• Anonym (Ångest)

Lisa-anmäld (jobbar inom Landstinget??)

Är det någon som jobbar inom vården som vet vad en Lisa-anmälan innebär? Har jätteångest nu då en sköterska gjort en Lisa-anmälan då jag som är sekreterare råkade göra fel när jag skickade en remiss. Försöker googla på vad en sån där anmälan innebär men hittar det ingenstans. Tänk om jag får sparken??

Felet med remissen innebar inget lidande för patienten och ingen extra väntetid för jag upptäckte felet och kunde ställa om så remissvaret kom till rätt person som man ska göra, och jag ringde till Cosmic och bad om hjälp med att få bort remissen från sköterskans signeringslista. För någon som inte är sekreterare är det svårt att förstå vad det är för fel men jag måste ha sluntit på tangenterna så fel vårdkontakt valdes i rulllistan.

Någon som blivit Lisa-anmäld och vad får det för konsekvenser? Det viktigaste är ju givetvis alltid patientsäkerheten, men jag är ju förstås också livrädd att förlora jobbet för det här. Jag skriver ungefär 2000 diktat i månaden och har jobbat här i flera år och så händer detta :'(

• Svar på tråden Lisa-anmäld (jobbar inom Landstinget??)
  • Anonym (Nja)

Lisa är väl ett system där man anmäler fel och brister, arbetsskador och tillbud osv. Tror det mest handlar om att göra arbetsmiljön säkrare och se till att fel inte händer igen, inte att det handlar om att straffa enskild individ (även om det kan bli så om det handlar om en avsiktlig handlingen eller grov oförsiktighet).

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Nja) skrev 2018-01-16 09:54:46 följande:

Lisa är väl ett system där man anmäler fel och brister, arbetsskador och tillbud osv. Tror det mest handlar om att göra arbetsmiljön säkrare och se till att fel inte händer igen, inte att det handlar om att straffa enskild individ (även om det kan bli så om det handlar om en avsiktlig handlingen eller grov oförsiktighet).

Tack för svaret. Undrar hur "allvarligt" det är att få ett sånt tillbud på sig? Fast det beror kanske på hur allvarligt felet är. På landstingets hemsida tolkade jag det som att de tar upp sådana där avvikelser på möten med ledningen osv. Det känns ju inte så bra.... Usch, sitter på mitt kontor nu och vågar inte ens gå på toa av rädsla för att stöta på den där sköterskan :( lite barnsligt, men ändå. Önskar att hon bara hade gått till mig istället, fast det är ju iofs en fråga om kvalitetssäkring.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Ångest) skrev 2018-01-16 09:59:05 följande:

Tack för svaret. Undrar hur "allvarligt" det är att få ett sånt tillbud på sig? Fast det beror kanske på hur allvarligt felet är. På landstingets hemsida tolkade jag det som att de tar upp sådana där avvikelser på möten med ledningen osv. Det känns ju inte så bra.... Usch, sitter på mitt kontor nu och vågar inte ens gå på toa av rädsla för att stöta på den där sköterskan :( lite barnsligt, men ändå. Önskar att hon bara hade gått till mig istället, fast det är ju iofs en fråga om kvalitetssäkring.

Jag tror inte att det handlar så mycket om att DU begick ett misstag, utan mer om att se till att såna misstag inte kan hända i framtiden. Jag tror inte att du har nått att vara orolig över.
  • Anonym (Ångest)
    Anonym (Nja) skrev 2018-01-16 10:08:22 följande:
    Jag tror inte att det handlar så mycket om att DU begick ett misstag, utan mer om att se till att såna misstag inte kan hända i framtiden. Jag tror inte att du har nått att vara orolig över.
    Tack så mycket, nu känner jag mig lite lugnare. Det är så skamligt i och med att det verkligen är ett slarvfel. Ibland är man tacksam att man inte är hjärnkirurg eller något sådant.

• Rumpelstiltskins

Skulle se det som en "avvikelseanmälan". Vi Undersköterskor skriver sådana ibland. Ibland ofta och ibland mer sällan. Och det handlar ju inte om att vi vill peka ut någon utan att man ska se över varför det händer. 

Vanligast skriver man en läkemedelsavvikelse vilket innebär (oftast) att någon glömt att ge läkemedel. Men ibland kan en avvikelse exempelvis innebära att någon glömt dra upp sänggrindar, att någon glömt sätta trygghetslarmet runt boendes hand efter dusch, etc etc. I anmälan skriver man aldrig namn utan jag kan exempelvis skriva en avvikelse om jag kommer på morgonen och ser att nattpersonalen inte tagit upp sänggrinden hos en boende. Då skriver jag helt enkelt det "När jag kom in till boende på morgonen var inte sänggriden uppfälld". 

Det vanligaste är då att man pratar om det kollektivt och påminner alla om hur viktigt det är att alltid fälla upp sänggrinden. Det är en påminnelse för alla eftersom att vi alla är människor och fel kan göras. Ha då i åtanke att detta faktiskt rör patientsäkerheten.

Om misstaget däremot upprepas så kan ju chefen se ett mönster, vem jobbade och hade ansvaret då? Då blir det såklart ett samtal med chefen. 

Du behöver inte oroa dig alls TS. En avvikelse och en anmälan måste alltid skrivas. Vi är tvingade att alltid göra det.

• Anonym (Ångest)
    Rumpelstiltskins skrev 2018-01-16 11:03:49 följande:

Skulle se det som en "avvikelseanmälan". Vi Undersköterskor skriver sådana ibland. Ibland ofta och ibland mer sällan. Och det handlar ju inte om att vi vill peka ut någon utan att man ska se över varför det händer. 

Vanligast skriver man en läkemedelsavvikelse vilket innebär (oftast) att någon glömt att ge läkemedel. Men ibland kan en avvikelse exempelvis innebära att någon glömt dra upp sänggrindar, att någon glömt sätta trygghetslarmet runt boendes hand efter dusch, etc etc. I anmälan skriver man aldrig namn utan jag kan exempelvis skriva en avvikelse om jag kommer på morgonen och ser att nattpersonalen inte tagit upp sänggrinden hos en boende. Då skriver jag helt enkelt det "När jag kom in till boende på morgonen var inte sänggriden uppfälld". 

Det vanligaste är då att man pratar om det kollektivt och påminner alla om hur viktigt det är att alltid fälla upp sänggrinden. Det är en påminnelse för alla eftersom att vi alla är människor och fel kan göras. Ha då i åtanke att detta faktiskt rör patientsäkerheten.

Om misstaget däremot upprepas så kan ju chefen se ett mönster, vem jobbade och hade ansvaret då? Då blir det såklart ett samtal med chefen. 

Du behöver inte oroa dig alls TS. En avvikelse och en anmälan måste alltid skrivas. Vi är tvingade att alltid göra det.

Tack för ditt långa svar och exemplen. Så det är samma sak som en avvikelserapportering? Då är jag med. Det har jag varit med om en gång tidigare och då ledde det till ett samtal med chefen och facklig representant. Får se om det blir så den här gången också då :( Den gången måste hon (samma sköterska den gången, hon gillar mig nog inte något vidare) ha skrivit ut att det var jag. Det var verkligen en pyttepyttegrej dessutom.

Ja, det viktigaste är ju förstås patientsäkerheten och jag vet att man är skyldig att rapportera fel, men skammen äter ju upp en...
  • Anonym (ingen fara)
    Anonym (Ångest) skrev 2018-01-16 09:59:05 följande:
    På min arbetsplats (sjukhus) uppmanas vi anmäla såna där saker just för att kunna påvisa systemfel och undvika att de drabbar patienter. Anmälningarna som kommer in diskuteras och slussas vidare till ansvarig person.

I ditt fall skulle jag tro att din chef kommer att ta upp frågan med dig om varför du skickade remissen fel. Mänskliga faktorn, du klickade/skrev fel? Brist på utbildning om remissystemet? Tidsbrist/överbelastning? Och därifrån ser man vad man kan göra för att undvika att sånt här sker igen.

Misstag i arbetet gör alla så det behöver du inte oroa dig för och detta kommer nog inte att läggas på dig personligen utan på arbetsplatsen. 
  • Anonym (Ångest)

Tack för alla svar. Jag tog självmant upp saken med chefen på medarbetarsamtalet, hen gick in och läste om avvikelsen och sa bara att "Det är sånt som händer. Kampen fortsätter" och gav mig en kram. Puh! Jag har en schysst chef!

Svar på tråden Lisa-anmäld (jobbar inom Landstinget??)