• Anonym (Undrar)

Vad händer om man inte medverkar i en utredning?

Jag undrar om någon vet vad som händer om man inte medverkar i familjerättens utredning vid en tvist om umgänge?

Jag har alltså bestridit den andra förälderns yrkanden och motiverat till tingsrätten. Har även viss bevisning som kan styrka det jag säger.

Det känns som att familjerättens utredning bara tar tid och kostar pengar som jag hellre lägger på mitt barn. Vad kan utredningen ens komma fram till när det handlar om att man helt enkelt inte kan enas om bytesdag?

• Svar på tråden Vad händer om man inte medverkar i en utredning?
  • Anonym (Qt)

Jag hoppas att du förstår att det är du som kommer ses som samarbetsovillig och olämplig om du vägrar medverka i familjerätten.

• Anonym (Sven)

Har ni verkligen en tvist som enbart handlar om vilken dag man ska hämta /lämna barn?

Så ingen av er ansöker om ensam vårdnad, hela boendet eller annat som har med barnens boende och umgänge med båda föräldrarna att göra?

• Anonym (ppp)

Om det verkligen gått till tingsrätten och det ska göras en riktig rättsprocess så måste de ju det hantera ärendet.  

• Queennr1

Ja att du inte är villig att mötas i samarbetssamtal kommer ju att vara en av de faktorer som lägga i vågskålen framöver om saker ställs på sin spets och det nånstans ska beslutas vem som är lämplig som vårdnadshavare.

• Anonym (Undrar)
    Queennr1 skrev 2018-01-17 20:43:11 följande:

Ja att du inte är villig att mötas i samarbetssamtal kommer ju att vara en av de faktorer som lägga i vågskålen framöver om saker ställs på sin spets och det nånstans ska beslutas vem som är lämplig som vårdnadshavare.

Vi har varit på flera samarbetssamtal där pappan är helt öppen med att hans enda anledning till schemabyte är att det ska passa hans nya. Han är också helt öppen med att det är överordnat framför att ha mer tid med barnet. Pappan har också nekat fler samarbetssamtal med mera med mera. Allt det här kan jag förstås styrka. Liksom att jag bjudit in och bjudit in till samarbete men att han inte vill. Mail med mera.

Ser inte vad en utredning skulle kunna tillföra mer än att det tar tid och kostar pengar. För att inte tala om att barnet absolut inte vill vara delaktig i detta.

Finns inte en chans i världen att någon skulle kunna påvisa att jag inte i övrigt vill samarbeta. Det enda jag inte vill är att vara delaktig i en utredning som handlar om att pappan nu använder rättsystemet för att försöka kontrollera mig.
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-01-17 21:58:38 följande:
    Vi har varit på flera samarbetssamtal där pappan är helt öppen med att hans enda anledning till schemabyte är att det ska passa hans nya. Han är också helt öppen med att det är överordnat framför att ha mer tid med barnet. Pappan har också nekat fler samarbetssamtal med mera med mera. Allt det här kan jag förstås styrka. Liksom att jag bjudit in och bjudit in till samarbete men att han inte vill. Mail med mera.

Ser inte vad en utredning skulle kunna tillföra mer än att det tar tid och kostar pengar. För att inte tala om att barnet absolut inte vill vara delaktig i detta.

Finns inte en chans i världen att någon skulle kunna påvisa att jag inte i övrigt vill samarbeta. Det enda jag inte vill är att vara delaktig i en utredning som handlar om att pappan nu använder rättsystemet för att försöka kontrollera mig.
    ja men nu har ni hamnat där. De flesta hade nog hittat en lösning istället för att lägga tid och pengar på en process och det är ju det man försöker göra på familjerätten, men vägrar någon part att acceptera ett förslag så hamnar det till slut i rätten. Vad säger din advokat om saken? 

En utredning i ert fall kanske dessutom går fort, om det bara handlar om datum? 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (ppp) skrev 2018-01-17 22:04:36 följande:

ja men nu har ni hamnat där. De flesta hade nog hittat en lösning istället för att lägga tid och pengar på en process och det är ju det man försöker göra på familjerätten, men vägrar någon part att acceptera ett förslag så hamnar det till slut i rätten. Vad säger din advokat om saken? 

En utredning i ert fall kanske dessutom går fort, om det bara handlar om datum? 

Ja, det är just det som är min poäng. De flesta hade hittat en lösning men för pappan finns bara hans lösningar i allt. Inget annat är ens diskuterbart. Och jag bemöter självklart det juridiska och har varit på muntlig förberedelse i tingsrätten. Men jag ser ärligt talat inte vad en utredning skulle kunna ge. Vad ska de säga? Den dagen är bättre än den?
  • Tow2Mater
    Anonym (Undrar) skrev 2018-01-17 21:58:38 följande:
    Vi har varit på flera samarbetssamtal där pappan är helt öppen med att hans enda anledning till schemabyte är att det ska passa hans nya.
    Så att hennes barn kan komma samma veckor/helger och inte motsatta veckor/helger? Det verkar ju vettigt.

Hur skulle ditt barns bytesdag påverka mer/mindre tid med barnet? Hur stor skulle skillnaden i tid bli menar du?
  • Anonym (Undrar)
    Tow2Mater skrev 2018-01-17 22:12:49 följande:

Så att hennes barn kan komma samma veckor/helger och inte motsatta veckor/helger? Det verkar ju vettigt.

Hur skulle ditt barns bytesdag påverka mer/mindre tid med barnet? Hur stor skulle skillnaden i tid bli menar du?

Har redan gått med på samma helger. Men de vill synka exakt vilket inte blir så bra av anledningar jag inte vill gå in på här.
Svar på tråden Vad händer om man inte medverkar i en utredning?