Anonym (Vad) skrev 2018-01-16 22:26:05 följande:
Aha okej, nej jag är ju inte det... men jag är väl för snäll, han får ju mig att få dåligt samvete då han säger saker som att han inte vill låna av mig längre, att jag bara gnäller om att få mina pengar och att han säger att han blir tvungen att göra si o så då... (eftersom det inte finns pengar). Så då ger jag väl med mig :(
Det är det jag tycker kan låta lite manipulativt (kanske inte är något han gör medvetet), men du ska inte behöva få dåligt samvete för att du inte ger honom pengar. Det är inte okej att han skyller på dig (eller på att du inte vill låna ut) för att han inte har pengar.
Behöver han pengar varje månad måste han själv försöka hitta nån långsiktig lösning på problemet (jobba mer/byta till ett bättre betalt jobb/se om det finns något bidrag han kan få etc). Han är ju vuxen och måste ta ansvar över sin egen ekonomi.
Du mår ju uppenbarligen dåligt av att låna bort pengar hela tiden. Tycker själv att det skulle vara jobbigt att hålla på sådär. Lägg undan dina pengar och rör den inte sen. Vill han ändå att du ska ta av sparpengarna (för att ge till honom) får du berätta att du mår dåligt av att låna ut hela tiden. Vill han ändå att du ska låna ut, trots att det gör dig ledsen, eller försöka ge dig dåligt samvete över det, skulle jag nog fundera på om det där är en relation som är värd att stanna i.