• Äldre 17 Jan 13:57
    11261 visningar
    13 svar
    13
    11261

    Hörselnedsättning

    Hej.

    Min son på 7 månader har dubbelsidig hörselnedsättning.

    Någon annan?

  • Svar på tråden Hörselnedsättning
  • Äldre 17 Jan 15:37
    #1

    Min kille på sex månader har en ensidig hörselnedsättning. Vi kämpar varje dag med hörapparat, som han haft sen 4 1/2 månad.

    Hur är det för er?

  • Äldre 18 Jan 10:30
    #2

    Vår son har haft sina hörapparater sedan han var 3 månader ungefär.

    Nu börjar han ta ut dem titt som tätt, speciellt ena örat men är tydligen vanligt i denna ålder.

    Inte haft något besök på sjukhuset sedan typ oktober men ska tillbaka dit nu i slutet av januari så antar att det drar igång med mer tester nu när han blivit lite större.

    Annars ska vi gå enpå teckenspråkskurs nu i mars-maj. Är det något ni funderat på?

  • Äldre 20 Jan 13:02
    #3

    Jag känner igen det där med att ta ur hörapparater.. jag är lite rädd att den ska hamna i munnen även om den sitter i säkerhetsnöre.

    Och så allt detta tjut.

    Vi ska tillbaka till sjukhuset på tisdag så får vi se vad som görs då.

    Jag har läst tre terminer teckenspråk för några år sen och kan lite TSS (tecken som stöd). Så blir det aktuellt med det så här jag grunderna. Meb det är inget vi har funderat på.

    Hur mycket hjälp och stöd har ni fått? Vi har i princip inte fått något.

  • Äldre 20 Jan 13:15
    #4

    Hur har ni märkt detta? Funderar på om min dotter kan ha det men får inte så mkt stöd av bvc.

  • Äldre 21 Jan 07:52
    #5

    Rödtjärnens Anna- vår pojk får tyvärr apparaterna i munnen när han får tag i dem och vi inte är med. Batteriluckan är ju stängd som tur är men är rädd att den ska öppna sig ändå, den lär väl ta stryk snart av allt slem.

    Att det tjuter kan ha att göra med att de inte passar så bra, att örat växt för det gör det ju för de små. Blir mer byten nu när de är så små.

    Jag läste en kvällskurs med teckenspråk via en kompis när jag plugga på universitetet så några enkla saker kan jag sen har vi lite på jobbet (förskollärare).

    Sjukhuset (audionomen) har jag tyckt varit sega när vi ska försöka få tag på dem men vi har kontakt med hörsel och dövverksamheten här i stan och tycker de är bra och stöttande och de hjälper oss med tecken. Var bor ni?

    Meriall- vår sons hörselnedsättning märktes tidigt. De fick inge utslag vid 48 h kontrollen så efter att ha gjort en större koll så upptäcktes nesättningen på båda öronen. Hur gammal är dottern? Hur märker du det på henne?

  • Äldre 23 Jan 11:08
    #6
    Meriall skrev 2018-01-20 13:15:42 följande:

    Hur har ni märkt detta? Funderar på om min dotter kan ha det men får inte så mkt stöd av bvc.


    Vi gjorde ett flertal oae-test (det test som görs på BB), på ett är gav det för lite utslag då vi remitterades till ett större sjukhus där vi fick göra mer tester och det visade sig vara en hörselnedsättning på ett öra, det andra hör han bra på.

    Det märks inte så tydligt att min son är hörselskadad. Han har lite svårt att lokalisera var ljudet kommer ifrån. Sen har han ju inte börja prata än, och det är väl där problem kan uppstå.
  • Äldre 23 Jan 11:39
    #7
    jessi84 skrev 2018-01-21 07:52:06 följande:

    Rödtjärnens Anna- vår pojk får tyvärr apparaterna i munnen när han får tag i dem och vi inte är med. Batteriluckan är ju stängd som tur är men är rädd att den ska öppna sig ändå, den lär väl ta stryk snart av allt slem.

    Att det tjuter kan ha att göra med att de inte passar så bra, att örat växt för det gör det ju för de små. Blir mer byten nu när de är så små.

    Jag läste en kvällskurs med teckenspråk via en kompis när jag plugga på universitetet så några enkla saker kan jag sen har vi lite på jobbet (förskollärare).

    Sjukhuset (audionomen) har jag tyckt varit sega när vi ska försöka få tag på dem men vi har kontakt med hörsel och dövverksamheten här i stan och tycker de är bra och stöttande och de hjälper oss med tecken. Var bor ni?


    Jag bor i ett litet samhälle i norra Ångermanland, och tillhör Västernorrlands landsting. Vilket skapar en del avstånd. Landstingets hörselverksamhet ligger i Härnösand, 15 mil bort. Vi har dock vår audionom på ett sjukhus närmare (bara 5 mil bort). Alla mer avancerade hörseltester görs i Sundsvill (22 mil bort) så det blir en del åkande.

    Vi fick en gång, då sonen får sin diagnos, träffa en specialpedagog och en kurator från hörselverksamheten. De talade mest om vad som skulle ske i förskolan, vilket inte kändes så aktuellt då sonen var inte ens fyra månader. Fick träffa en audionom då vi satt i hörapparat i början av dec. Skulle haft tid idag men hon är sjuk.

    Hade sett fram emot besöket och försöka få ordning på den tjutande hörapparater. Jag tror åt den inte sitter som den ska (för liten?). Den har tjutit sen dag ett, till och med då audionomen samt in den. Då så hon bara, ta ut den några timmar om den tjuter för mycket.....

    Det är det stöd vi fått..

    Jobbar du som förskollärare? Har du någon erfarenhet av hörselnedsatta och anpassning i miljön? Min mamma har 30 års erfarenhet av barn (dagmamma/barnskötare) men inte stött på någon under den tiden.

    Var bor du? Har du får träffa specialpedagog eller liknande? Jag är mer intresserad/oroad över språkutveckling hos hörselnedsatta. Har du fått några sådana tips?
  • Äldre 25 Jan 11:24
    #8
    Meriall skrev 2018-01-20 13:15:42 följande:

    Hur har ni märkt detta? Funderar på om min dotter kan ha det men får inte så mkt stöd av bvc.


    vår sons hörselnedsättning märktes tidigt. De fick inge utslag vid 48 h kontrollen så efter att ha gjort en större koll så upptäcktes nesättningen på båda öronen. Hur gammal är dottern? Hur märker du det på henne?
  • Äldre 25 Jan 11:35
    #9
    Rödtjärnens Anna skrev 2018-01-23 11:39:07 följande:

    Jag bor i ett litet samhälle i norra Ångermanland, och tillhör Västernorrlands landsting. Vilket skapar en del avstånd. Landstingets hörselverksamhet ligger i Härnösand, 15 mil bort. Vi har dock vår audionom på ett sjukhus närmare (bara 5 mil bort). Alla mer avancerade hörseltester görs i Sundsvill (22 mil bort) så det blir en del åkande.

    Vi fick en gång, då sonen får sin diagnos, träffa en specialpedagog och en kurator från hörselverksamheten. De talade mest om vad som skulle ske i förskolan, vilket inte kändes så aktuellt då sonen var inte ens fyra månader. Fick träffa en audionom då vi satt i hörapparat i början av dec. Skulle haft tid idag men hon är sjuk.

    Hade sett fram emot besöket och försöka få ordning på den tjutande hörapparater. Jag tror åt den inte sitter som den ska (för liten?). Den har tjutit sen dag ett, till och med då audionomen samt in den. Då så hon bara, ta ut den några timmar om den tjuter för mycket.....

    Det är det stöd vi fått..

    Jobbar du som förskollärare? Har du någon erfarenhet av hörselnedsatta och anpassning i miljön? Min mamma har 30 års erfarenhet av barn (dagmamma/barnskötare) men inte stött på någon under den tiden.

    Var bor du? Har du får träffa specialpedagog eller liknande? Jag är mer intresserad/oroad över språkutveckling hos hörselnedsatta. Har du fått några sådana tips?


    Vi ska tillsammans med vår specialpedagog träffa rektorn och spcialpedagogen på förskolan som jag vill att han ska gå på (storbror går där) så får vi se vad de säger/ev kan erbjuda. Ska även få till ett möte med en annan förskola som är flerspråkig och som har teckenspråk som inriktning så får vi se vad det blir.

    Om hon nu var sjuk, kunde ni inte ha fått någon annan som kunde ha hjälpt er?

    Den tjuter om den inte sitter bra (för liten) eller om något ligger emot.

    Hör av er till dem igen om det fortsätter tjuta så ni får göra nya avgjutningar.

    Ja, jag jobbar som förskollärare men har ingen erfarenhet av att jobba med barn som har hörselnedsättning.

    Bor i Örebro. Vi har kontakt med specialpedagogen på HDV (hörsel och dövverksamhet) här i stan. Väldigt bra och stöttande.

    Har funderat lite på språket också. Vi har börjat köra lite tecken med honom och ska gå kurs i mars. De sa att tecken kan ju komma före språket om de har svårt med det eller tar tid. Kan ju ta tid med attdem språket kommer igång men behöver inte vara så.

    Lycka till.
  • Äldre 25 Jan 16:19
    #10
    jessi84 skrev 2018-01-25 11:24:51 följande:

    vår sons hörselnedsättning märktes tidigt. De fick inge utslag vid 48 h kontrollen så efter att ha gjort en större koll så upptäcktes nesättningen på båda öronen. Hur gammal är dottern? Hur märker du det på henne?


    Hon är 15 månader. Har märkt det på att hon inte reagerar på ljud. Kan slå ihop lock bakom henne utan att hon reagerar. Hon verkar dock gilla musik. Verkar också ha svårt att lokalisera ljud och vänder sig åt fel håll.

    Vi var på vc idag och gjorde en tryptometri eller vad det kallas och det ska vara en hög peak i mitten av diagrammet. På vänster öra fick hon inget, bara rakt streck så där hör hon nog inget? På höger öra så var det en liten peak, kanske en sjättedel av det normala. Vet ni hur man tolkar det? Har fått akutremiss vidare nu. Läkaren såg ingen vaxpropp och inga tecken på öroninfektion eller buktande trumhinna.
  • Äldre 25 Jan 16:28
    #11
    Meriall skrev 2018-01-25 16:19:09 följande:

    Hon är 15 månader. Har märkt det på att hon inte reagerar på ljud. Kan slå ihop lock bakom henne utan att hon reagerar. Hon verkar dock gilla musik. Verkar också ha svårt att lokalisera ljud och vänder sig åt fel håll.

    Vi var på vc idag och gjorde en tryptometri eller vad det kallas och det ska vara en hög peak i mitten av diagrammet. På vänster öra fick hon inget, bara rakt streck så där hör hon nog inget? På höger öra så var det en liten peak, kanske en sjättedel av det normala. Vet ni hur man tolkar det? Har fått akutremiss vidare nu. Läkaren såg ingen vaxpropp och inga tecken på öroninfektion eller buktande trumhinna.


    Hon har inte heller fått framåt i sin språkutveckling. Härmar inte, kan inga ord och jollret låter liksom fel. Gutturalt, entonigt.

    Däremot älskar hon att härma rörelserna i sånglekar så har hopp om tecken som stöd. Men svårt att veta hur man ska göra och vilka ord man ska börja med. Det finns ju jättemycket och vi kan ingenting.
  • Äldre 27 Jan 23:32
    #12
    Meriall skrev 2018-01-25 16:19:09 följande:

    Hon är 15 månader. Har märkt det på att hon inte reagerar på ljud. Kan slå ihop lock bakom henne utan att hon reagerar. Hon verkar dock gilla musik. Verkar också ha svårt att lokalisera ljud och vänder sig åt fel håll.

    Vi var på vc idag och gjorde en tryptometri eller vad det kallas och det ska vara en hög peak i mitten av diagrammet. På vänster öra fick hon inget, bara rakt streck så där hör hon nog inget? På höger öra så var det en liten peak, kanske en sjättedel av det normala. Vet ni hur man tolkar det? Har fått akutremiss vidare nu. Läkaren såg ingen vaxpropp och inga tecken på öroninfektion eller buktande trumhinna.


    Vet inte hur man tolkar det.

    Bra att ni fått remiss att kolla upp hörseln mer ordentligt med bättre utrustning.

    Kommer bli bra ska du se ????
  • Äldre 27 Jan 23:36
    #13
    Meriall skrev 2018-01-25 16:28:26 följande:

    Hon har inte heller fått framåt i sin språkutveckling. Härmar inte, kan inga ord och jollret låter liksom fel. Gutturalt, entonigt.

    Däremot älskar hon att härma rörelserna i sånglekar så har hopp om tecken som stöd. Men svårt att veta hur man ska göra och vilka ord man ska börja med. Det finns ju jättemycket och vi kan ingenting.


    Förstår det. Ta hjälp av er habilitering om ni har någon och prata om att ni vill ha kontakt med dem om detta.

    Vi har kontakt med vår HDV (hörsel- och dövverksamhet) och de hjälper oss med tecken, stöd i saker vi vill ha hjälp med, vi ska få gå på kurse om hörseln och teckenspråk.

    Kolla vad ni har ????
Svar på tråden Hörselnedsättning