• Anonym (Phill)

God känsla innan första dejt och ni hade rätt?

Har ni textat till någon ett tag på nätet innan första träff och haft en god känsla av era dialoger. Har ni haft rätt? eller har det alltid känts som det börjat om från noll då ni träffas första gången?

• Svar på tråden God känsla innan första dejt och ni hade rätt?
  • applepieces

Man kan få en bild av hur en person är genom text, beroende på hur de formulerar och uttrycker sig men jag tar alltid saker med en viss nypa salt.

Den dagen man träffas irl så börjar man ju nästan ändå från ruta 1 även om du kan ha ett humm om vissa saker som personen gillar/ har intresse för.

??

• Anonym (Kille)
    Anonym (Phill) skrev 2018-01-14 16:21:31 följande:

Har ni textat till någon ett tag på nätet innan första träff och haft en god känsla av era dialoger. Har ni haft rätt? eller har det alltid känts som det börjat om från noll då ni träffas första gången?

Har varit på ett tjugotal nätdejter senaste året. Ungefär hälften från Tinder och hälften HP. Det genomgående för nästan alla dejter har varit följande:

Ju MINDRE vi snackat på förhand ju BÄTTRE har dejterna gått. Numera ödslar jag inte tid på de som vill skriva romaner online innan det blir dejt. 

Man behöver inte skriva vansinnigt mycket för att få en bild av om personen är intressant eller inte. Men genom att skriva mycket ökar chansen för missförstånd eller uppmålande av en felaktig bild.

Sen har jag en annan teori om tjejer som vill skriva väldigt länge innan man ses, de har redan några de dejtar och vill hålla dig intresserad tills de vet om det blir något med de andra.
  • Anonym (Phill)

Jo, helt klart kan man få en bild av någon genom att texta till någon. Har också dejtat ett par stycken. Men man undrar ju lite efter ett tag om man börjar kunna få lite känn för vilka dialoger och dess former som funkar "bäst" och de som inte gör det när man väl ses.

• Anonym (Nytt ljus)

Ja - Ja och Ja!

Det var som att efter all tid vi hade kontakt online och i luren var "bilden vi hade av varandra" och när vi sedan träffades kompletterades bilden.

Vi såg varandra i ett nytt ljus.

• Anonym (stämningsbyggaren)

Jag har skrivit länge med alla dejer som det blivit bra med. Skulle säga att 3-4 veckor är en bra gräns att dra. Går det längre än så blir det för stora luftslott och rinner troligast ut i sanden. Men hittar någon annan som det går bättre med.
    Gjorde ett undantag en gång men då blev det bara en engångsdejt som visserligen var mycket trevlig trots att vi inte klickade romantiskt.

Jag sorterar bort alla de som vill ses snabbt och är opersonliga, också de som inte heller vill ta det vidare till telefon och sms. Misstänker att de inte söker något djupare, utan bara sex och förmodligen saknar det djup som jag söker i en person. För mig är verbal och skriftlig kommunikation det viktigaste i dejtandet och att skapa en känsla för varandra innan. Skulle aldrig kunna få feel för en person på en ytlig 3 timmars dejt där allt ska rannsakas och synas och stämma med detsamma.

Vissa dejter har varit mycket häftigare innan man setts. Andra bättre irl, t o m sett mycket snyggare ut och  tillfört så mycket nytt.

Men for man tagit steget utanför nätet och bytt blickar så börjar något helt nytt och nätkontakten försvinner och föreställningen om personen är helt borta..

• Anonym (Phill)
    Anonym (Nytt ljus) skrev 2018-01-14 23:05:37 följande:

Ja - Ja och Ja!

Det var som att efter all tid vi hade kontakt online och i luren var "bilden vi hade av varandra" och när vi sedan träffades kompletterades bilden.

Vi såg varandra i ett nytt ljus.

Intressant hur pass det kan vara. Hur länge ungefär hade ni kontakt innan in träffades? 

• Anonym (Magkänsla)

Efter fyra månader på HP och Tinder drar jag följande slutsatser:

De som är fåordiga i skrift är det oftast IRL också. De som inte ställer särskilt mycket frågor i skrift visar inget större intresse för dig som person IRL heller. De pratar dock mer än gärna om sig själva. De som verkar intressanta på pappret men ändå ger en känsla av att vara trista brukar vara just det. Och även om man har gemensamma intressen man kan skriva länge om så kan det bli en besvikelse när personen ändå är en torrboll.

Men, en glad, avslappnad och inspirerande känsla när man bekantar sig brukar vara en garanti för en lyckad dejt. En person som verkar allvarlig och torr kan vara värdens charmtroll IRL. Och den man tror är trevlig men inget särskilt i övrigt kan ha glimten i ögat och vara jätteintressant.

Jag tror jag lärt mig att undvika kufarna och de mest desperata nu. Magkänslan har ofta rätt när något inte stämmer, men man bör inte avfärda dem som inte gör något intryck alls för snabbt.

Tiden man skriver kan variera. Mina mest lyckade dejter träffade jag IRL efter en vecka resp. två månader. Har båda kvar som kk och är lite lagom mycket förälskad i båda ;)

Svar på tråden God känsla innan första dejt och ni hade rätt?