• Anonym (Magiska 6 mån??)

Efter ca 6 månader, vad HÄNDER?

Jag har haft några seriösa förhållanden, men vad är det som händer vid just ca 6 månader?

Mina exempel:

1. 20 år. Vi träffades och flyttade ihop nästan direkt. Kära och galna. Vi kunde knappt vara ifrån varandra en minut..

6 månader senare förändras vår relation av någon anledning; han säger sig inte vara lika kär i mig längre...

Han gör slut och vi separerar.

2. Ny relation tre år senare... Var kär och galen i början. Efter nästan 6 månader känner jag inget för honom längre. Vi har pratat om att flytta ihop, men nej, jag vill inte, och jag gör slut.

3. Ny relation med ny kille. Efter nästan 6 månader drar han sig ur. Han tycker det blivit "konstigt" mellan oss, och känns inte rätt...

4. Sex år senare: Träffar en kille och vi dejtar..

Efter exakt 6 månader, får jag veta att han varit med en annan.. Han ångrar sig jättemycket (redan innan jag får reda på det), efter 6 månader säger han att han älskar mig, och sen dess är det vi... Är nu förlovade och har två barn.

• Svar på tråden Efter ca 6 månader, vad HÄNDER?
  • Anonym (..)

Jag tänker att honeymoon fasen är över och de verkliga livet börjar, och de kan va ganska trist med vardagssysslor och så.

• Anonym (666)

6 månader är prövotiden du märker hur du och din dejt/partner passar ihop, ni märker att ni vill satsa, eller en / båda märker att det inte känns rätt och avslutar det hela.

Du verkar väldigt snabb med varje kille du mött, hade jag dejtat dig och vetat din historik hade jag tvivlat på att du vet vad kärlek är, hur det känns. Det är skillnad på attraktion (att behöva något från en partner och få den bekräftelsen, att inte vara ensam) och kärlek. Kanske sakta ner lite?

• Anonym (666)
    Anonym (..) skrev 2018-01-16 03:43:57 följande:

Jag tänker att honeymoon fasen är över och de verkliga livet börjar, och de kan va ganska trist med vardagssysslor och så.

Detta med. I början är man nykär och har heta dejter och blandar inte in verkliga vardagen där ni två med alla era brister och allt i era liv ska fungera ihop. Det kräver jobb och ansträngning, inget för en person som bara sögs in i förälskelsen och drömde sig bort tillfälligt.

Du eller dina ex har inte varit mer än nyförälskade helt enkelt.
    Anonym (666) skrev 2018-01-16 03:48:43 följande:

6 månader är prövotiden du märker hur du och din dejt/partner passar ihop, ni märker att ni vill satsa, eller en / båda märker att det inte känns rätt och avslutar det hela.

Du verkar väldigt snabb med varje kille du mött, hade jag dejtat dig och vetat din historik hade jag tvivlat på att du vet vad kärlek är, hur det känns. Det är skillnad på attraktion (att behöva något från en partner och få den bekräftelsen, att inte vara ensam) och kärlek. Kanske sakta ner lite?

Vad menar du med "snabb"?

Detta är under en tidsperiod på 15 år, och jag har mött många fler killar än de jag nämner här..

Som jag skrev i trådstarten; det är de fåtal seriösa reaktionerna jag syftar på här.

Har sambo och två barn, så behöver inte sakta ner.

Var bara lite intresserad av vad som verkar hända i en relation vid just ca 6 månader?
  • Anonym (Förhållandet är fel)
    Anonym (Magiska 6 mån??) skrev 2018-01-16 04:47:22 följande:

Vad menar du med "snabb"?

Detta är under en tidsperiod på 15 år, och jag har mött många fler killar än de jag nämner här..

Som jag skrev i trådstarten; det är de fåtal seriösa reaktionerna jag syftar på här.

Har sambo och två barn, så behöver inte sakta ner.

Var bara lite intresserad av vad som verkar hända i en relation vid just ca 6 månader?

Men om man väljer att skaffa barn med någon som är oärlig och inte ens kan vara trogen så har man varit lite för snabb. Har tidigare erfarenheter gjort att du sänkt dina krav och nöjt dig med nån mindre bra bara för att få barn snabbt? Vet många som låtit sin barnlängtan gå före äkta kärlek och logik. Men att nöja sig med någon som inte ens kan vara trogen brukar sällan gå bra i längden.

Vid 6 månader så brukar jag bara uppleva hård förälskelse. Jag har varit gift med min make i många år och har två barn. De första 2 åren var det svindlande nyförälskelse. Fortfarande så känner vi nyförälskelsekänslor ibland men kärleken och romantiken är alltid närvarande. Jag tror att känslorna falnar runt tidigt om förhållandet är fel. Då händer ju saker som att man inte är kär längre, man gör slut, känner inget längre eller/och är otrogen. Det har nog inget med 6 månader att göra. Det är bara så att relationer som är fel oftast går fel.
  • Cecese

Vid 6 månader börjar förälskelsen ofta gå över och det är då känslorna antingen försvinner, man blir vänner eller så övergår det till något mer äkta och kärlek. När vi blir förälskade så tänker vi inte klart och det kan kännas så rätt när allt är nytt. Sen när man börjar lära känna varandra mer så kan man börja se den andras fel och brister och märka att man inte alls passar ihop. Därför ska man inte ha för bråttom utan ta det lugnt. 

• Anonym (kemi)

Precis, det är det här kemiska som sker i hjärnan. Vi får förälskelsekänslor på kemisk väg. Efter ca 6 månader fasas det här över i andra kemikalier och man får inte de där galna kickarna som i början utan det ska övergå mer i trygghet, kärlek. Vissa människor har inte riktigt förmåga att klara övergången utan man saknar kicken av att vara så där härligt förälskad och söker sig till något nytt. 

stegforhalsa.se/karlek-och-hjarnan-hur-sinnet-svarar-nar-du-ar-kar/

Anonym (Förhållandet är fel) skrev 2018-01-16 05:29:15 följande:

Men om man väljer att skaffa barn med någon som är oärlig och inte ens kan vara trogen så har man varit lite för snabb. Har tidigare erfarenheter gjort att du sänkt dina krav och nöjt dig med nån mindre bra bara för att få barn snabbt? Vet många som låtit sin barnlängtan gå före äkta kärlek och logik. Men att nöja sig med någon som inte ens kan vara trogen brukar sällan gå bra i längden.

Vid 6 månader så brukar jag bara uppleva hård förälskelse. Jag har varit gift med min make i många år och har två barn. De första 2 åren var det svindlande nyförälskelse. Fortfarande så känner vi nyförälskelsekänslor ibland men kärleken och romantiken är alltid närvarande. Jag tror att känslorna falnar runt tidigt om förhållandet är fel. Då händer ju saker som att man inte är kär längre, man gör slut, känner inget längre eller/och är otrogen. Det har nog inget med 6 månader att göra. Det är bara så att relationer som är fel oftast går fel.

Det jag menar är att något verkar hända vid just 6 månader. Min och min sambos känslor blev starkare och djupare tex.

Vad är det som har gått snabbt menar du?

Vi flyttade ihop efter att ha varit tillsammans i tre år, och jag blev gravid med första barnet när vi varit tillsammans i sex år.

Tycker inte det är särskilt snabbt, faktiskt!
  • Anonym (Äpplen och päron)
    Anonym (Magiska 6 mån??) skrev 2018-01-17 09:33:40 följande:

Det jag menar är att något verkar hända vid just 6 månader. Min och min sambos känslor blev starkare och djupare tex.

Vad är det som har gått snabbt menar du?

Vi flyttade ihop efter att ha varit tillsammans i tre år, och jag blev gravid med första barnet när vi varit tillsammans i sex år.

Tycker inte det är särskilt snabbt, faktiskt!

Jag tror personen menade att det gick lite snabbt de gånger det gick fel. Som den gången ni flyttade ihop nästan direkt. Eller beskrivningen av kär och galen och sen plötsligt inte. Då har man ju varit snabb på bollen och burits med av sina känslor. Vilket väl är naturens gång när det kommer till häftiga förälskelser. Det är inte konstigt att man svävar iväg på moln och tänker att det är för evigt eftersom man har rosa glasögon när man är nyförälskad.

Men är det rätt så är det ju inga problem liksom, så jag tror faktiskt inte att det är förhållandet med din nuvarande som avses i kommentaren du citerade.

Jag säger som de andra. I början är det lätt att hormonerna tar över. Det är ofta först efter några månader som den äkta kärleken kan ta över. Eller så infinner den sig aldrig och då tar det slut med nyförälskelsen.

Jag har dock svårt att bli förälskad, så jag hade inte någon kärogalenperiod, men kärleken växte sig superstark efter... tja ett par månader med ren vänskap... Och sen blev det bara starkare och starkare.
    Anonym (Äpplen och päron) skrev 2018-01-17 09:59:32 följande:

Jag tror personen menade att det gick lite snabbt de gånger det gick fel. Som den gången ni flyttade ihop nästan direkt. Eller beskrivningen av kär och galen och sen plötsligt inte. Då har man ju varit snabb på bollen och burits med av sina känslor. Vilket väl är naturens gång när det kommer till häftiga förälskelser. Det är inte konstigt att man svävar iväg på moln och tänker att det är för evigt eftersom man har rosa glasögon när man är nyförälskad.

Men är det rätt så är det ju inga problem liksom, så jag tror faktiskt inte att det är förhållandet med din nuvarande som avses i kommentaren du citerade.

Jag säger som de andra. I början är det lätt att hormonerna tar över. Det är ofta först efter några månader som den äkta kärleken kan ta över. Eller så infinner den sig aldrig och då tar det slut med nyförälskelsen.

Jag har dock svårt att bli förälskad, så jag hade inte någon kärogalenperiod, men kärleken växte sig superstark efter... tja ett par månader med ren vänskap... Och sen blev det bara starkare och starkare.

Hon skrev ju om att vi skaffat barn snabbt, så då borde hon ju mena min nuvarande relation?

Jo visst gick det snabbt med han jag flyttade ihop med nästan direkt, när jag var 20. Det håller jag med om.

Men några barn tillsammans fick vi absolut inte!
  • Anonym (man)

Jag skulle gissa på en kombination av det några redan nämnt, att förälskelsen och idealiseringen den medför klingar av och man börjar se varandra på riktigt inklusive brister..... och..... personlighet, dvs hur man ser på förhållanden. Vissa ser det som work in progress, dvs olikheter och vissa brister kan man arbeta sig runt med tiden, andra vill ha det klappat och klart redan från början och väljer att hellre hoppa på något nytt än att jobba på det man har.

Svar på tråden Efter ca 6 månader, vad HÄNDER?