• Marie95

    Ni som har gjort gastric bypass?

    Hej! Jag funderar på att göra en gastric bypass operation

    Jag undrar lite Hur känns de för er som har gjort de?Hur länge hade ni ont efter operationen ? Hur ofta får ni dumpning? osv, berätta lite! ????

  • Svar på tråden Ni som har gjort gastric bypass?
  • EnsammaMamma

    Jag har gjort en sleeve för lite mer än ett år sedan, gjorde det pga svår IBS, jag hade även övervikt och viktnedgången var som en bonus...

    Jag fick lekage efter op men det slutade bra, hade inte ont länge, nån dag bara... det var svårt att lära sig äta på ett helt nytt sätt och har fortfarande svårt att få i mig nog med mat varje dag men mår toppen och kämpar på. Det enda problem jag har nu i efterhand är halsbränna och jag kräks om jag äter för mycket, hade mycket dumpings innan op men inga alls efter. Total viktnedgång 33 kg och har BMI 28 nu och är väldigt nöjd med det. Jag ångrar absolut inte att jag gjort detta, det har verkligt ändrat mitt liv till det bättre! Viktigt är dock att förstå att man måste få en helt annan syn på mat, inte äta med känslorna, vara noga med att få i sig nog med näring och bli riktigt duktig på att inte falla för frestelser, de är nämligen överallt!!!

  • SilverEmma

    Jag gjorde min GBP för nästan 7 år sedan, ångrar inte en sekund. Jag mådde sjukt dåligt efter sövningen i två dygn och var sen lite öm i ungefär två veckor, men jag behövde inte ens ta de smärtstillande jag fick med mig hem. Jag gick ner till normalt BMI (vilket var ca 40 kg) på 10 månader och under året som kom så gick jag ner ytterligare 15 kg utan att jag riktigt tänkte på det. Jag dumpar fortfarande, vilket jag är glad för. Jag dumpar dock bara när jag äter fel (för snabbt, för mycket, för fett eller för sött). 

    Jag har mått toppen under alla år och kan idag äta allt, men fortfarande i betydligt mindre mängd än tidigare. Jag undviker oftast att dricka till maten, bara om det är t ex en bjudning med vin eller liknande. Jag märker att jag kan äta mer om jag dricker samtidigt så det undviker jag i vardagen. Jag ligger ganska stadigt på en bra vikt idag, pendlar 2 kg upp och ner vilket är ganska normalt. Ligger på ett BMI runt 21. 

  • Cecese

    Jag har varit opererad i nästan 9 år. Jag var sjukskriven 6 eller om det var 8 veckor efter op och det behövdes verkligen. Jag hade ont och tog smärtstillande minst 1 månad och fick inte lyfta något tyngre än ett mjölkpaket på 6 veckor. Jag opades med öppet snitt och det gjorde återhämtningen längre. Jag har gått ner 80 kg och haft en del brister (järn, b12, d-vitamin) och första åren var tuffa både fysiskt och psykiskt men jag ångrar inte operationen. Jag dumpar lite smått flera gånger i veckan fortfarande (ca 7 av 10 gånger jag äter något känner jag av det lite) men tokdumpar sällan.

  • Mr mind

    Hej Har gjort en operation för cancer i matstrupe och mage, sep2016, jag var en av dom friskaste vid en så stor operation, som kan liknas vid gastric bypass, nu ska jag äta var tredje tim och jag äter småskaligt krav och närodlat blandad kost grönt fisk kött, jag gick net tio kg och det behövda jag inte eftersom jag bara vägde 68kg
    nu är jag uppe i 64,9 jag blir sällan hungrig eller mätt om jag inte äter för mycket, 
    och har en fruktad förbränning, nu undrar om ni har tips på vad jag kan äta, mvh Mikael

  • Baddragon

    Har gjort GBP för ca 6år sen startade på nätta 173kg (stukade fötterna på småsten å liknande pga vikten).
    Sjukskriven 4v har ett tungt jobb så jag använde alla veckorna.
    Gick ner 60+ men har gått upp 5kg de vandrar lite men sen e man nog den lataste som finns ang sport å röra på sig händer inte typ :)
    Hade inte ett dugg ont alls nada ååå mumsade man i sig för fort jupp du fick man snabbt betala för det men nu mer finns inga sådana problem man lär sig snabbt.
    Man kan äta allt liiite strul mad snabb makaroner å vanligt långkornigt ris  men inte med basmati vet ej varför.
    Å man blir petig på julbord ååå äter bara det som e godast men ögonen lurar fortfarande magen bara att ha i åtanke.
    Sprit å öl den e tuff till det bättre för mig Innan 2 helrör rom inga problem på en kväll nu like gosig på ett 6pack tysköl på samma tid vet ej varför där heller.
    Så för mig har det varigt vinn vinn alltihop 

  • Astoria

    Måste bara få ställa en fråga till er som har gjort/ska göra operationen. Vilka krav hade ert sjukhus på er? Att man ska ha ett BMI över 35 och ha gjort flera seriösa bantningsförsök vet jag men när jag googlar så står det lite olika. En del kräver att man dokumenterat sina försök och/eller inte lider av psykisk ohälsa, andra inte. Hur har det varit för det?

  • Baddragon

    Jag hade 47 i BMI å försökt banta innan men det fanns inte några krav på att det skall vara dokumenterat inte i Halland för 5-6år sen.

  • EnsammaMamma
    Astoria skrev 2018-01-20 22:53:26 följande:

    Måste bara få ställa en fråga till er som har gjort/ska göra operationen. Vilka krav hade ert sjukhus på er? Att man ska ha ett BMI över 35 och ha gjort flera seriösa bantningsförsök vet jag men när jag googlar så står det lite olika. En del kräver att man dokumenterat sina försök och/eller inte lider av psykisk ohälsa, andra inte. Hur har det varit för det?


    Jag op på st Görans i Stockholm, hade BMI 36 tror jag, gjort många bantningsförsök och ett flertal gånger gått ner i vikt, men sen gått upp igen. Mitt problem var att aldrig få behålla maten jag åt, trots diverse medicinering i 20 år så rann maten bara rakt igenom kroppen, emellanåt fick jag ligga inne med dropp och tarmvila när kramperna och uttorkningarna var som värst. Alla vitaminbrister hade jag sedan innan, proverna ser bättre ut efter op HAHA

    Att jag var överviktig har att göra med att jag var ständigt hungrig eftersom inget låg kvar i magen, åt konstant! Mår verkligen som en prinsessa nu :)
  • Fins Mamma
    Astoria skrev 2018-01-20 22:53:26 följande:

    Måste bara få ställa en fråga till er som har gjort/ska göra operationen. Vilka krav hade ert sjukhus på er? Att man ska ha ett BMI över 35 och ha gjort flera seriösa bantningsförsök vet jag men när jag googlar så står det lite olika. En del kräver att man dokumenterat sina försök och/eller inte lider av psykisk ohälsa, andra inte. Hur har det varit för det?


    Över 40 bmi. 35 med följdsjukdomar.
    ?
  • vampyria2

    Hej! Jag gjorde min operation för 8 år sedan, hade inte ont efter det kändes lite men inte så att det gjorde ont direkt.
    Jag gick ner71 kg på 10 månader, jag åt det man skulle och tränade s gott som varje dag, oyttiga saker åt jag inte alls under första året.

    Jag får aldrig dumping, kan bli lite trött ibland om jag har ätit lite för mycket.
    JAg hade svårt att äta pasta, ris och mjukt bröd de första fyra åren men nu kan jag äta allt.

    Jag har gått upp fem av mina kilon men det är ganska medvetet, 57 kg var lite väl lite för mig jag såg bara sjuk ut, inskjunkna kinder och rynkigare.

    Jag har inte ågrat min operation en enda dag men jag tror att det är viktigt att man följer de råd som de ger för att man inte ska bli sjuk på nått sätt.

  • Astoria
    Fins Mamma skrev 2018-01-23 08:02:45 följande:
    Över 40 bmi. 35 med följdsjukdomar.
    Ah, så kanske det är! Jag har i alla fall ett BMI över 40 så på den punkten bör det inte vara några problem för min del.
Svar på tråden Ni som har gjort gastric bypass?