• MFML

Oxascand mot flygrädsla

Min läkare skrev ut Oxascand 5 mg som jag ska ta när jag ska flyga. Han sa att jag får ta max 2 st. Jag testade 1 st igår kväll för att se hur läkemedlet påverkade mig, men jag kände absolut ingen skillnad, det var som om det vore ett sockerpiller. Någon som har kunskap eller erfarenhet om läkemedlet eller flygrädsla och vet hur jag ska göra för att det ska hjälpa, vad är maxdosen egentligen, 5mg x 2st, det är ju fortfarande ganska låg dos förstår jag...Jag är vuxen men väger ca 47 kg om det har betydelse?

• Svar på tråden Oxascand mot flygrädsla
  • Rumpelstiltskins

Jag är extremt flygrädd och tog 1/2 5mg Oxascand av min man då jag skulle flyga i höstas. Fungerade utmärkt mot flygrädslan men "kände inget" av tabletten. Oxascand är lugnande/ångestdämpande. Du behöver inte känna något speciellt av den.

• MFML
    Rumpelstiltskins skrev 2018-01-14 14:09:39 följande:

Jag är extremt flygrädd och tog 1/2 5mg Oxascand av min man då jag skulle flyga i höstas. Fungerade utmärkt mot flygrädslan men "kände inget" av tabletten. Oxascand är lugnande/ångestdämpande. Du behöver inte känna något speciellt av den.

Okej fast jag tänkte såhär en timma efter att ha tagit 1 st 5 mg.. att "skulle jag våga gå på ett flygplan nu och vara orädd" svaret var definitivt nej... så då har väl inte tabletten hjälpt eller vad är det som den hjälpt mig för om jag inte känner mig lugn av den?
  • Rumpelstiltskins
    MFML skrev 2018-01-14 16:33:04 följande:
    Okej fast jag tänkte såhär en timma efter att ha tagit 1 st 5 mg.. att "skulle jag våga gå på ett flygplan nu och vara orädd" svaret var definitivt nej... så då har väl inte tabletten hjälpt eller vad är det som den hjälpt mig för om jag inte känner mig lugn av den?
    Haha nej, det du eftersöker är mirakelpiller som inte existerar. Oxascand hjälper dig mot ångesten och gör dig lugn på flygresan. Den tar inte bort din rädsla för att flyga.
  • MFML
    Rumpelstiltskins skrev 2018-01-14 16:38:23 följande:
    Haha nej, det du eftersöker är mirakelpiller som inte existerar. Oxascand hjälper dig mot ångesten och gör dig lugn på flygresan. Den tar inte bort din rädsla för att flyga.
    Det förstår jag. Men jag blev inte ens lugn av en tablett. Jag får testa med två helt enkelt.
  • Rumpelstiltskins
    MFML skrev 2018-01-14 16:42:42 följande:
    Det förstår jag. Men jag blev inte ens lugn av en tablett. Jag får testa med två helt enkelt.
    Det är ju under flygresan du ska känna dig lugn. Jag känner mig inte heller lugn då jag bara tar Oxascand utan att utsätta mig för det som gör att jag får ångest.

Ibland om jag haft ångest för något i mitt liv så har jag tagit en tablett från min man och då lättar ångesten. Nu är ångesten och oron själva flygrädslan, den kommer med andra ord inte att göra någon skillnad förrän du faktiskt ska flyga.
  • Zinken

Jag tog oxascand när jag flög i somras, men visst kändes det som jag skulle kunnat springa av flyget skrikandes ändå och jag var inte säker att jag skulle sitta kvar förrän vi lyfte.

Det oxascand (åtminstone för mig) gör är att ta bort den fysiska känslan (ingen hyperventilation, ingen hjärtklappning etc) du får när du är rädd som oftast bara gör rädslan värre men den tar inte bort din rädsla, det måste du stålsätta dig emot.

Jag är oftast helt klar i huvudet när jag tar oxascand, min kropp bara reagerar inte som den brukar när jag känner oro. Så jag känner inte heller av den om jag tar den i vanligt tillstånd.

Jag klarade med viljestyrka min flygtur men det var jobbigt, jag hade så här i efterhand hellre varit påverkad av alkohol eller nått som hade påverkat hjärnan mer. Men utan oxascand hade jag inte klarat av att gå på flyget alls så visst hjälper det men du måste ha viljan där själv att göra något som för dig är riktigt otäckt.

Om du kommer iväg så glöm inte att få en sån där lapp på apoteket så du får ha oxascand med dig till hemresan eftersom det är narkotikaklassat.

Svar på tråden Oxascand mot flygrädsla