annat, men längtan efter syskon är fortfarande enorm och sorgen av att det kanske inte blir så är hjärtskärande.

    Kort om vår historia:

    Vår son kom till på första försöket. Inget missfall, han föddes genom kejsarsnitt pga av säte.

    Strax innan han fyllde 2 år, började vi försöka producera syskon. Jag var då 33 år, och min man lika gammal.

    Vi blev även nu gravid i princip direkt, men några dagar efter att jag plussat kom blödningen.

    Vi väntande 1 månad och sen blev jag gravid igen.

    Historien upprepade sig - blödde några dagar efter plusset.

    Började googla och läsa på och tydligen var två missfall inget konstigt, ok vi provar igen ff positiva.

    Blev gravid 3e gången i maj 2015. Ingen blödning och i v 6 ringde jag MVC för att göra tidigt ultraljud.

    Gynekolog 1 såg inget hjärta, kallade in kollega. Inget hjärta. Skickades till gynakuten på Danderyd för tredje killen. Nej tyvärr det här är ett dött foster, du kan vänta till kroppen stöter ut det eller göra medicinsk behandling (samma som med abort). Missed abortation det, när fostret är dött men stannar kvar i kroppen.

    Fick tid och gjorde behandlingen på Kvinnokliniken. Fick blöda ut det döda pyttelilla fostret på sjukhustoaletten. Starka värktabletter, minns att jag läste en bok från sjukhusbiblioteket om missfall.

    Bokade tid hos gyn och träffade en fantastisk läkare. "3 missfall är inte normalt, och för varje missfall efter 3 så minskar risken". Ville inte vänta på utredning, starta nu snälla! Vi fick ta massa prover (16 olika blodprov). Allt normalt. Det framkom även att jag hade väldigt bra äggreserv. "Ni kommer att få syskon kan jag lova men inte när" sa läkaren och vi grät och kände oss både lugna och uppgivna.

    Order från läkaren, han hade lite olika teorier: Nästa gång du blir gravid, ska du

    - äta Trombyl (blodtryckssänkande medicin) för att sänka immunförsvaret (en teori att kvinnan stöter bort fostret då det till 50 % består av mannen celler = kvinnan för högt immunförsvar)

    - ta tillskott av progesteron (vaginalt), ett hormon som kvinnans kropp snabbt ska producera vid graviditet (=teorin att vissa kvinnor har för låg produktion och därför missfall varpå jag fick extra)

    - lite högre doser av Levaxin (medicin mot låg ämnesomsättning som jag redan åt, men han ville att jag skulle höja dosen vilket tydligen ska vara mer gynnsamt för graviditet).

    Sommaren kom och vi missade några ägglossningar och tog en paus från barnverkstaden.

    I november 2015 blev jag gravid igen - 4e gången på ett år. Tog alla mediciner enl doktorn. Ingen blödning, hoppet fanns! Gjorde tidigt vul även här i v 6, skickades runt till olika gyn för deras bedömning men ingen kunde se något hjärta. Missed abortation igen. Började tappa hoppet. Allt kändes så orättvist. "4 missfall på rad händer bara 1% av alla kvinnor" sa läkaren. Så knäckt.

    20 december fick vi veta att ännu ett foster inte blir något liv. "Du får vänta till efter nyår" sa man på Kvinnokliniken.

    Genomled julen, mådde dåligt och var nere. Påbörjade behandlingen på Nyårsafton.

    Blödde ut allt, grät och grät men samlade mig igen. Ge inte upp.

    Jan 2016. Träffar läkaren igen, resterna av fostret borta. "IVF är ingen idé, problemet är ju inte att bli gravid. Det är din kropp som stöter bort fostret".

    Dumma kropp. Hur kan kroppen så starkt motverka det hjärtat och själen vill så mycket?

    "Det finns bara en sak kvar, skickar remiss på Hysteroskopi. Dom hittar sällan någon förklaring men det sista vi kan göra" (En blir sövd och dom går in med en kamera i livmodern för att se ev ärrvävnad. De kan även "städa" upp med olika instrument vid behov").

    Jag fick tid på Aleris i Nacka i februari. Blev sövd, jättegullig personal, vaknade en kvart senare på uppvak. Läk kom och förklarade att jag hade sammanväxningar (troligen efter snittet m barn 1) som dom brände bort, samt nekrotisk vävnad (delar av gammal foster) som dom sög bort. Nu är din livmoder fin och jämn på insidan, men det kan växa tillbaka.

    I april blev jag gravid för 5e gången. Min läkare sjukskrev mig samma dag jag plussade, och jag åt återigen samma läkemedel som med senaste missfallet.

    Åt även fiskleveroljakapslar och apiforce bidrottninggele som jag läst skulle vara bra.

    Min läk sa att det enda vi kan göra nu är love-trender-care. Inget jobb, utan vila, promenera, täta kontrollen för att ej bli stressad.

    I v 6 gör vi återigen vul (kan inte räkna hur många gånger jag gjort det totalt!) och vi är så nervösa och hoppfulla. "Där", säger läkaren, "ser ni, vilket fint pickande starkt hjärta!". Vi fick se. Vi grät. Lyckan, förvåningen, hoppet. Något växte! Någon slog!

    Var sjukskriven första 6 veckorna, sen semester 6 veckor. Allt fortsatte gå bra, och den 1 februari 2017 föddes världens finaste dotter, genom vag förlossning som jag ville. Jag var då 35 år och storebror 4 år.

    Nu ligger hon och sover bredvid mig och jag är fortfarande så otroligt tacksam och ödmjuk inför det faktum att hon finns. Mot alla odds så är hon här, och jag är så stolt och glad och tacksam att vi INTE gav upp!

    Sammanfattning: i mitt fall tror jag def att "städningen" av livmodern i samband med läkemedlen hjälpte mig. Och bra läkare, som var öppen att prova läkemedel och som hade stor kunskap med vad upprepade missfall kan bero på.

    Jag hoppas att ni som upplevt flera missfall och som kanske just nu är i en svacka kan känna lite hopp när ni läser detta, att det visst kan gå vägen. Ni är inte ensamma, jag tänker på er och hoppas ni som läser kan dela med er till andra, det gör så mycket med stöd, pepp och råd från andra i samma situation. Önskar er allt gott! ??????

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-13 00:04
    Tillägg: progesteronet jag fick hette Lutinus.
    Och min avslutning på texten var ett hjärta men det blev bara massa ???????? Och kan inte redigera det. Det var bara det. Kramar

  • Svar på tråden Äntligen syskon efter fyra missfall
  • LillLisen

    Är det förresten någon fler som har erfarenhet av Hysteroskopi? Hur upplevde ni det och "hittade" de något avvikande? Jag hade inte hört talats om instrumentet om inte min läkare hade remitterat mig dit!

  • UndrandeSökare
    LillLisen skrev 2018-01-13 20:33:26 följande:

    Är det förresten någon fler som har erfarenhet av Hysteroskopi? Hur upplevde ni det och "hittade" de något avvikande? Jag hade inte hört talats om instrumentet om inte min läkare hade remitterat mig dit!


    Jag har gjort immunutredning i Aten (se Atentråden för mer info) och i Aten är det vanligt med hysto. Samt även Trombyl, Fragmin, kortison, intralipiddropp och Lutinus för att lugna immunförsvaret från att attackera embryot.

    Grattis till barnet, du hade tur som hittade en vettig läkare i Sverige som ville hjälpa samt att Trombyl, Lutinus och hysto hjälpte på dig.
  • LillLisen

    Hej,

    Vilken bra tråd (Aten) med så många tips och bra info! Jo vi hade tur men jag har flera nära vänner som ff kämpar och jag vill ge dem allt stöd jag kan. Det verkar vara så att många med problem kring missfall/sekundär barnlöshet har sköldkörtelproblem, det är ju en relativt vanlig åkomma och jag rekommenderar typ alla min kompisar att kolla upp sig regelbundet, även om de inte planerar barn. Så onödigt att dras med det utan behandling och bra att ha det under kontroll när de väl vill försöka bli gravida.

    En annan teori jag fick göra om upprepade missfall om men som i mitt fall väldigt "snabbt" blir gravid men sen missfall tidigt, är att man helt enkel är superfertil, dvs att i princip alla ägg blir befruktade, och därmed även de som inte borde bli det pga av dålig kvalité. Jag vet inte om du är gravid eller ff kämpar men jag hejar på dig och önskar all lycka till oavsett!

  • UndrandeSökare

    Jo, det stod i tidningarna om superfertilitet för några år sen.

    Jag har också sköldkörtelsjukdom och äter Levaxin och mitt tsh är under 1. Men för oss i räcker det inte med trombyl och Lutinus. Utan behöver det och Fragmin och en del annat.

    Vi har också gjort sperm dna fragmentationstest i Riga där de hittade både dnafel och fragmentationsfel. Sen gjorde vi dubbeldonation med PGS (kromosomtest). Så vi har nu 5 blastos i frysen i Riga som är friska kromosommässigt. Enda problemet nu är mitt immunförsvar som jag behöver mer hjälp med.

    Om du är intresserad av att läsa mer om immunproblem kan jag varmt rekommendera boken ""is your body babyfriendly" skriven av Dr Alan E Beer. Han var den förste läkaren som började behandla kvinnor med fertilitetsproblem och immunproblem i USA på 1990-talet. Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus för ca 200kr.

  • Niinoo
    UndrandeSökare skrev 2018-01-15 10:30:07 följande:

    Jo, det stod i tidningarna om superfertilitet för några år sen.

    Jag har också sköldkörtelsjukdom och äter Levaxin och mitt tsh är under 1. Men för oss i räcker det inte med trombyl och Lutinus. Utan behöver det och Fragmin och en del annat.

    Vi har också gjort sperm dna fragmentationstest i Riga där de hittade både dnafel och fragmentationsfel. Sen gjorde vi dubbeldonation med PGS (kromosomtest). Så vi har nu 5 blastos i frysen i Riga som är friska kromosommässigt. Enda problemet nu är mitt immunförsvar som jag behöver mer hjälp med.

    Om du är intresserad av att läsa mer om immunproblem kan jag varmt rekommendera boken ""is your body babyfriendly" skriven av Dr Alan E Beer. Han var den förste läkaren som började behandla kvinnor med fertilitetsproblem och immunproblem i USA på 1990-talet. Boken finns att köpa på Adlibris och Bokus för ca 200kr.


    hej!
    ang. ditt tsh som är under 1, är det efter medicinering? alltså bör den ligga där för att bli gravid? här på VC säger de att min sköldkörtel är normal, när jag bad om provsvar så har jag tsh 2,6.
  • UndrandeSökare
    Niinoo skrev 2018-03-08 12:29:48 följande:

    hej!

    ang. ditt tsh som är under 1, är det efter medicinering? alltså bör den ligga där för att bli gravid? här på VC säger de att min sköldkörtel är normal, när jag bad om provsvar så har jag tsh 2,6.


    Ja, i fertilitetssammanhang ska TSH ligga på max 1.0, svenska läkare tycker det är ok med mycket högre siffror men det är det inte. Har man alltför högt TSH så blir man inte gravid pgr av det. Jag äter Levaxin sen många år, har TSH under 1.0 och blir lätt gravid.
  • Niinoo
    UndrandeSökare skrev 2018-03-08 12:57:59 följande:
    Ja, i fertilitetssammanhang ska TSH ligga på max 1.0, svenska läkare tycker det är ok med mycket högre siffror men det är det inte. Har man alltför högt TSH så blir man inte gravid pgr av det. Jag äter Levaxin sen många år, har TSH under 1.0 och blir lätt gravid.
    ok, fick precis veta att mitt tsh låg på 1,8 när jag gjorde fertilitesutredning -17 och nu är den på 2,6. Då gäller det att hitta en läkare som tar en på allvar och vill ge levaxin. 
  • UndrandeSökare
    Niinoo skrev 2018-03-08 13:17:46 följande:

    ok, fick precis veta att mitt tsh låg på 1,8 när jag gjorde fertilitesutredning -17 och nu är den på 2,6. Då gäller det att hitta en läkare som tar en på allvar och vill ge levaxin. 


    Du kan kolla med www.fertilitetplus.se

    Privatklinik som finns i Stockholm, Marie där kanske kan hjälpa dig med Levaxinrecept. Ring och fråga om du vill telefonnr hittar du på hemsidan.Ta med dig dina blodprovsreultat på papper.
  • 1982

    Hej! Jag har läst och läst och läst i olika trådar här, om olika människors historier, på gott och ont. Jag har aldrig skrivit någonting själv förrän nu. Varför? För vad ts precis skrivit speglar min historia och ger mig mitt i hopplösheten plötsligt en gnutta hopp. Jag skulle fått göra hysteroskopi men dagen innan testade jag positivt och operationen stoppades. Nu sitter jag med pågående femte missfallet, sedan feb 2017. (Har en dotter på 4;5 år sen innan) Jag orkar snart inte mer och vill inte bli gravid förrän hysteroskopin är gjord. Känner att vi behöver en paus, tänker konstant på detta och är mentalt helt slut. Känns som man tar stryk kroppsligt oxå med hormoner som går upp och ner ständigt. Samtidigt är jag livrädd för att ?vänta? - känns som vi förlorar tid :( Blir 36 i år..

    Jag vill med detta egentligen bara säga tack, för att du berättade er historia.. Tack! /L

  • UndrandeSökare
    1982 skrev 2018-05-20 17:10:50 följande:

    Hej! Jag har läst och läst och läst i olika trådar här, om olika människors historier, på gott och ont. Jag har aldrig skrivit någonting själv förrän nu. Varför? För vad ts precis skrivit speglar min historia och ger mig mitt i hopplösheten plötsligt en gnutta hopp. Jag skulle fått göra hysteroskopi men dagen innan testade jag positivt och operationen stoppades. Nu sitter jag med pågående femte missfallet, sedan feb 2017. (Har en dotter på 4;5 år sen innan) Jag orkar snart inte mer och vill inte bli gravid förrän hysteroskopin är gjord. Känner att vi behöver en paus, tänker konstant på detta och är mentalt helt slut. Känns som man tar stryk kroppsligt oxå med hormoner som går upp och ner ständigt. Samtidigt är jag livrädd för att ?vänta? - känns som vi förlorar tid :( Blir 36 i år..

    Jag vill med detta egentligen bara säga tack, för att du berättade er historia.. Tack! /L


    Jag beklagar dina missfall, jag har själv haft 6 missfall så jag kan förstå hur det känns.

    Tryck på sjukvården att du ska få göra hyston efter du blött färdit och hämtat dig från ditt missfall tycker jag.

    Jag kan rekommendera hysto med inplantationssnitt hos ivfSerum i Aten. Massor med svenska kvinnor i Atentråden har gjort hysto där. Man behöver inte göra ivf där utan kan göra endast hysto hos dem. Inplantationssnitt görs inte vid hysto i Sverige. Men inplantationssnitt gör att embryona får extra bra fäste.

    Jag kan också rekommendera ivfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar med posten till labbet i Aten. Det kostar 300euro. Om några baciller hittas som inte ska vara där så ingår recept som kan lösas ut på svenskt Apotek. Jag har själv gjort ivfSerums Mensblodtest.

    För mer info gpogla på ivfSerum Aten infection screening (Mensblodtest) och ivfSerum hysto.

    Hoppas allt går bra för dig !
  • Niinoo
    UndrandeSökare skrev 2018-03-08 13:45:42 följande:

    Du kan kolla med www.fertilitetplus.se

    Privatklinik som finns i Stockholm, Marie där kanske kan hjälpa dig med Levaxinrecept. Ring och fråga om du vill telefonnr hittar du på hemsidan.Ta med dig dina blodprovsreultat på papper.


    Vi var där idag, äntligen! Har väntat alldeles för länge.
  • UndrandeSökare
    Niinoo skrev 2018-05-28 22:56:47 följande:
    Vi var där idag, äntligen! Har väntat alldeles för länge.
    Hur gick det?  fick du ett Levaxinrecept?
  • LillLisen

    Hej igen alla, hur har det gått för er? Någon fler som vill dela sin berättelse? Eller har tips? Håller tummarna för er som kämpar, ge inte upp tills alla alternativ är testade! ??????

  • UndrandeSökare
    LillLisen skrev 2018-11-20 00:22:37 följande:

    Hej igen alla, hur har det gått för er? Någon fler som vill dela sin berättelse? Eller har tips? Håller tummarna för er som kämpar, ge inte upp tills alla alternativ är testade! ??????


    Jag håller med dig, man ska inte ge upp innan alla alternativ är testade.

    Jag och mannen har nyss kommit från Aten nu där vi gjort hysto med implantationssnitt genom kliniken Serum.

    Så nu siktar jag på insättning i Riga i januari 2019. Vi har 5st blastos i frysen där som är normala kromosommässigt efter PGS. Kommer sätta in 1 blasto i naturlig cykel nästa gång.
  • LillLisen

    Hej, nu är det många år sedan jag skrev men jag vill göra ett tillägg: 

    Augusti 2022 föddes vårt tredje barn, en flicka som snart är 1,5 år. Hon föddes månaden innan jag fyllde 41 år, återigen naturlig graviditet men två missfall mellan henne och storasyster som föddes 2017. Jag bad om att även denna gång få samma mediciner vilket jag fick, så jag var redo med färdiga recept.

    summering:  
    2012: son född, blev gravid första försöket och inget missfall. (Började äta levaxin under graviditeten och fick havandeskapsförgiftning) 

    2017: dotter född, efter fyra missfall varav två missed abortion. Det är den resan som min tråd handlar om. 


    2022: dotter född, efter två missfall. Åt samma läkemedel som med barn nr 2. Var 40 år den graviditeten. 

    Jag är väldigt tacksam över den hjälp jag fick och vet att jag hade tur att det gick vägen, det går inte för alla hur mycket en än försöker. Missfall är aldrig ditt fel. En kan inte skapa ett missfall för att en vill ha barn för mycket.
    Till er därute som fortfarande kämpar - ge inte upp förrän ni testat allt så länge ni fortfarande har ork och vilja. Kram till er! 

Svar på tråden Äntligen syskon efter fyra missfall