Hur slutar man ångra och börjar tänka "livet går vidare"?
Jag tänker otroligt mycket på allt. Mycket på nutid, framtid men även då - dåtid. Där har jag stort problem med att bara släppa saker som jag inte är nöjd med.
Jag ångrar att jag inte var bättre på att försöka behålla kontakten med min bästa vän som gled ur mina händer. Nu efter flera år har vi jättedålig kontakt och jag sitter och mår dåligt emellandåt då jag säkert kunde ha gjort mer för att behålla vår vänskap lika stark som då. Nu är det för sent.
Jag ångrar att jag gav tid till ett par män som inte alls behandlade mig med respekt. Jag var snäll och avslutade det även på ettt "snällt" sätt. Där ångrar jag att jag inte satte ner foten ordentligt när de trampade på mig.
Jag ångrar även mitt val av exman. Hur kunde jag välja denna mannen att gifta mig med? Jag förstår det inte alls. VI är så olika man kan bli. Vi fick dock fina barn ihop och de ångrar jag ju absolut inte.
Men så mycket ånger har jag. Varför hit och varför dit. Jag har jättesvårt att inte komma ur dessa tankar. Folk säger lättsamt "livet går vidare" och "folk kommer och går i ens liv". Men jag är fortfarande ledsen över att nästan alla mina vänner har försvunnit ur mitt liv. Jag är forfarande ledsen över att jag inte valde en bättre far till mina barn.
Hur gör ni som inte ångrar era tidigare val och beteenden i livet? Jag vet ju att det finns anledningar till allt detta. När min vän och jag gled ifrån varandra var det inte bara mitt ansvar att behålla vår vänskap. Det var även hennes. Jag mådde även dåligt den tiden och orkade inte, hon betedde sig kallt och jag blev less. Så anledningar finns såklart. Men nu i efterhand kan jag inte släppa att "hur kunde jag vara så dum och inte inse värdet av en sån vänskap"?
Jag försöker tänka så men det hjälper inte.