• Anonym (Celiaki Tjej som älskar lakrits)

Hur tolka "kan innehålla" eller "kan innehålla spår av"när det gäller gluten?

Hej! jag har fått diagnosen Celiaki( glutenintolerans) 2017, rätt så nyligen. Och jag blir minst sagt förvirrad av alla textningar bakom t ex chokladkakor när det gäller gluten.
    I vissa står det "kan innehålla spår av" som i Marabous choklad, och dom har jag kunnat äta utan större problem. Men i t ex Fazer blå's med drage & lakrits, där står det" kan innehålla" och därför har jag inte vågat äta det sen jag fick min celiaki diagnos. Någon allergiker eller allergi dietist som har en aning om vad dessa texter betyder i praktiken? kan inte dricka vanlig havremjölk i större mängder för då reagerar min kropp och får mag kramp. Men har som sagt kunnat äta mjölkchoklad o sånt där det stått kan innehålla spår av utan reaktion mot gluten. Jag är tyvärr ett lakrits fan(typisk finne), och har märkt att det finns väldigt få glutenfria lakrits varianter som är billiga. 
    Vågar jag pröva mig fram eller är det kanske bäst att inte experimentera?

• Svar på tråden Hur tolka "kan innehålla" eller "kan innehålla spår av"när det gäller gluten?
  • sextiotalist

Att de inte med 100% kan garantera att produkten inte innehåller gluten, även om de inte är någon av ingredienserna. Tillverkningen kan skett i samma lokal som produkter med gluten t.ex

• Carambolan

Det innebär också att det kan vara olika från en gång till annan. Du kan ha tur och klara av nio chokladkakor som råkade vara utan ?spår?, för att sedan stöta på en som har hög halt för att de precis bytte smet mellan maskinerna.

• Meriall

Jag är starkt nötallergiker och upptäckt att det är spår av nötter ungefär var 4e chokladkaka så vågar inte chansa men då är jag allergisk. Vet inte hur det funkar med celiaki och om man kanske tål spår då? Laktosintoleranta brukar ju klara spår.

Meriall skrev 2018-01-17 13:47:18 följande:

Jag är starkt nötallergiker och upptäckt att det är spår av nötter ungefär var 4e chokladkaka så vågar inte chansa men då är jag allergisk. Vet inte hur det funkar med celiaki och om man kanske tål spår då? Laktosintoleranta brukar ju klara spår.

Vad jag förstått så kan det bli livshotande för en nötallergiker att få i sig nötter, typ hamna i andnöd och så. Medans för mig som glutenallergiker, så ger det magbesvär, typ diarré och svullen mage, gaser och kramper så att jag knappt kan gå som en normal människa utan smärta en hel dag, men sen efter någon dag så är magen i balans igen. Men spår har aldrig stört mig så mycket, jag kan till och med äta en eller två vanliga delicato choklad bollar utan större besvär.
    Marabou choklad, inga större problem, förutom mjölken förstås då jag också har högre känslighet för mjölkprotein, men lakrits brukar dämpa dem besvären, varför jag måste köpa glutenfria alternativ jämt i lakrits form.
    Men står det "kan innehålla" vet jag ju inte om det är spår eller stora mängder, varför jag hittills inte vågat chansa.
    Tack alla för era svar! 
  • SysterY

Eftersom de inte kan garantera att produkten är 100% gluten eller nöttfri så skriver det att det kan finnas spår av gluten/nötter. Och det betyder precis vad det står; just att det kam finnas spår. Men spår handlar det oftast en vädligt lite mängd.

• Almare

Gå med i gruppen "Vi med celiaki" på Facebook, där har medlemmarna koll och det rekommenderas absolut nolltolerans mot "spår av" etc. Vår dietist (och många i gruppen har fått samma rekommendation av sina dietister)  sa att det bara var att köra på sådana livsmedel då "risken är såååå liten", men sanningen är att det kan göra stor skada.

Ju längre du äter glutenfritt desto större är risken att du får reaktioner på sådant som du tidigare kunnat äta då kroppen inte längre har någon invand fejktolerans mot gluten, men det viktigaste i kråksången är att oavsett om du får magont, diarré, ledvärk, hjärndimma, migrän, kräksjuka, depression eller vad dina symptom brukar vara, så skadas din tarm lika mycket som de som ligger dubbelvikta på badrumsgolvet i några dygn. Tarmluddet försvinner, din kropp tar inte upp näring som den ska och detta kan leda till fler autoimmuna sjukdomar, sterilitet, cancer och så vidare.

Det är liksom inte att leka med, bara för att man inte får fysiska symptom med en gång och det har visat sig att dietister inte har särskilt bra koll på detta, tyvärr. Det finns chokladkakor utan "spår av" och är det en speciell smak man är ute efter går det ofta att göra liknande själv med glutenfri choklad och t ex glutenfri lakrits. 

Almare skrev 2018-01-17 22:02:51 följande:

Gå med i gruppen "Vi med celiaki" på Facebook, där har medlemmarna koll och det rekommenderas absolut nolltolerans mot "spår av" etc. Vår dietist (och många i gruppen har fått samma rekommendation av sina dietister)  sa att det bara var att köra på sådana livsmedel då "risken är såååå liten", men sanningen är att det kan göra stor skada.

Ju längre du äter glutenfritt desto större är risken att du får reaktioner på sådant som du tidigare kunnat äta då kroppen inte längre har någon invand fejktolerans mot gluten, men det viktigaste i kråksången är att oavsett om du får magont, diarré, ledvärk, hjärndimma, migrän, kräksjuka, depression eller vad dina symptom brukar vara, så skadas din tarm lika mycket som de som ligger dubbelvikta på badrumsgolvet i några dygn. Tarmluddet försvinner, din kropp tar inte upp näring som den ska och detta kan leda till fler autoimmuna sjukdomar, sterilitet, cancer och så vidare.

Det är liksom inte att leka med, bara för att man inte får fysiska symptom med en gång och det har visat sig att dietister inte har särskilt bra koll på detta, tyvärr. Det finns chokladkakor utan "spår av" och är det en speciell smak man är ute efter går det ofta att göra liknande själv med glutenfri choklad och t ex glutenfri lakrits. 

Jag är inte med i Facebook. Men finns det en liknande grupp på Instagram kanske?
  • LFF

Eftersom de inte kan garantera till 100% att produkten inte innehåller gluten då den tillverkas i samma fabrik där det finns produkter som innehåller gluten så skriver man på detta vis. Samma med glutenfri pizza. Den är sällan 100% glutenfri eftersom den bakas på samma bord och gräddas i samma ugn som de vanliga pizzorna.

• Anonym (der)
    Anonym (Celiaki Tjej som älskar lakrits) skrev 2018-01-17 13:30:00 följande:

Hej! jag har fått diagnosen Celiaki( glutenintolerans) 2017, rätt så nyligen. Och jag blir minst sagt förvirrad av alla textningar bakom t ex chokladkakor när det gäller gluten.
    I vissa står det "kan innehålla spår av" som i Marabous choklad, och dom har jag kunnat äta utan större problem. Men i t ex Fazer blå's med drage & lakrits, där står det" kan innehålla" och därför har jag inte vågat äta det sen jag fick min celiaki diagnos. Någon allergiker eller allergi dietist som har en aning om vad dessa texter betyder i praktiken? kan inte dricka vanlig havremjölk i större mängder för då reagerar min kropp och får mag kramp. Men har som sagt kunnat äta mjölkchoklad o sånt där det stått kan innehålla spår av utan reaktion mot gluten. Jag är tyvärr ett lakrits fan(typisk finne), och har märkt att det finns väldigt få glutenfria lakrits varianter som är billiga. 
    Vågar jag pröva mig fram eller är det kanske bäst att inte experimentera?

Grunden är att den som har celiaki inte ska få i sig något gluten alls. Även mycket små mängder gluten kan skada tarmslemhinnan. Om du vid enstaka tillfällen får i dig små mängder gluten som ger en liten tarmskada så läker den när du inte får i dig gluten mer. Men om du hela tiden utsätter tarmslemhinnan för små mängder gluten så hinner skadan aldrig läka och kan växa sig större och orsaka symtom och långsiktiga risker.

Så när det gäller produkter som kan innehålla spår av gluten så tycker jag att du ska bedöma det utifrån hur ofta du äter det livsmedlet.

Är det något du äter till frukost varje dag eller varje vecka till fredagsmyset så är det bra om det inte ens innehåller spår av gluten. Om det däremot är något du äter några ggr per år eller blir bjuden på vid ett enstaka tillfälle så är det helt okej. Även portionsstorleken har betydelse; är det något du äter flera hundra gram av eller tar du 1-2 rutor av en chokladkaka?

Du kan inte helt lita till symtom, många med celiaki får inte symtom vid intag av små mängder men får ändå en liten tarmskada. Vissa har tydliga symtom, men långt ifrån alla.
Svar på tråden Hur tolka "kan innehålla" eller "kan innehålla spår av"när det gäller gluten?