• Anonym (?)

Klump i halsen av ångest - kan den vara ensidig?

Har fått panikångest. Och har en klumpkänsla på ena sidan av halsen, högt upp. Har extremt spända och ömma muskler på båda sidor av nacke, hals och skuldror. Sover på rygg och vaknar med torr mun. Spänner troligen käkmusklerna.

Någon som haft den där klumpkänslan vid ångest? Hur kändes den? Kan den kännas ensidig?

• Svar på tråden Klump i halsen av ångest - kan den vara ensidig?
  • Anonym (ik)

Den är helt klart kopplad till din ångest.

Har du sökt hjälp för ångesten?

• Anonym (?)
    Anonym (ik) skrev 2018-01-15 09:29:43 följande:

Den är helt klart kopplad till din ångest.

Har du sökt hjälp för ångesten?

Nej! Eller ja, fått remiss till kurator men inte fått en tid än.
  • Anonym (?)

När man googlar verkar det vara en klump i halsen de flesta upplever, en strypnadskänsla eller att något är i vägen när de sväljer. På mig är det en svullnadskänsla typ i käkvinkeln eller däruppe.

• Långbenopluto
    Anonym (?) skrev 2018-01-15 18:45:15 följande:
    När man googlar verkar det vara en klump i halsen de flesta upplever, en strypnadskänsla eller att något är i vägen när de sväljer. På mig är det en svullnadskänsla typ i käkvinkeln eller däruppe.
    Ja, det låter som sagt helt normalt med tanke på dina spänningar.
  • Anonym (?)

Tror jag har hypokondri, men har fysiska symtom. Kan man framkalla fysiska symtom?

Hade nämligen en klumpkänsla mitt på halsen och befarade sköldkörtelcancer, men sedan började det ömma längre upp som jag beskrivit. Och nu har jag inte känt av sköldkörtelcancern utan tänker mer på att det är nog halsmandelcancer.

Jag inser situationen

Men kan man framkalla riktigt fysiska symtom pga hypokondri. För jag inbillar mig inte känslan och smärtan när jag sväljer.

• Långbenopluto
    Anonym (?) skrev 2018-01-15 20:43:19 följande:
    Tror jag har hypokondri, men har fysiska symtom. Kan man framkalla fysiska symtom?

Hade nämligen en klumpkänsla mitt på halsen och befarade sköldkörtelcancer, men sedan började det ömma längre upp som jag beskrivit. Och nu har jag inte känt av sköldkörtelcancern utan tänker mer på att det är nog halsmandelcancer.

Jag inser situationen smile4.gif

Men kan man framkalla riktigt fysiska symtom pga hypokondri. För jag inbillar mig inte känslan och smärtan när jag sväljer.
    Ja, det kan man göra.
  • Woopsie
    Anonym (?) skrev 2018-01-15 20:43:19 följande:

Jag inser situationen

Man kan absolut framkalla fysiska symptom! Det är jag själv expert på. ;) Men jag skulle gissa att du har en vanlig hederlig förkylning med ont i halsen på gång. Jag får ofta ont i bara ena halsmandeln. Heelt normalt! Detta tillsammans med cancerskräcken förstärker säkert symptomen.
Svar på tråden Klump i halsen av ångest - kan den vara ensidig?