Anonym (Mamma) skrev 2018-01-20 02:41:33 följande:
Du kan inte mena en sådan som man går när man är gravid? Den handlar ju om att sköta spädbarn. Jag har en treåring. Eller finns det liknande för äldre barn? Jag tänker att det bör ju finnas ett behov för de som adopterar etc. Vet du något om det?
möjligt skrev 2018-01-19 23:11:16 följande:
Du låter väldigt vettig TS och jag tycker att du resonerar därefter. Tycker inte det är fel om du behåller ensam vårdnad för tillfället baserat på dina anledningar.
Skulle det gå till familjerätten så betona bara att eftersom barnet redan är såpass gammalt så finns där redan behov om beslut om förskola etc. och du önskar lära känna pappan en tidsperiod först för att säkerställa att ni kommer att kunna samarbeta runt sådant innan du delar vårdnaden.
Till pappan kan du ju säga detsamma och därtill ge honom en ungefärlig tidsram. Men kanske framförallt försöka se hans perspektiv och försäkra honom om att du absolut inte vill undanhålla barnet utan vill inkludera honom och se till att de skapar en relation. Hade nog varit en uppskattad gest också att redan nu skriva över en del av de kvarvarande föräldraledighetsdagarna till honom, hade gett honom större chans till anknytning och visat att du menar det du säger.
Lycka till!
Tack! Familjerätten verkar tycka att jag ska börja med enskild men han säger att han i så fall går till tingsrätten. Känns tråkigt med en sådan process så jag undrar om det är värre med det eller bara ge gemensam. Ser det inte dåligt ut för mig som förälder om det går till tingsrätt om detta? Eller är det dåligt om jag bara ger gemensam när familjerätten säger att jag bör ha enskild till en början? Så oklart.
Jag kan absolut ge föräldradagar men det är möjligt att han inte tror att jag kommer göra det.
Han kommer nog ha svårt få det igenom i tingsrätten som det är nu, eftersom han inte känner barnet. Han skulle ha större chanser senare.
Jag tycker han låter lite desperat. Han kanske är oroad över att du ska ändra dig och inte ville ha honom nära barnet och därför vill ha igenom detta så fort som möjligt så att han ska ha fått in en fot, så att säga?
Eftersom även familjerätten anser det är bäst med enskild nu så har du ju dem i ryggen också. Vid en tingsrättsförhandling så är det just familjerätten som får i uppdrag att utreda, om det skulle bli en process.