• Anonym (Lejon)

    Är det transfobt att inte vilja dejta en transperson?

    Har precis läst denna artikel och vet hur jag själv ställer mig i frågan.
    Jag skulle personligen inte dejta en transperson, skulle däremot kunna ha en transperson som kompis.
    Jag har vänner av båda könen så det vore inte ett bekymmer. (Även om jag nog skulle tycka att det kändes lite besynnerligt till en början.)

    Dessutom är det ju svårt att operera om en kvinna till en man, den sexuella biten är svår att få till med en antingen icke fungerande "penis" eller en liten pytteminiatyr (förstorad klitoris) som inte ens skulle kännas om den ens gick att få in.

    Det är lättare att göra om en man till en kvinna men hur skulle ni män känna för att penetrera personen med vetskapen om att där tidigare suttit en penis?

    Personen i fråga skulle snabbt återgå till sitt första kön om hormonbehandling avslutades Skulle du klara det?
    Jag skulle det inte.

    I artikeln har folk delats upp i två läger, är detta transfobt eller inte?

    www.bbc.com/news/blogs-trending-42652947

  • Svar på tråden Är det transfobt att inte vilja dejta en transperson?
  • Meriall

    Nej det låter som att det är din sexuella preferens bara. Fast bara så du vet kan man få en klitoris ganska stor så det går bra att genomföra samlag. Blir ju ingen jättepenis men en bit under medel bara.

    Man kan ju tex inte vilja dejta tex svarta män utan att vara rasist för det för att man helt enkelt inte tänder på dem även om man tycker de är hyvens människor.

  • Error

    Har ingen anledning att dejta längre, men i annat fall hade det berått på om man vetat allt innan dejten eller inte. De flesta har redan en bild av vad de söker och Det är lätt att välja bort en människa som skiljer sig från mängden eller inte uppfyller kraven för vad man vanligtvis attraheras av, när man inte känner nåt för personen. Hade jag vetat eller sett från början att detta är en transperson som ska eller håller på att genomgå hormonbehandling, skulle jag välja bort hen på samma sätt som jag väljer bort spinkiga män, eftersom det ytliga är det enda jag har att gå på. Skulle jag däremot lärt känna en person med en väldigt attraktiv personlighet, hade hen varit fin i mina ögon oavsett kroppsform.

    Tycker det är mer intressant om man vänder på det och tänker sig en person i 40-50 årsåldern som är gift, har barn och vill leva ut sin transsexualitet efter alla år som ?vanlig? man eller kvinna. Blir nog mer komplicerat för en partner att hantera, men om den gör det snackar vi riktig jävla kärlek.

  • Anonym (Lejon)
    Meriall skrev 2018-01-16 17:11:38 följande:

    Nej det låter som att det är din sexuella preferens bara. Fast bara så du vet kan man få en klitoris ganska stor så det går bra att genomföra samlag. Blir ju ingen jättepenis men en bit under medel bara.

    Man kan ju tex inte vilja dejta tex svarta män utan att vara rasist för det för att man helt enkelt inte tänder på dem även om man tycker de är hyvens människor.


    Jag hörde om klitorispenisar på ett faktaprogram på P1 för ett tag sedan. Läkaren där sa att en sådan "penis" inte blir större än en tumme. Det kan inte kännas mycket...

    Tack för ditt svar!
    CarinaL26 skrev 2018-01-16 17:18:42 följande:

    Nej, Sexuella preferenser har inget med fobi att göra.



    Tack!

    Det känns som att jag inte är helt fel ute iaf. Det trodde jag inte heller men det är alltid intressant att höra andras synpunkter.
  • Anonym (Lejon)
    Error skrev 2018-01-16 17:51:54 följande:

    Har ingen anledning att dejta längre, men i annat fall hade det berått på om man vetat allt innan dejten eller inte. De flesta har redan en bild av vad de söker och Det är lätt att välja bort en människa som skiljer sig från mängden eller inte uppfyller kraven för vad man vanligtvis attraheras av, när man inte känner nåt för personen. Hade jag vetat eller sett från början att detta är en transperson som ska eller håller på att genomgå hormonbehandling, skulle jag välja bort hen på samma sätt som jag väljer bort spinkiga män, eftersom det ytliga är det enda jag har att gå på. Skulle jag däremot lärt känna en person med en väldigt attraktiv personlighet, hade hen varit fin i mina ögon oavsett kroppsform.

    Tycker det är mer intressant om man vänder på det och tänker sig en person i 40-50 årsåldern som är gift, har barn och vill leva ut sin transsexualitet efter alla år som ?vanlig? man eller kvinna. Blir nog mer komplicerat för en partner att hantera, men om den gör det snackar vi riktig jävla kärlek.


    Tack för ett utförligt svar!

    Håller med om det du skriver till en början, man vill ju inte komplicera livet genom att bonda med någon som har diverse saker i livet som inte är lätta att leva med.

    Det du sedan skriver... tror jag inte att jag skulle klara ändå. Även om jag skulle vilja. Jag är väldigt mycket för maskulina män, helst hyfsat välutrustade. Skäms

    Jag tror inte jag skulle tända på ett "mansbröst" med stora ärr efter bortopererade kvinnobröst eller på en "penis" i en tummes storlek.
    Jag skäms när jag skriver det och vet inte ens om jag skulle våga stå för det irl men det är så jag innerst inne känner.
    Fast å andra sidan finns det andra saker jag inte tänder på hos män heller. Fast då finns å andra sidan inget "fob" som man kan bli stämplad som... Obestämd

    I fallet med det äldre paret håller jag med, läste om en präst som blev kvinna. Äktenskapet höll ett tag men inte i längden.

    Sedan har vi ju den fd "rikshomofoben", hen skriver öppet om det själv så det är ingen hemlighet. Hen har varit med i TV i "Outsiders" om sin operation och visat upp sig i underkläder. Skriver det nu för säkerhets skull så jag inte blir åthutad om att jag outar någon som inte vill det.
    Hen levde iaf som man, var gift och predikant om jag minns rätt. 
    Sedan kom frun på honom med hennes strumpbyxor och sedan var bollen i rullning.
    De tog ut skilsmässa då frun inte ville vara gift med en kvinna, men vänskapen bestod och i somras gifte de om sig som två fruar.
    Så kan det också gå.
  • Anonym (hej)

    Vi lever verkligen i ett sjukt samhälle när någon på allvar har denna frågeställning. Hur kan man vara så rädd för att någon skall inbilla sig att han eller hon har blivit kränkt?

    Svaret på frågan är självklart nej.

    Är jag homofob för att jag inte vill bli tagen i rumpan av en annan man? Är jag rasist för att jag inte tänder på icke-vita människor? NEJ!

  • Anonym (Lejon)
    Anonym (hej) skrev 2018-01-16 18:11:43 följande:

    Vi lever verkligen i ett sjukt samhälle när någon på allvar har denna frågeställning. Hur kan man vara så rädd för att någon skall inbilla sig att han eller hon har blivit kränkt?

    Svaret på frågan är självklart nej.

    Är jag homofob för att jag inte vill bli tagen i rumpan av en annan man? Är jag rasist för att jag inte tänder på icke-vita människor? NEJ!


    Jag håller med dig, jag utgick från länken jag bifogade i min ts.

    Skulle aldrig i livet dejta en kvinna då jag är 100% straight.
    Tänder inte heller på mörkhyade män men är gärna deras vän.

    Jag skulle inte heller kalla någon för blondfob för att de inte vill dejta mig för att jag är riktigt, riktigt ljusblond. Tungan ute
  • Anonym (.)
    Meriall skrev 2018-01-16 17:11:38 följande:

    Nej det låter som att det är din sexuella preferens bara. Fast bara så du vet kan man få en klitoris ganska stor så det går bra att genomföra samlag. Blir ju ingen jättepenis men en bit under medel bara.

    Man kan ju tex inte vilja dejta tex svarta män utan att vara rasist för det för att man helt enkelt inte tänder på dem även om man tycker de är hyvens människor.


    CarinaL26 skrev 2018-01-16 17:18:42 följande:

    Nej, Sexuella preferenser har inget med fobi att göra.


    Fast det här är ju bara innehållslösa ord.

    Om olika beteende mot olika kön och ras undantas från sexism och rasism så faller ju hela begreppet.
  • Anonym (hej)
    Anonym (.) skrev 2018-01-16 18:45:10 följande:
    CarinaL26 skrev 2018-01-16 17:18:42 följande:

    Nej, Sexuella preferenser har inget med fobi att göra.


    Fast det här är ju bara innehållslösa ord.

    Om olika beteende mot olika kön och ras undantas från sexism och rasism så faller ju hela begreppet.
    Spelar det någon roll om hela begreppet faller?
  • Anonym (.)
    Anonym (hej) skrev 2018-01-16 18:50:10 följande:
    Spelar det någon roll om hela begreppet faller?
    Inte för mig, det blev ett skitbegrepp från den dagen vänstern bestämde sig för att göra det till ett vapen för sina syften.
Svar på tråden Är det transfobt att inte vilja dejta en transperson?