• Anzil
    Äldre 14 Jan 23:00
    2241 visningar
    5 svar
    5
    2241

    Att få frågan vilken dag som passar bäst - Vid middagsinbjudan

    Jag har väldigt svårt att bestämma själv vilken dag som fungerar bäst för mig när jag blir inbjuden på middag t.ex. Särskilt när de frågar en specifik dag, som kanske kan fungera.

    Exempelvis om jag blir inbjuden och sedan får förfrågan om exempelvis Onsdag fungerar bäst.

    Om jag hade varit helt ledig, så hade jag självklart inte haft svårt att säga - Nej.


    Men när jag har någonting på gång, känner jag att jag har jättesvårt att svara på frågan.

    Är det oförskämd eller anses något som helst negativt om man faktiskt säger vad man har för sig den dagen. Det kanske gäller körlektioner eller vad som, men anses det oförskämd eller något om man säger att man inte kan den dagen?

    Jag känner mig väldigt elak och oförskämd!

  • Svar på tråden Att få frågan vilken dag som passar bäst - Vid middagsinbjudan
  • Äldre 14 Jan 23:04
    #1

    De frågar ju för att veta när det passar. Jag har inga problem att säga till om jag är upptagen

  • Äldre 14 Jan 23:06
    #2

    Om du tycker det låter otrevligt att säga nej, lägg till ett:

    Nej, onsdag blir lite svårt, men både torsdag och fredag funkar utmärkt!

    Då visar du att du verkligen vill komma.

  • Äldre 14 Jan 23:11
    #3

    Det är väl bara att säga att du tyvärr är upptagen på onsdagen och sedan berätta vilka dagar du kan. Det kan man ju inte ta illa upp av. De begär ju inte att du ska ändra redan inbokade saker, utan undrar om du är ledig.

  • Caramb­olan
    Äldre 14 Jan 23:12
    #4

    Håller med annabellelee. Det är heller inget konstigt att fråga om torsdag går bra för att torsdag skulle passa bättre, men samtidigt säga att du annars kan komma på onsdag men att du i så fall behöver boka om din körlektion.

  • Stårsc­han
    Äldre 15 Jan 08:57
    #5

    Varför skulle du svara 'Nej' på en inbjudan om du inte har något annat inbokat den dagen?

Svar på tråden Att få frågan vilken dag som passar bäst - Vid middagsinbjudan