• FrökenPastell

Behålla eller abort?

Hej.

Igår fick vi veta att jag var gravid. Vi har under våra 6 år tillsammans kört avbrutet men det sista har vi pratat mer o mer om att bli gravida men lite längre fram. Därför kom det som en chock men samtidigt inte när jag plussade.

Nu vet vi/jag inte hur vi skall göra.

Jag vill ju gärna behålla det då jag vill ha barn, men inte nu.

Vi har totalrenoverat ett hus i ett år som vi för en månad sedan flyttade in i. Båda är utmattade efter det och vi behöver landa. Dessutom är huset inte färdigt. Vi har inte hunnit bygga upp någon ny ekonomi efter renoveringen.

Jag tycker det är så jobbigt för jag är en sån som person som planerar och just nu behöver jag verkligen bara få vila o ta det lugnt. Kan inte koncentrera mig på att vara gravid liksom.

Jag har läst lite om abort. Men tydligen så kan det bli svårare att bli gravid efter en abort? Någon som vet mer om det?

Jag skall ringa barnmorskan och få mer råd därifrån.

Min man blev förvånad att jag ville göra abort så antar han precis som mig vill behålla men samtidigt känner vi båda att läget inte är det bästa just nu för någon av oss.

Sedan är ju det något man aldrig kan planera såklart men vet inte. Kanske bara är i chock o nästa vecka så vill jag behålla.

Skulle gärna vilja ha lite råd

• Svar på tråden Behålla eller abort?
  • Snuttis2

Tycker att du tar en kontakt med mvc o ber om ett stödsamtal , skynda inre utan fatta ett beslut i lugn o ro.

Men jag kan inte låta bli att faktiskt säga vad jag tycker. Blir oerhört provocerad av din beskrivning.

Det är ett liv i magen ett liv ni gemensamt skapat och jag blir lite bestört över hur lättvindigt du verkar tänka abort . Vill man inte bli gravid skyddar man säg. Abort är ingen preventivmedelsmetod. Har själv en son på fem månader nu o livet som förälder är chockartat , intensivt och svårt men också det absolut bästa och ljuvligaste.

Ett barn är inget du någonsin kan förbereda dig på - bara så att du vet.

• Stårschan

I nio fall av tio brukar jag (åtminstone vilja) råda till abort i sådana här trådar, meni ditt fall tycker jag att det är uppenbart att du bör behålla.

-Du har ett fast förhållande sedan tillräckligt lång tid tillbaka för att ni ska kunna känna varandra utan och innan.
    -Ni har ett hus att bo i
    -Ni har renoverat utan att separera

Vad hade du tänkt att livet skulle gå ut på härifrån om inte att skaffa barn? Du har nio månader på dig att landa i att du ska bli mamma. Det behöver inte vara färdigrenoverat, och hur mycket buffert behöver ni egentligen? Om ni varit dinkiesar i sex år tillsammans så gissar jag att ni redan har bil och möbler och sånt man behöver. En bebis är inte särskilt dyr i drift och behöver inte mycket, så ni hinner nog skaffa en bra buffert innan det börjar bli dags att köpa cyklar och vinterkängor och åkband på Gröna Lund.

Nej, dina invändningar tyder mest på att du är ett kontrollfreak som helst vill kunna bestämma vilket kön det ska bli, vilket datum barnet ska födas och vilket väder det ska vara när du åker hem från BB. Låt livet leda dig lite den här gången.

• Amorina filomina

Det kommer aldrig finnas en ?bekväm tid? att bli gravid på. Risken finns att ni planerar in den perfekta tiden så upptäcker ni att det tar lång tid att bli med barn igen och att det tom kan sluta i missfall.

• viseversa
    Amorina filomina skrev 2018-01-17 08:57:08 följande:

Det kommer aldrig finnas en ?bekväm tid? att bli gravid på. Risken finns att ni planerar in den perfekta tiden så upptäcker ni att det tar lång tid att bli med barn igen och att det tom kan sluta i missfall.

Exakt. Har bekanta som skulle ha fast välbetalt jobb, Stor lägenhet, Hinna festa av sig, Hinna resa, hinna plugga, hinna få ett nytt jobb och sen jobba där i MINST 3 år. Sen skulle dom hinna ditten och datten. Nu är hon 38 han är 40 och dom blir inte gravida. Dom har försökt i 3 år nu. Ibland kan man kanske inte vänta till "bättre tider" ta det som det kommer liksom.
Svar på tråden Behålla eller abort?