• Anonym (Undrande förälder)

Körkort vid ADD/Autism

Hej!

Har en son som snart blir 16 och vill börja övningsköra.
    Nu har ju han 2 diagnoser. ADD samt autism. 

Nu är ju dom diagnoserna iofs 10 år gamla men dom finns ju ändå där.
    Han är så kallas "högfungerande" med sina diagnoser.

Min fråga är om någon vet hur det ser ut för honom att få lämplighetsintyg
    vid dessa diagnoser..Har lekt med tanken att helt sonika svara nej på dom frågorna om det finns något sådant men inser ju att det kan bli surt efteråt..

Tacksam för tips och svar och nej,inte aktuellt med någon ny utredning i nuläget då min son "kräks" av bara tanken och vägrar...

• Svar på tråden Körkort vid ADD/Autism
  • Anonym (123)
    Anonym (Undrande förälder) skrev 2018-01-14 14:24:06 följande:

Har lekt med tanken att helt sonika svara nej på dom frågorna om det finns något sådant men inser ju att det kan bli surt efteråt..

Que? Du har alltså lekt med tanken att säga att han inte kan ta körkort utan att kolla upp det först?

Hör med transportstyrelsen
  • Anonym (Adhd)

Han kommer behöva fylla i en hälsodeklaration (som alla gör) samt ett intyg från sin läkare angående diagnoser och eventuella mediciner utöver det så är det precis som för alla andra. Kostar en del att få intyget om man inte har en läkare man redan träffar regelbundet.

• Anonym (TT)
    Anonym (123) skrev 2018-01-14 14:56:46 följande:
    Que? Du har alltså lekt med tanken att säga att han inte kan ta körkort utan att kolla upp det först?

Hör med transportstyrelsen
    Nej, TS har lekt med tanken att svara nej på frågorna i formuläret angående diagnoser, dvs ljuga för myndigheterna så att sonen får sitt lämp.

Jättebra TS att du vill förmedla till din son att fusk är ok....
  • Anonym (333)

Alltså det här handlar om huruvida din son är lämplig ute på vägen eller ej. Om han har stor risk för att tappa koncentrationen eller humöret tex vilket är vanligt med dessa diagnoser. Om han skulle kunna orsaka en olycka för sig sj eller annan pga sina diagnoser.

Staten vill veta för att skydda din son o alla andra o du funderar på att ljuga? Jag förstår att du inte vill någon illa o bara gjort en tankevurpa, men det här är viktigt! =)

• Anonym (......)

Äh, ingen skulle märke något och du känner din son bäst. Fyll i att han inte har några diagnoser, det hade jag gjort. Sjukt att de ska behövas intyg, då ska det behövas för alla oavsett diagnos i så fall.

• Glinda från Oz
    Anonym (TT) skrev 2018-01-14 15:18:54 följande:

Nej, TS har lekt med tanken att svara nej på frågorna i formuläret angående diagnoser, dvs ljuga för myndigheterna så att sonen får sitt lämp.

Jättebra TS att du vill förmedla till din son att fusk är ok....

Så du har aldrig ljugit, fuskat eller på minsta vis skarvat med sanningen. Då är du en av de få i världen isåfall.
  • Glinda från Oz

Jag har inget etiskt emot att ljuga, men jag har hört att sker det en olycka och det kommer fram kan man dömas rätt ordentligt. Just vid ADHD verkar det rätt vanligt att de kräver ett nytt intyg varje år för att behålla körkortet och ett intyg är både dyrt och krångligt att skaffa. Jag tycker du ska läsa på och fatta ett beslut utefter det. Jag tycker det är sjukt att man blir stämplad om man har diagnosen innan körkortet, däremot är det helt okej att få en diagnos efter körkortet är taget då krävs det inga intyg.

• vampyria2
    Glinda från Oz skrev 2018-01-14 15:30:10 följande:
    Så du har aldrig ljugit, fuskat eller på minsta vis skarvat med sanningen. Då är du en av de få i världen isåfall.
    Det är skillnad på att ljuga och ljuga, vissa saker ljuger man bara inte om.
  • Anonym (Jojo)
    Glinda från Oz skrev 2018-01-14 15:34:03 följande:
    Jag har inget etiskt emot att ljuga, men jag har hört att sker det en olycka och det kommer fram kan man dömas rätt ordentligt. Just vid ADHD verkar det rätt vanligt att de kräver ett nytt intyg varje år för att behålla körkortet och ett intyg är både dyrt och krångligt att skaffa. Jag tycker du ska läsa på och fatta ett beslut utefter det. Jag tycker det är sjukt att man blir stämplad om man har diagnosen innan körkortet, däremot är det helt okej att få en diagnos efter körkortet är taget då krävs det inga intyg.

Är det inte bara när man medicineras mot sin adhd som det krävs så täta kontroller?
  • Glinda från Oz
    vampyria2 skrev 2018-01-14 15:45:49 följande:

Det är skillnad på att ljuga och ljuga, vissa saker ljuger man bara inte om.

Det håller jag med dig om, men det här är inte en sådan grej.
    Anonym (Jojo) skrev 2018-01-14 16:46:09 följande:

Är det inte bara när man medicineras mot sin adhd som det krävs så täta kontroller?

Jag vet inte, men det är en sådan sak ts måste ta reda på.
Svar på tråden Körkort vid ADD/Autism