Inlägg från: Anonym (Ester) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ester)

Låna ut pengar till pojkvännen

Självklart kan man bjuda sin partner då och då, men att låna är inte samma sak som att bli bjuden. Lånar man ut något förväntar man sig ju att man får tillbaka det.

Ts, försök prata med din kille och säg att du inte kommer låna ut mer pengar, och att du vill få tillbaka det han är skyldig. Börjar han gnälla om att det du säger sårar honom är det bara att förklara att det inte vad det du ville, men du vill ändå få tillbaka det du lånat ut. Det är inte ett dugg egoistiskt av dig.

• Anonym (Ester)
    Anonym (Vad) skrev 2018-01-16 21:24:59 följande:

Känner att jag aldrig hade kunnat säga en sån sak till honom. Dels för att jag inte hade haft mage till det och mest för att han hade tagit jävligt illa upp, att jag bara lämnar han utan pengar då han verkligen hade behövt mig .. svår sits :(

Ja, tänkte väl att det bara skulle vara kontexten, så kan man säga det lite snällare. Men det är ju ändå något sånt du måste säga till honom! Du är inte skyldig att försörja honom. Du får förklara att du vill kunna lägga undan pengar och inte behöva röra dem. Du måste ju kunna ha ett sparande. Att du inte vill hjälpa honom ekonomiskt hela tiden betyder ju inte att du inte bryr dig om honom.

Han låter lite manipulativ om han ofta drar olika "kort" och säger att du borde hjälpa honom för att du har det så mycket lättare eller att ni inte är ett team längre bara för att du vill få tillbaka dina pengar som han lånat.
  • Anonym (Ester)
    Anonym (Vad) skrev 2018-01-16 22:26:05 följande:

Aha okej, nej jag är ju inte det... men jag är väl för snäll, han får ju mig att få dåligt samvete då han säger saker som att han inte vill låna av mig längre, att jag bara gnäller om att få mina pengar och att han säger att han blir tvungen att göra si o så då... (eftersom det inte finns pengar). Så då ger jag väl med mig :(

Det är det jag tycker kan låta lite manipulativt (kanske inte är något han gör medvetet), men du ska inte behöva få dåligt samvete för att du inte ger honom pengar. Det är inte okej att han skyller på dig (eller på att du inte vill låna ut) för att han inte har pengar.

Behöver han pengar varje månad måste han själv försöka hitta nån långsiktig lösning på problemet (jobba mer/byta till ett bättre betalt jobb/se om det finns något bidrag han kan få etc). Han är ju vuxen och måste ta ansvar över sin egen ekonomi.

Du mår ju uppenbarligen dåligt av att låna bort pengar hela tiden. Tycker själv att det skulle vara jobbigt att hålla på sådär. Lägg undan dina pengar och rör den inte sen. Vill han ändå att du ska ta av sparpengarna (för att ge till honom) får du berätta att du mår dåligt av att låna ut hela tiden. Vill han ändå att du ska låna ut, trots att det gör dig ledsen, eller försöka ge dig dåligt samvete över det, skulle jag nog fundera på om det där är en relation som är värd att stanna i.
  • Anonym (Ester)
    Anonym (Vad) skrev 2018-01-17 09:01:19 följande:

Ja, han får mig att få dåligt samvete ifall jag inte kan låna. Vet inte om det är hans mening men, t.ex. han utövar en sport (ingen dyr) och jag har aldrig behövt betala för den förut, men nu vill han gå på tävling och det kostar. Så jag sade vilka pengar jag har kvar att klara mig på (förutom sparandet som jag inte vill använda). Då sade han ?jaa... inte kan jag åka på någon tävling då.? Vet inte hur ni tolkar det men då får man ju dåligt samvete för att jag ju faktiskt vill han ska åka på denna tävling han sett framemot...

eller en annan mening han sagt, ?inte har du ju direkt bjudit in mig att bo hos dig? (mycket mindre hyra alltså). = dåligt samvete.

Inte har jag mycket pengar alltid heller men oftast mer än honom bara. jag har också levt med nästan inga pengar vid slutet av månaden många gånger. Men hans tar slut i räkningar nästan direkt han får lön, därav har ju jag mer under månadens gång.

Vi har varit ett par i 2 år. Han har behövt låna ibland i ca ett halvt år. Tror det började vid hans rättskostnader, men inget av det här är ju mina problem egentligen. Kanske är egoistiskt att tänka såhär om en partner men det är ju inte mitt barn och mitt ex eller mina räkningar över huvudtaget oavsett vad det handlar om... varför ska jag bli tvungen att betala saker jag inte valt i mitt liv. Eller ja, jag valde ju partner.

Fast din partner är ju vuxen. Du ska inte behöva känna dig tvungen att betala för hans saker bara för att ni är ett par. Speciellt då ni inte är gifta eller ens bor tillsammans.

Sen skulle jag aldrig flytta ihop med honom om jag var du. Inte som hans ekonomi ser ut idag, i alla fall.

Det är inte ditt fel att han inte kan tävla. Klart att det är tråkigt, men att han kan åka på såna saker ska ju inte hänga på dig heller. Må inte dåligt över det! Det är inte ditt fel. Känner du att han säger något enbart för att ge dig dåligt samvete över hans ekonomi, skulle jag säga ifrån. Det är inte okej.
Svar på tråden Låna ut pengar till pojkvännen