• Nht

Skola årskurs 3

Hej,

Får era barn några läxor? Vår son går i årskurs 3 och det är knappt dom får några läxor värt namnet. Jag tycker läxor behövs för att sysselsätta barnen något på eftermiddag/ kväll?

Vad gör era barn annars på kvällarna? Eftersom vi även har yngre barn så är iPad, tv spel, tv titta de förbjudet Istället blir barnen uttråkade, vill inte hitta på några lekar... ska det vara så?

Tacksam för lite av era tankar

• Svar på tråden Skola årskurs 3
  • sasso78

Dottern går i 2 an och hon har läsläxa varje vecka. Ibland kan jag väl tycka de borde få nån extra läxa. . Dottern går på skidträning 2 ggr v. Sportaktiviteter är jättebra sysselsättning. Annars leker hon med kompisar, pysslar på rummet. Varför förbjuder du ipad och tv tv spel? Förstår att de små inte får men ska det gå ut över de stora? I måttliga mängder tycker jag det är ok med ipad och tv.

• nnnnnnnn

Läxor: Tar ca 10 min per dag, läsning och liten skrivuppgift.
    Aktiviteter: Skolkören efter skolans slut, 30 min/vecka. Simning 45 min/vecka. Fotboll 60 min/vecka. Innebandy 90 min/vecka. Leka med skolkompis någon eftermiddag/vecka.

• Tow2Mater

Min tredjeklassare ska helst läsa 20 minuter varje efm/kväll som del av läxan.

• Tow2Mater
    Nht skrev 2018-01-16 18:47:58 följande:

Eftersom vi även har yngre barn så är iPad, tv spel, tv titta de förbjudet

Du uppforstrar dem till att bli utanför alla andra i skolan, och kanske t o m mobbade.
  • Amiralen82

Jag tycker att vår tredjeklassare har lite väl mkt läxa faktiskt. Ofta är den dessutom ganska svår, vilket får mig att fundera på hur barnen som inte har närvarande föräldrar kan hänga med..

Han har normalt läxa måndag - måndag. Då har han läsläxa, vilket är 1-2 kap i en bok som ska läsas dagligen (det slarvar han rätt friskt med dock), sen har han frågor om texten som ska besvaras. Ofta handlar det om att återberätta med egna ord, vilket han tycka är ganska svårt. Sen har han matteläxa vilket brukar vara 4-5 sidor i matteboken inkl problemlösningar.

Till varje onsdag har han engelska glosor, och parallellt med det träning av multiplikationstabellerna.

Det är väl egentligen alla olika läxor jag reagerar på, vi föräldrar får ingen info utan barnet ska själv ha koll.. Han går en helt vanlig kommunal förskola!

Vad han gör annars? Mkt lek m kompisarna på gatan, eller minecraft tex. Sen spelar han fotboll (just nu 1ggr/vecka men senare 2-3ggr, spelar tennis 1ggr/vecka och går på simskolan 1 ggr/vecka. Kan tycka att det är lite mkt aktiviteter just nu men så länge det funkar för honom så.. Blir han trött får han givetvis lägga av med något.. Men ja, känns inte som han är sysslolös!

• Nht
    Tow2Mater skrev 2018-01-16 19:42:31 följande:

Du uppforstrar dem till att bli utanför alla andra i skolan, och kanske t o m mobbade.

Han har en egen iPad men vill inte att han ska använde den för mycket. Max en timma i veckan. Läger man till all skärmtid så blir det betydligt mer än vad man själv växte upp med. Tror inte att det är nyttigt helt enkelt.
  • Nht
    Nht skrev 2018-01-16 20:13:26 följande:

Han har en egen iPad men vill inte att han ska använde den för mycket. Max en timma i veckan. Läger man till all skärmtid så blir det betydligt mer än vad man själv växte upp med. Tror inte att det är nyttigt helt enkelt.

Jag tycker det är så det ska vara. Jag vill ta del av grabbens skolgång men när gan varken har läxor och knappt några skolböcker så är det lite svårt. Oftast kommer han hem med lite utskrivna stenciler från skolan och då är det svårt att få grepp om helheten. Jag tror inte på modellen att skolan ska lära barnen utan att vi föräldrar måste arbeta med barnen. Skolan ger verktygen sen måste eleven tillsammans med föräldrarna arbeta vidare.
  • Duckan

De hade en läs och skrivläxa i veckan och ibland några matteuppgifter att göra i åk 3.
    Nu i åk 4 är det inga läxor annat än lite matte att räkna igen ibland och engelskauppgifter som ska göras via Ipad.

• sasso78

Till ts: har dina barn inga sportaktiviteter? Förstår isf om de blir uttråkade. Barn behöver sysselsättning och framförallt röra på sig. Ett tips är att vara ute mycket. Friskt luft behövs och dessutom kan de springa av sig.

• Tow2Mater

I tillägg till 1-timme-i-veckan  ipad skulle de kunna träna t ex multeplikationstabellen genom t ex Extramath. Ett itearktivt program som funkar mycket bra att nöta in tabellerna (upp till 12ans) på ett roligt sätt:

https://xtramath.org/#/home/index

• mammalovis

Våra elever har ett kapitel i läsläxa med tillhörande skrivläxa, matteläxa och rättstavning. Varannan vecka engelskaläxa.

Ts: Hur mycket läser ditt barn varje vecka? Ett tips är ju att gå till biblioteket och fortsätta att både ha högläsning och tyst läsning. 

Det krävs 5000 timmar att bli en duktig läsare, så då krävs det en hel del tid i hemmet!

• Pudan

Dottern i klass 3 har läs-/skrivläxa från tis-tis. Det innebär att de läser ut helt valfri bok 20 min/dag 5 dgr/vecka och sedan besvarar 5 frågor om boken - bla ska de skriva en kort summering av vad de läst på 6-8 meningar, koppla ihop det de läst till vad som tidigare hänt i boken & formulera 3 frågor kring vad som kanske kommer hända längre fram i boken.  

De har även ca 5 engelska glosor /läsning samtal från tors-tors samt läxa i SO som oftast handlar om att de ska undersöka hur deras familj hanterar tex återvinning i hemmet och liknande. Läxan i SO brukar klaras av under middagen då det ofta är av typen "intervjua dina föräldrar om hur de gör XX". Har de inte hunnit med den matten som skulle göras under veckan i skolan har de även det i läxa men det är mycket sällan det händer - max en ggr/månad. 
    Totalt sett blir det ca 30 min om dagen mån/fre. Därutöver får de gärna träna uppgifter i Bingel och Elevspel men det är helt frivilligt. Vissa veckor gör dottern det mycket och andra veckor inte alls. 

Efter skolan tränar hon taekwondo tre ggr/vecka, simmar 1 ggr/vecka. Hon och hennes vänner går hem själva efter skolan och är ofta hos varandra 1-1,5 timme fram till 16-draget och går sen hem till respektive familj. Hinner umgås litet men är ändå hemma så att läxor, träning mm hinns med. 

• No Logo

Leka hos en granne, vara utomhus och generellt gunga, klättra, hoppa och klänga, åka pulka, bygga snöfort, cykla, hoppa rep/twist, spela nerf, spela fotboll/basket/gårdsbandy, åka sparkcykel, parkour, "spionera" och leka detektiv var mycket poppis i den åldern,

Leka med syskonen inomhus, pussla, läsa, snickra, sticka, leka med ett husdjur, bygga lego och magnetix, rita, baka, spela dans- och sångspel på Wii, spela ett instrument, spela brädspel/kort (helst med de vuxna). Pyssla har också varit poppis, gärna stora saker som kojor och rymdraketer av kartonger och packtejp, lek-labyrinter till hamstern etc men även pärlplattor, gummisnoddsarmband, plusplus, och mängder av mysko saker som jag inte vet vad det är men som kräver enorma mängder tejp..

Samt gå på någon aktivitet ett par gånger i veckan, typ idrott och Kulturskolan, dessutom hjälpa till att laga mat/duka.

Tycker man att de borde öva mer på skolarbete så kan man ju ge dem egna läxor inom något område de inte är så starka.

Ipad och film behöver ju inte vara helt av ondo även om man har yngre barn, sålänge man inte ger dem fritt fram att välja själva. Begränsa tid och urval så kan det vara berikande.

• Mrs Green

När min dotter gick i 3:an har jag för mig att de bara hade en läsläxa varje vecka. Det var först i 6:an som det började bli lite mer läxor. Men hon var fullt sysselsatt med både sportaktiviteter och kulturskolan. 

• trash panda
    Nht skrev 2018-01-16 20:18:46 följande:

Jag tycker det är så det ska vara. Jag vill ta del av grabbens skolgång men när gan varken har läxor och knappt några skolböcker så är det lite svårt. Oftast kommer han hem med lite utskrivna stenciler från skolan och då är det svårt att få grepp om helheten. Jag tror inte på modellen att skolan ska lära barnen utan att vi föräldrar måste arbeta med barnen. Skolan ger verktygen sen måste eleven tillsammans med föräldrarna arbeta vidare.

Otroligt märklig syn på skolan måste jag säga. Det är absolut inte så att skolan endast ska förmedla "verktyg" som ni föräldrar alla arbeta med på hemmaplan. Skolan har i uppdrag att ge alla barn en likvärdig och god utbildning oavsett hur barnens hemförhållanden ser ut, så det vore helgalet om dina barns skola förlitade sig på läxor och hjälp från föräldrar för att uppnå målen.

Låt du du med gott samvete dina barn leka på fritiden medan de vill och kan.
  • NELJ

En läsläxa och oftast en matteläxa. Ibland hinner han inte klart något av det som ska göras under veckan så då följer det med nån bok hem över helgen.

Han fixar läxorna på en kvart oftast...

Jag tycker ni gör ert barn en otjänst om han inte får använda dator någonsin hemma. Det finns otroligt mycket givande saker de kan göra, inklusive sånt som är kopplat till skolarbetet om du tycker han behöver öva mer på något. Min son brukar lösa uppgifter på Nomp och Elevspel för skojs skull. Plus att han har lärt sig att programmera i princip helt på egen hand. Sen spelar han så klart en del spel, ofta ihop med mig eller lilebror, mycket minecfraft och terraria där man ska samla, bygga, samarbeta.

Andra saker han gör är att vara med kompisar, han har träning 2 ggr i veckan, han håller på att lära sig spela keyboard (på egen hand, ingen undervisning - sånt kan man också göra med appar), han tycker om att baka och hjälpa mig med maten, vi brukar spela bräd- och kortspel tillsammans plus att han läser en hel del. Det är sällan ont om saker att göra. :)

Svar på tråden Skola årskurs 3