• Anonym (snart mamma)

Hur funkar det med förskola när man har ett udda jobb/tider?

Hej alla!

Jag vet att jag är ute i väldigt god tid här, eftersom jag inte har BF förän om två veckor, men tanken slog mig, 

Mitt jobb är extremt oregelbundet. Eller, jobb och jobb, jag lever i princip på mina kreativa hobbys, som jag jobbar på mestadels när andan faller på, och jobbar på tills jag inte vill eller orkar längre. Det kan bli en-två timmar om dagen eller 12-15 timmar i sträck. Ibland blir det så klart 0 minuter på en dag.

Jag började då fundera på hur det blir om ett par år, när liten börjar förskola. Jag kan inte direkt skärpa upp min kreativitet så jag jobbar varje dag mellan 9 och 14, eller när barn går på förskola nuförtiden, och jag har hört många gånger att man inte får ha barn på förskolan om man inte jobbar. Jag kan gå en hel dag och göra ingenting, för att plötsligt komma igång på kvällen.

Hur gör man när man jobbar med något så här fritt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-01-15 23:21
    Uppdaterar eftersom det verkar ha blivit otydligt:

Jag vill alltså främst ha barnet på förskolan för barnets skull. För att få kompisar, lära sig att fungera i grupp, utvecklas osv. Inte från barnet fyller 1, utan kanske 2,5-3.

Jag har skrivit om min krativitet och att den inte kommer på beställning vissa tider, men det har jag gjort för att klargöra att även om jag skulle ha barnet på förskola vissa tider så betyder det inte nödvändigtvis att jag jobbar de tiderna, utan jag jobbar när jag "kan", dvs har inspirationen till det. På kvällen, på morgonen, mitt på dagen, mitt på natten.

Så frågan är hur ok det är att ha barn på förskolan mitt på dagen även om jag råkar jobba helt andra tider den dagen, eller inte alls, för att kanske jobba 10+ timmar nästa dag, kanske bli tvungen att röra sig ute i samhället när jag har barnet på förskolan för jobbets skull, osv.

Det handlar inte om att jag inte vill ta hand om mitt barn, det handlar inte ens om mitt behov att ha barnet på förskola, utan om barnets behov av förskola.

• Svar på tråden Hur funkar det med förskola när man har ett udda jobb/tider?
  • Anonym (S)
    Anonym (snart mamma) skrev 2018-01-15 23:26:53 följande:

"Ett par" betyder inte nödvändigtvis två. Har du ingen språkkänsla? Får man ha barn 15 timmar i förskolan om man inte har ett riktigt jobb eller typ söker jobb? Det hade ju varit en bra grund.

Den enda struktur jag har i min vardag är när jag äter middag. Jag får väl lägga till frukost och lunch till det 

Nej men va bra! Då vet du säkert själv att ungen har rätt till allmän förskola efter 3 år.
  • Anonym (Kreativitet)
    Anonym (snart mamma) skrev 2018-01-15 22:48:09 följande:

Barnet har ingen annan förälder till hands, tyvärr. Biopappan stack tidigt i graviditeten.

Så om jag sätter upp en tid, men inte jobbar på den tiden, så är det ok så länge jag jobbar någon gång under dygnet, och om någon ser mig på stan så bör de skita i det? Det är ju inte riktigt så att jag sitter och stirrar in i väggen när jag inte jobbar.

Att du går runt på stan, tar fika och lunch ute för att få inspiration kan vara en acceptabel anledning. Men det är inte säkert att rektorn bedömer att du har rätt att lämna barnet hela dagar varje dag om du inte jobbar hela dagar varje dag. Som förälder får man anpassa sig in i ledet och du får nog acceptera att din arbetstid kan komma att påverkas då du har barn.
  • Anonym (Flexa)

Nu har jag inte precis samma förutsättningar som dig men jag lever lite mer för dagen än vad jag upplever att samhället tillåter. Har tex ganska generös flextid på mitt jobb och gillar att kunna planera efter motivation och andra behov som helt enkelt får mig att må bättre och vara en bättre förälder. Blev minst sagt en krock när barnen började förskola. Känner mest att det är en ständig stress. Och då går mina barn ändå korta dagar, ca 5h. Men det ska minsann redovisas varje minut.

Att jag tex känner för att hämta tidigare en dag räknas liksom inte nästa dag när jag fastnar i ett projekt och gärna hade jobbat en kvart längre... Känns som förskolan har en slags grundinställning till föräldrar som går ut på att de vill utnyttja förskolan till max.

Kan vara att vi bara valt fel förskola, privat regi vet ej om det spelar roll. Men mitt råd är att prata med de förskolor du funderar på och känna av läget lite innan du väljer. Att hålla sig till regler i all ära men jag tycker det är överdrivet. Man kan vara flexibel och generös utan att det skadar. Har tom lite tankar kring att starta ett eget kooperativ för flexibla föräldrar men kommer nog inte så långt innan mina barn inte behöver förskola längre.

• Anonym (CC)

15 timmar på förskolan har ju barn rätt till vars förälder är föräldraledig med syskon, arbetssökande eller helt sysslolös. Det sistnämnda gäller barn från ht det är de fyller tre år och då är det tom helt gratis. Så om du är inskriven på arbetsförmedlingen eller om ditt barn fyller tre år så kan du utnyttja 15 timmar. Det vore nog en bra lösning. Vissa kommuner erbjuder fler timmar.

• Anonym (Kreativitet)
    Anonym (CC) skrev 2018-01-16 17:40:19 följande:

15 timmar på förskolan har ju barn rätt till vars förälder är föräldraledig med syskon, arbetssökande eller helt sysslolös. Det sistnämnda gäller barn från ht det är de fyller tre år och då är det tom helt gratis. Så om du är inskriven på arbetsförmedlingen eller om ditt barn fyller tre år så kan du utnyttja 15 timmar. Det vore nog en bra lösning. Vissa kommuner erbjuder fler timmar.

De som har arbete har inte den rättigheten.
  • Anonym (S)
    Anonym (Kreativitet) skrev 2018-01-16 17:43:34 följande:

De som har arbete har inte den rättigheten.

Vad menar du? Alla barn har rätt till 15 h. Antingen betalar du och då för du ha barnet där även på loven. Eller så är det allmän förskola och då är det gratis och inga lov.
  • Poppy75
    Anonym (Flexa) skrev 2018-01-16 05:06:19 följande:

Nu har jag inte precis samma förutsättningar som dig men jag lever lite mer för dagen än vad jag upplever att samhället tillåter. Har tex ganska generös flextid på mitt jobb och gillar att kunna planera efter motivation och andra behov som helt enkelt får mig att må bättre och vara en bättre förälder. Blev minst sagt en krock när barnen började förskola. Känner mest att det är en ständig stress. Och då går mina barn ändå korta dagar, ca 5h. Men det ska minsann redovisas varje minut.

Att jag tex känner för att hämta tidigare en dag räknas liksom inte nästa dag när jag fastnar i ett projekt och gärna hade jobbat en kvart längre... Känns som förskolan har en slags grundinställning till föräldrar som går ut på att de vill utnyttja förskolan till max.

Kan vara att vi bara valt fel förskola, privat regi vet ej om det spelar roll. Men mitt råd är att prata med de förskolor du funderar på och känna av läget lite innan du väljer. Att hålla sig till regler i all ära men jag tycker det är överdrivet. Man kan vara flexibel och generös utan att det skadar. Har tom lite tankar kring att starta ett eget kooperativ för flexibla föräldrar men kommer nog inte så långt innan mina barn inte behöver förskola längre.

Men att du kommer tidigare ena dagen innebär ju inte att de har mer personal eller färre barn nästa dag. Jag tycker vår förskola är hyfsat anpassningsvillig men jag har full förståelse för att det blir problem om jag kommer senare vid vissa tider. 15.00 går en personal hem så då fungerar det dåligt att hämta 15.15, 16.00 brukar barnen gå in om det är dåligt väder så då blir det stökigt om jag hämtar 16.15 tex.
  • Anonym (Flexa)
    Poppy75 skrev 2018-01-16 18:43:42 följande:

Men att du kommer tidigare ena dagen innebär ju inte att de har mer personal eller färre barn nästa dag. Jag tycker vår förskola är hyfsat anpassningsvillig men jag har full förståelse för att det blir problem om jag kommer senare vid vissa tider. 15.00 går en personal hem så då fungerar det dåligt att hämta 15.15, 16.00 brukar barnen gå in om det är dåligt väder så då blir det stökigt om jag hämtar 16.15 tex.

Nej fast om det tilläts hade jag kunnat redovisa tider med större marginal, det hade ändå jämna ut sig till deras fördel. Har aldrig jobbat i förskolan själv men tycker det verkar vara en mkt fyrkantig verksamhet. Den måste ju liksom också anpassa sig till att arbetsmarknaden blir mer och mer flexibel...
  • Anonym (Ojojoj)
    Anonym (Flexa) skrev 2018-01-16 05:06:19 följande:

Alltså vadå..."Att hålla sig till regler i all ära men jag tycker det är överdrivet. Man kan vara flexibel och generös utan att det skadar."

Menar du då för dom som är anstälda på förskolan el menar du föräldrana som har sina barn där?

Kan ju till lägga att man kanske har ett liv utan för sitt jobb spelar ingen roll om det är någon med barn el inte. Och hur roligt är det då att lämna sin kollega själv med 10 barn ena dagen för att 7 hade lite infal och insperation just då,så att man kommer 10-60 min senare. Dom som jobbar har ju sina tider och vill säkert inte jobba över varje tex: onsdag när man har brottom själv att hämta sina barn på sin förskola. Tänk på säkerhetsrisken också.

Men vist öppna ett kooperativ men se till att ha vääääldigt bra löner för då lovar jag att man kan ställa upp på det mesta. ????
  • Anonym (Flexa)
    Anonym (Ojojoj) skrev 2018-01-16 20:20:46 följande:

Alltså vadå..."Att hålla sig till regler i all ära men jag tycker det är överdrivet. Man kan vara flexibel och generös utan att det skadar."

Menar du då för dom som är anstälda på förskolan el menar du föräldrana som har sina barn där?

Kan ju till lägga att man kanske har ett liv utan för sitt jobb spelar ingen roll om det är någon med barn el inte. Och hur roligt är det då att lämna sin kollega själv med 10 barn ena dagen för att 7 hade lite infal och insperation just då,så att man kommer 10-60 min senare. Dom som jobbar har ju sina tider och vill säkert inte jobba över varje tex: onsdag när man har brottom själv att hämta sina barn på sin förskola. Tänk på säkerhetsrisken också.

Men vist öppna ett kooperativ men se till att ha vääääldigt bra löner för då lovar jag att man kan ställa upp på det mesta. ????

Tror det handlar mer om nytänkande och nya sätt att planera. Större flexibilitet även i fsk som organisation. Alla andra typer av organisationer jobbar ju med utveckling så det borde väl fsk också göra idag när det är konkurrens dessutom. Tycker det borde ligga mer i deras intresse att hålla föräldrar nöjda än vad jag upplever att det gör.
Svar på tråden Hur funkar det med förskola när man har ett udda jobb/tider?