• Anonym (Mamma)

    Hur ska vi göra med umgänge? Vad är bäst för barnet?

    Jag har en son på 15 mån. Pappan lämnade mig i tidig graviditet och blev ihop med en annan tjej. Han träffade mig inte under graviditeten eller efteråt och har aldrig träffat sin son. Pga att han inte ville ge mig några föräldradagar fick jag sätta sonen så fort det gick på förskola (vid 11 mån). Vi har gemensam vårdnad för jag trodde då att det skulle få honom mer intresserad.

    Nu har det tagit slut med den andra tjejen och han är intresserad av sonen och vill ha honom så mkt som möjligt. Hur gör vi för att det ska bli så bra som möjligt för Samuel (min son)? Han känner inte alls sin pappa och har aldrig träffat honom. Hur börjar vi och hur trappar vi upp umgänget? Hur ofta, hur länge och var ska de ses?

    Det finns begränsade möjligheter att ses hos mig eftersom jag också har en dotter från tidigare relation (hon är 14 år) som knöt an starkt till Samuels pappa då vi var ihop (under flera år ska sägas) och hon kände sig mkt sviken när han stack och inte var intresserad av att träffa henne. Så träffas de hos oss kommer hon stå där och förstöra/säga giftiga kommentarer. Det kan väl gå när hon är i skolan men då jobbar ju alla.

    Samuel är väldigt mammig just nu och ska vara i knät på mig hela tiden. Lämningar på förskolan är svåra. Enda som duger utom mig (och min dotter) är min bror som ställt upp och hjälpt till sen dag 1 då han var arbetslös. Nu har han fått jobb på annan ort så kan inte hjälpa så mkt men hälsar på när han kan, ca varannan helg.

    Hur högt bör förresten underhållet vara för Samuel? Jag har en normal inkomst på ca 25000 och Samuels pappa är arbetslös och får ut ca 10000/mån. Julias pappa är dock förmögen och köper saker till oss ofta och skjuter ofta till pengar vilket gör att vi lever bra men han ska ju inte behöva betala för Samuel. Sen gör han ju bara det så länge han vill och inget jag kan räkna med.

    Hur ska vi göra och tänka? Jag vill att de ska ha en bra relation. Fråga gärna om ni undrar något.

  • Svar på tråden Hur ska vi göra med umgänge? Vad är bäst för barnet?
  • Queennr1

    Ni behöver träffas ofta och tätt tillsammans alla tre för att barnet ska lära känna den okända mannen. Helst varje dag i typ två veckor. Därefter kan de umgås på egen hand korta stunder som utökad successivt.

    Vad det gäller underhållet så är det 1573 kr i månaden. Om han inye har råd så går FK in och täcker upp. Du har väl inte stått utan i 15 månader?

  • Kjell2

    Ta det stegvis och till en början med tillsammans med dig. Kanske en promenad, besök lekplatsen, matning. Flera korta tilfällen. När ni känner att det funkar kan sen pappan gå ut själv. Stegvis utökar ni sen med ett par timmar hemma hos pappan, en dag, övernattning osv.

  • Anonym (Mamma)
    Queennr1 skrev 2018-01-14 11:57:29 följande:

    Ni behöver träffas ofta och tätt tillsammans alla tre för att barnet ska lära känna den okända mannen. Helst varje dag i typ två veckor. Därefter kan de umgås på egen hand korta stunder som utökad successivt.

    Vad det gäller underhållet så är det 1573 kr i månaden. Om han inye har råd så går FK in och täcker upp. Du har väl inte stått utan i 15 månader?


    Okej, två veckor varje dag. Hur länge per gång?

    Hur gör man efter det? Hur utökas umgänget? Hur länge kan de vara själva första gången? När kan man tänka sig att han kan hämta upp/lämna Samuel hos mig? Hur ofta måste de ses sedan?

    Hur gör man med övernattningar, när anses han vara redo för det? Samuel är ganska svårsövd och även om vi provat med att tex min bror som han känner bra ska lägga honom (när jag är där i annat rum) så har det inte funkat än. Han somnar efter lång tid men vaknar och gråter efter mig och då har inte min bror lyckats trösta/söva om honom fast jag kan göra det på två minuter.

    Samuels pappa vill börja ha nätter så fort det går och fasa in växelvis boende så fort det är möjligt men jag tänker på vad som blir bäst för Samuel.

    Vilka tecken ska man kolla efter om Samuel är redo för nästa steg eller om han blir otrygg för att det går för fort?

    Jo men jag har inte ansökt om det heller. Inte velat krångla och haft nog med pengar men nu blir det kanske ökade kostnader om vi ska resa dit varje dag. Han bor ca 30 min bort men vi har ingen bil så behöver åka kollektivt. Kan man söka retroaktivt? Jag har inte sökt så kanske ligger på mig och då får jag väl inte det?
    Kjell2 skrev 2018-01-14 12:03:31 följande:

    Ta det stegvis och till en början med tillsammans med dig. Kanske en promenad, besök lekplatsen, matning. Flera korta tilfällen. När ni känner att det funkar kan sen pappan gå ut själv. Stegvis utökar ni sen med ett par timmar hemma hos pappan, en dag, övernattning osv.


    Tack för tips på var man kan ses, det är jättebra! Hur långa tillfällen är lämpligt i början? När tror du han är redo för övernattning? Hur länge brukar det ta? Hur länge tar det från en natt i veckan till flera nätter (att han har honom halva tiden)? Då får väl ingen underhåll om vi har halva tiden var?

    Har familjerätten några riktlinjer kring detta? Vad som är bäst i olika åldrar etc.
  • Kjell2
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-14 12:32:33 följande:
    Okej, två veckor varje dag. Hur länge per gång?

    Hur gör man efter det? Hur utökas umgänget? Hur länge kan de vara själva första gången? När kan man tänka sig att han kan hämta upp/lämna Samuel hos mig? Hur ofta måste de ses sedan?

    Hur gör man med övernattningar, när anses han vara redo för det? Samuel är ganska svårsövd och även om vi provat med att tex min bror som han känner bra ska lägga honom (när jag är där i annat rum) så har det inte funkat än. Han somnar efter lång tid men vaknar och gråter efter mig och då har inte min bror lyckats trösta/söva om honom fast jag kan göra det på två minuter.

    Samuels pappa vill börja ha nätter så fort det går och fasa in växelvis boende så fort det är möjligt men jag tänker på vad som blir bäst för Samuel.

    Vilka tecken ska man kolla efter om Samuel är redo för nästa steg eller om han blir otrygg för att det går för fort?

    Jo men jag har inte ansökt om det heller. Inte velat krångla och haft nog med pengar men nu blir det kanske ökade kostnader om vi ska resa dit varje dag. Han bor ca 30 min bort men vi har ingen bil så behöver åka kollektivt. Kan man söka retroaktivt? Jag har inte sökt så kanske ligger på mig och då får jag väl inte det?
    Kjell2 skrev 2018-01-14 12:03:31 följande:

    Ta det stegvis och till en början med tillsammans med dig. Kanske en promenad, besök lekplatsen, matning. Flera korta tilfällen. När ni känner att det funkar kan sen pappan gå ut själv. Stegvis utökar ni sen med ett par timmar hemma hos pappan, en dag, övernattning osv.


    Tack för tips på var man kan ses, det är jättebra! Hur långa tillfällen är lämpligt i början? När tror du han är redo för övernattning? Hur länge brukar det ta? Hur länge tar det från en natt i veckan till flera nätter (att han har honom halva tiden)? Då får väl ingen underhåll om vi har halva tiden var?

    Har familjerätten några riktlinjer kring detta? Vad som är bäst i olika åldrar etc.
    I börja många korta tillfällen, en till två timmar, kanske varannan dag. Känn er fram, låt pappan sköta saker som matning, blöjor, lek. Allt efter det funkar tid själv med pappan.

    Häng inte upp er så mycket kring saker som efter två veckor bo själv och efter fyra veckor vv. Pröva er fram. Även pappan måste vänja sig och lära sig.


  • Anonym (Hm)
    Kjell2 skrev 2018-01-14 12:03:31 följande:
    Ta det stegvis och till en början med tillsammans med dig. Kanske en promenad, besök lekplatsen, matning. Flera korta tilfällen. När ni känner att det funkar kan sen pappan gå ut själv. Stegvis utökar ni sen med ett par timmar hemma hos pappan, en dag, övernattning osv.
    Håller med
Svar på tråden Hur ska vi göra med umgänge? Vad är bäst för barnet?