Inlägg från: Anonym (Vad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vad)

Låna ut pengar till pojkvännen

Hej. Jag skriver här för att få lite råd... Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta. Det är känsligt för pojkvännen så vi undviker lätt att prata om det här med ekonomi.

Jag blir tvungen att låna ut mina pengar till pojkvännen nästan varje månad... eller tvungen o tvungen, jag lånar ut för att jag inte vill säga nej, jag vill hjälpa honom och eftersom jag oftast kan så gör jag det.

Men det börjar bli lite jobbigt känner jag på senaste. Är jag självisk som känner så? Vi får ungefär samma lön båda två men han har dubbelt så mycket utgifter så det gör ju att jag har mycket mer penga över...

Jag lånar ut till t.ex. mat, bensin, småsaker, middagar...

Kanske är egoistiskt detta men jag vill gärna ha tillbaka mina pengar jag lånar ut (inte alltid, jag ser mellan fingrarna oftast) men ibland påpekar jag vad han är skyldig mig, t.ex. säger jag något i stil med ?men om du lånar 500kr nu så kommer du vara skyldig mig 1000kr tills din nästa lön, hur ska du då ha råd att betala mig det?? Med det menar jag snarare att jag tänker på honom, det blir ju bara värre liksom för honom att låna utav mig.

Men han blir sårad utav detta och det är inte min mening, hur ska jag uttrycka mig? Han tror bara jag trycker ner honom och att det jag säger skulle betyda att 1000kr är mycket för honom men inget för mig, och det är ju inte alls det jag menar... jag är inte bättre än honom liksom, jag har bara mindre utgifter.

Det är ett känsligt ämne för honom har jag märkt... och jag förstår honom. Men vad ska jag göra, från min sida? Ärligt så vill jag inte låna ut pengar hela tiden... men vad ska jag göra liksom. :( Just nu t.ex. så håller jag på att spara ihop till något till mig, nu blir jag tvungen att ta av sparandet bara för att jag är i ett förhållande liksom... känns inte roligt. Eller är jag bara egosistisk? Hur känner ni?

• Svar på tråden Låna ut pengar till pojkvännen
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Nej) skrev 2018-01-16 20:57:01 följande:

Tycker inte att du är egoistisk.

Men varför ser pojkvännens situation så annorlunda ut? Vad har han för extra utgifter? Kan han jobba för att minska dessa? Är det "nöjen" eller "viktiga" saker? 

Hur delar ni på era gemensamma kostnader?

Jag tycker absolut att man ska bjuda sin partner på saker då och då, men inte om det är för att han slarvar bort sina pengar

Vi bor inte ihop, kanske behöver nämnas. Han har barn, så där går en del, sen har han ett ex från helv... så han har blivit tvungen att använda rättshjälp. Där går en del. Sedan hyra, lån, räkningar osv... det är nästan hela hans lön.
  • Anonym (Vad)

...inga gemensamma utgifter på så sätt

• Anonym (Vad)
    Anonym (Inte okej) skrev 2018-01-16 21:07:02 följande:

Fast om du hela tiden måste låna ut pengar till honom så får ju han det bättre och du sämre? Säg att du nu måste fokusera på ditt eget sparande. Vad hade han gjort utan dig och dina pengar? Han får väl försöka skära ner på sina egna utgifter. Slippa all "lyx".

Skit i om det är obekvämt att prata om. Ekonomi är ju trots allt en viktig del i framtiden. Tycker du ska tänka på dig själv. Det är inte egoistiskt. Lånar man pengar har man ju inte råd att köpa det man nu tänkt.

Han skär ner, han lever med knappt någon mat. Han äter mest på jobbet. Varje gång han hälsar på äter han nästan upp min mat för jag har ?lyx?, som han kallar det, med ost och pålägg och bröd och allt det där.

Vad han hade gjort utan mig? Ja han hade inte sett sitt barn ibland t.ex. för jag hjälper ofta med bensin till det då barnet bor ganska långt borta.
  • Anonym (Vad)

Idag när vi pratade om dethär igen och jag nämnde vad han är skyldig mig o så, då tyckte han att vi inte är ett team längre. Att det är bara du med ditt och jag med mitt, sade han.

Men det sagt så betyder väl det att han menar att jag inte ska tjata om vad han lånar av mig och att jag borde bara hjälpa honom då han har det svårt. Men hur länge?

• Anonym (Vad)
    Anonym (Ester) skrev 2018-01-16 21:07:08 följande:

Ts, försök prata med din kille och säg att du inte kommer låna ut mer pengar, och att du vill få tillbaka det han är skyldig. Börjar han gnälla om att det du säger sårar honom är det bara att förklara att det inte vad det du ville

Känner att jag aldrig hade kunnat säga en sån sak till honom. Dels för att jag inte hade haft mage till det och mest för att han hade tagit jävligt illa upp, att jag bara lämnar han utan pengar då han verkligen hade behövt mig .. svår sits :(
  • Anonym (Vad)
    Anonym (mmm) skrev 2018-01-16 21:27:45 följande:

Tycker han låter som en snyltare, ärligt talat.

En sak om han är tacksam för att du stöttar men om han blir sur och tycker att DU är snål som inte vill bidra, nej, då blir det svårt att fortsätta tillsammans. 

Det är aldrig bra att känna sig skyldig penar så säkert därför han reagerar men samtidigt måste han väl fatta att du håller räkningen? Det är ju han som borde göra det. Kan det vara så att han mentalt ser på det som att du gett pengarna och inte lånat ut? 

Fråga hur han hade tänkt om det var du som lånade pengar av honom varje månad? Att du aldrig betalade tillbaka, att du inte ville prata om det men blev sur om han frågar efter sina pengar? Han måste försöka se det ur ditt perspektiv. Ni bor ju inte ens ihop. 

Han är tacksam... tror jag. Iallafall har han sagt saker i stil med ?jag hade aldrig gjort det utan dig?... Eller har jag kanske lagt mig i en sits var han tror att han alltid kan få låna pengar? F*n... egentligen är jag less på att låna ut! Jag vill väl ha mina pengar... han drar även kortet att han sliter 8h/dag medans jag bara jobbar 75%. Han tycker att jag har det för enkelt.

Betalar tillbaka gör han, ursäkta om jag uttryckt mig på annat vis. Men han blir nästan alltid sur ifall jag nämner om det... som sagt
  • Anonym (Vad)
    Anonym (mmm) skrev 2018-01-16 21:43:33 följande:

Du får väl helt enkelt säga att du inga pengar har att låna ut nästa månad? Lägg undan det du har på ett sparkonto som du inte ens tänker röra själv, typ

Det är så jag gjort denna månad. Lagt undan det jag inte tänker använda själv. Men lär jag bli tvungen att ta av det bara för att jag är i detta förhållandet och det stör mig. Jag vill inte röra dem pengarna :(
  • Anonym (Vad)
    Anonym (J) skrev 2018-01-16 21:56:33 följande:

Säg att han får lära sig att prioritera och leva på sin egen lön, har han inte rätt till bidrag så ska han kunna klara det. Och har han rätt till bidrag får han ta emot det istället för att leva på dig. Behöver man någon gång låna pengar så får man väl fråga sina föräldrar då?! Behöver man låna pengar varje månad så tar man inte ansvar för sin ekonomi och det måste en vuxen människa klara av att göra. Det hade varit skillnad om ni bodde ihop och levde som en familj, då är ju hushållet och pengarna (helt eller delvis) gemensamma.

Jag tycker att du ska säga åt honom att du behöver dina pengar själv. Han får kolla upp om han har rätt till bostadsbidrag, underhåll för barnet osv. Och göra upp en budget som han sedan håller sig till. Sedan kan du, OM du vill, såklart bjuda på en middag/bio/drink osv ibland.

Allt det du skriver låter vettigt och som en plan. Ska se om något går men en del är redan testat. T.ex. att underhållet är beräknat och det blir inte mindre. Bostadsbidrag fick han inte heller... Att fråga sina föräldrar vågar han inte för att hans pappa nästan alltid klankar på honom. Och hans mamma är dessutom arbetslös... Så han har väl inte så många val egentligen... känner mig nästan dum som skriver här då han har det svårt... dum för att jag bara vill ha mina pengar fastän jag ofta har råd att låna ut..,
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Ester) skrev 2018-01-16 22:14:42 följande:

Ja, tänkte väl att det bara skulle vara kontexten, så kan man säga det lite snällare. Men det är ju ändå något sånt du måste säga till honom! Du är inte skyldig att försörja honom. Du får förklara att du vill kunna lägga undan pengar och inte behöva röra dem. Du måste ju kunna ha ett sparande. Att du inte vill hjälpa honom ekonomiskt hela tiden betyder ju inte att du inte bryr dig om honom.

Han låter lite manipulativ om han ofta drar olika "kort" och säger att du borde hjälpa honom för att du har det så mycket lättare eller att ni inte är ett team längre bara för att du vill få tillbaka dina pengar som han lånat.

Aha okej, nej jag är ju inte det... men jag är väl för snäll, han får ju mig att få dåligt samvete då han säger saker som att han inte vill låna av mig längre, att jag bara gnäller om att få mina pengar och att han säger att han blir tvungen att göra si o så då... (eftersom det inte finns pengar). Så då ger jag väl med mig :(
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Säg NEJ) skrev 2018-01-17 08:20:41 följande:

Du måste säga NEJ till din kille när han vill låna pengar!

Det kan låta hårt, men det är inte ditt problem.

Det känns mer som att han utnyttjar dig, du är bra att låna pengar av och du har massor med mat i kylen. Hur länge har ni varit tillsammans och hur länge har han lånat pengar av dig?

Ja, han får mig att få dåligt samvete ifall jag inte kan låna. Vet inte om det är hans mening men, t.ex. han utövar en sport (ingen dyr) och jag har aldrig behövt betala för den förut, men nu vill han gå på tävling och det kostar. Så jag sade vilka pengar jag har kvar att klara mig på (förutom sparandet som jag inte vill använda). Då sade han ?jaa... inte kan jag åka på någon tävling då.? Vet inte hur ni tolkar det men då får man ju dåligt samvete för att jag ju faktiskt vill han ska åka på denna tävling han sett framemot...

eller en annan mening han sagt, ?inte har du ju direkt bjudit in mig att bo hos dig? (mycket mindre hyra alltså). = dåligt samvete.

Inte har jag mycket pengar alltid heller men oftast mer än honom bara. jag har också levt med nästan inga pengar vid slutet av månaden många gånger. Men hans tar slut i räkningar nästan direkt han får lön, därav har ju jag mer under månadens gång.

Vi har varit ett par i 2 år. Han har behövt låna ibland i ca ett halvt år. Tror det började vid hans rättskostnader, men inget av det här är ju mina problem egentligen. Kanske är egoistiskt att tänka såhär om en partner men det är ju inte mitt barn och mitt ex eller mina räkningar över huvudtaget oavsett vad det handlar om... varför ska jag bli tvungen att betala saker jag inte valt i mitt liv. Eller ja, jag valde ju partner.
  • Anonym (Vad)
    Sylvestra skrev 2018-01-17 11:25:12 följande:

När det gäller tävlingen hade jag lugnt sagt något i stil med: "Nej, det verkar inte som o du har råd att åka och tävla denna månad"

Har ni diskuterat att bli sambos pga att ni älskar varandra, trivs tillsammans och vill bo ihop eller är det så att frågan dyker upp bara för att han ska få lägre utgifter? Här är det en enorm skillnad på de två alternativen.

Min uppfattning från vad jag läst här är att han verkar manipulativ.

Grejen är den att vi har bott ihop i min lägenheten en gång i tiden. Men det gick inte få av irrelevanta orsaker så han skaffade egen lägenhet då. Så just nu är det nog för kostnaderna han skulle flytta ihop med mig, och för att jag skulle hjälpa honom att få ordning på sin ekonomi. Ärligt tycker jag om att ha mitt eget space tillsvidare så jag är inte riktigt 100 med det...
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Vad) skrev 2018-01-17 12:23:45 följande:

Grejen är den att vi har bott ihop i min lägenheten en gång i tiden. Men det gick inte få av irrelevanta orsaker så han skaffade egen lägenhet då. Så just nu är det nog för kostnaderna han skulle flytta ihop med mig, och för att jag skulle hjälpa honom att få ordning på sin ekonomi. Ärligt tycker jag om att ha mitt eget space tillsvidare så jag är inte riktigt 100 med det...

Antingen det, flytta ihop med mig, eller så flyttar han hem till föräldrarna. Och då känns det ju som att jag ?måste ta honom?(menar inte så hemskt som det låter :) ) istället för att han ska vara tvungen att bo hos föräldrarna
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Utnyttjad) skrev 2018-01-17 10:54:48 följande:

Han utnyttjar dig. Börja med att sluta låna ut pengar till onödiga saker som middagar och småsaker. Har han inte ekonomi för det så kan han inte heller lägga pengar på det.

Hjälp honom att fixa en bättre ekonomi där han inte behöver låna pengar av dig (visst, behöver han mat så... men om han skär ner på andra, onödiga utgifter så borde det lösa sig om han har en normal lön) eller dumpa honom. 500 kr hit eller dit kan tyckas som att det inte är hela världen, men 500 kr/månad under ett helt år blir 6000 kr. 1000 kr/månad blir 12000 kr/år osv. Låt dig inte bli utnyttjad. Han tar det för givet att du ska "låna ut" pengar så att han klarar sin ekonomi, och sen betalar han inte tillbaka. Han snyltar helt enkelt.

Han skär verkligen ner på allt... han har det jätte tufft just nu. Så tufft att jag en gång fick handla mat till honom och hans barn så att han skulle ha något att ge barnet då han hade pappa helg... han köper inget, snarare säljer. Han betalar bara sina utgifter. Och mat och bensin.
  • Anonym (Vad)
    Stårschan skrev 2018-01-17 13:03:52 följande:

Älskar du honom? Ser du en framtid med honom? Tycker du om hans barn?

I så fall undrar jag - efter att ha satt mig bättre in i alla turer - varför du inte VILL hjälpa honom genom att flytta ihop. Det skulle ju förmodligen hjälpa upp hans ekonomi en hel del om han inte hade ett helt hushåll att dra runt på egen hand. Eller bor han så billigt att det inte skulle göra någon skillnad om ni skulle flytta ihop. Jag var lite snabb först när jag tyckte att han snyltade på dig, men efter vad jag har läst så kämpar han på ganska bra för att få det hela att gå ihop (bortsett från den där sporttävlingen då), medan du står lite på sidan om och ser om det bär eller brister för honom. Jag kan hålla med honom om att du inte verkar se er som ett "riktigt" par. Ta en funderare över vad du egentligen vill med honom. Är han mannen i ditt liv så kanske det inte är så fel att sponsra honom ekonomiskt för att hjälpa honom.

Jag har varit osäker på mina känslor nästan hela förhållandet. Jag tycker om honom, men ibland känns det som att jag slösar tid av någon anledning. Som att jag vill göra något som jag inte vet vad är. Men så ibland tänker jag framåt och tänker att han är en bra person. MEN, vi bråkar jätte mycket nu. Vi vill inte bråka men vi kommer inte ifrån det. Tjafs och onödigheter... jag vet också att han mår dåligt över alla han problem han har...

och ja, han skulle få det betydligt lättare genom att bo med mig. Men det är något som gör mig osäker, jag vill vara själv och vara med honom? Men bara för att hjälpa honom hade jag kunnat gå med att han bor här men tänker jag på mig själv så vet jag inte ifall jag mått bättre. Så jag vet väl varken ut eller in får man väl dra som slutsats....
  • Anonym (Vad)
    Anonym (nja) skrev 2018-01-17 16:55:17 följande:

Han har det tufft, han utnyttjar dig ekonomiskt, ni bråkar mycket och du är osäker på dina känslor för honom.

Låter inte som världens bästa förutsättningar precis...

Om jag vore du skulle jag göra slut. Vad är du rädd för?

Jag är väl rädd för att det var hand jag ändå ville ha. Jag vet att han tar bort all kontakt om det blir slut. Jag tycker ju ändå om att umgås med honom. Men det är så svårt ibland, jag har börjat bli riktigt less då vi bråkar. Nuförtiden orkar jag knappt en sekund då vi börjar bråka, som att jag ger upp bara...
  • Anonym (Vad)
    Anonym (nja) skrev 2018-01-17 17:14:04 följande:

Jag tror att du innerst inne vet vad du vill TS. Du vill gå vidare. Det är uppenbart när man läser mellan raderna i dina inlägg. Du har inga starka känslor för denna kille och han ger dig bara problem. Du stannar för att vara snäll och för att det är synd om honom. Och för att du tycker om honom, men det räcker inte.

Kanske vet du inte heller hur du ska göra slut? Eller är rädd för hans reaktion? En vanlig anledning till att man drar ut på det.

Men för bådas skull tycker jag att du ska ta tjuren vid hornen och avsluta detta. Om du verkligen älskade honom och han var lika beredd som du på att jobba på ert förhållande istället för att bara gnälla eller be dig om pengar, då skulle det kanske funka. Men som det är nu är det dödsdömt. Ni förtjänar båda bättre än en halvdan relation utan starka känslor, med mycket bråk och där du delvis får försörja honom. 

Ibland känns det så faktisk, att jag innerst inne vet vad jag vill. Men vill ändå ha honom kvar, så då jag börjar tänka så vet jag ändå inget...

Vi har försökt jobba på förhållande, sagt ?ska vi vara snälla nu?? Eller ?nu börjar vi om?. Men hittills har vi alltid landat på ruta ett efter en stund igen...
  • Anonym (Vad)
    Anonym (ndfn) skrev 2018-01-17 16:45:39 följande:

Allt verkar handla om vad du gör för honom, men jag undrar vad han gör för DIG? Om han nånsin gör nåt då. Annars verkar förhållandet bra ensidigt alltså. O så var du ju osäker på känslorna för honom också..

Vad han gör för mig? Det enda jag kommer på är att han älskar mig.
  • Anonym (Vad)
    minst skrev 2018-01-17 19:55:05 följande:

Hej TS!

Jag vet inte alls vilken insyn du har i hans ekonomi men om jag vore dig så skulle sätta mig med honom och "kräva" en regelrätt genomgång av hans ekonomi (ungefär som de har i programmet Lyxfällan). Fram med allt, inkomster, utgifter, bidrag, underhåll och allt annat som påverkar hans ekonomi. Gör man en riktig genomgång ser man oftast ganska tydligt var det drar iväg någonstans. Vill han inte berätta för dig så är det ju något som han döljer och då skulle jag absolut börja fundera på om det är någon jag skulle vilja dela min framtid med. Är det så att han betalar så mycket till sitt ex att han själv inte har mat för dagen så måste han sätta ner foten mot henne. Kan han få hjälp av sin bank att göra en budget? Det finns ofta en kommunal kosumentvägledare som kan ge tips och råd bara man tar kontakt. Lycka till!

Mjo jag vet väl allt ang hans ekonomi. Det ät oftast jag som betalar hans räkningar då lönen kommer. (För att jag tycker det är roligt medans han hatar det, inget jag måste göra.) Så jag ser ju att allt går nästan direkt... Och ja, han betalar för mycket till sitt ex men det har en barnatillsyningsman (tror jag det var) räknat ut att han ska kunna betala med den lönen han får så det får han inte, som det ser ut, sänkt. :(
  • Anonym (Vad)
    Anonym (ndfn) skrev 2018-01-17 19:59:21 följande:

Och hur visar han det, i praktiken? Eller om det bara är ord från honom.

Kanske är det så att du är med honom hellre än att vara ensam..

Han säger det. Men också visar ibland, genom beröring t.ex.

Mjo fast det tror jag inte då jag oftast njuter av att vara ensam. Så jag vet inte riktigt alltid varför jag är kvar. Kanske tycker jag om honom mer än jag tror ...
Svar på tråden Låna ut pengar till pojkvännen