• Maj88

Ändrade ni era levnadsvanor inför eller under IVF-behandling?

Fick ni några uppmaningar från kliniken att avhålla er från alkohol, rökning, kaffe, onyttig mat etc? Hur mycket ändrade ni era vanor under behandlingarna?

• Svar på tråden Ändrade ni era levnadsvanor inför eller under IVF-behandling?
  • Maj88
    Jag är bara jag skrev 2018-01-18 22:29:20 följande:

Ja, när jag gjorde ED ändrade jag en hel del på order av läkarna. Inget kaffe, inget sex, ingen ansträngning, ingen cykling (cyklade inte ändå), inga varma bad. Vid vanlig IVF lyckades jag bara komma till ruvning  2 ggr och då drack jag inte kaffe.

Förlåt men vad betyder ED?
    Slutade du med kaffe långt innan du drog igång behandlingar? Eller räcker det med att man avhåller sig från och med då?

Tack för svar!
  • Maj88
    Jag är bara jag skrev 2018-01-18 22:35:56 följande:
    ED är embryodonation, d.v.s donation av både ägg och spermier. Jag slutade med kaffet 1-2 dagar före insättning alla 8 ggr.
    OK. Vad bra då verkar det iallafall inte som att man borde förändra sitt "leverne" flera månader innan IVF och ED.

Röker gör jag inte så det skulle inte vara problem och kaffe har jag kunnat sluta med förut. Fredagsvin är heller ingen jättestor uppoffring men skulle vara lite trist om man behövde avhålla sig helt i månader innan behandling. Men så verkar det alltså inte förhålla sig?
  • Maj88
    Jag är bara jag skrev 2018-01-18 22:46:22 följande:
    Nej, man kan leva i princip som vanligt ända till insättning. Supa sig full några dar innan kanske inte är att rekommendera dock. Tungan ute Ipren är tabu minst 2 dagar innan för effekten kan sitta i ett bra tag. Och under ruvning förstås. I Sverige säger man oftast "lev som vanligt", men efter 4 missfall och många ED följde jag strikt läkarnas order. Kaffe vill jag dessutom verkligen inte ha som gravid!
    Antar att det gick vägen för dig till slut?

Det borde nog gå att klara av. Att inte supa sig full några dagar innan haha.
  • Maj88
    Maj88 skrev 2018-01-18 22:55:47 följande:
    Antar att det gick vägen för dig till slut?

Det borde nog gå att klara av. Att inte supa sig full några dagar innan haha.
    Tack för bra info! :)
  • Maj88
    Snuttis2 skrev 2018-01-18 22:50:11 följande:

Under utredningen frågade de ju självklart om livsstil o vanor ex alkoholkonsumtion o rökning, träning osv! Vi räknades nog båda som måttliga o fick inga restriktioner ! Dock råd- gällande träning pga risk att skada inre organ om man inte är försiktig tiden efter behandling.

Tränade regelbundet, röker ej, lågt BMI o äter varierat men mkt frukt o grönt! Dricker knappt alkohol sedan vi startade bebis karusellen.

Tack! Skönt att det inte verkar omänskligt strikt iallafall.

Kan inte säga att jag äter så nyttigt. Men är smal och rör på mig. Gillar godis och socker och tar gärna några glas vin till helgen. Äter inte precis skräp utan vanlig mat, men inte direkt efter "tallriksmodellen".
    Självklart skulle det inte vara svårt att sluta med dessa ting om det krävdes men desto svårare om man behövde ändra levnadsvanor lång tid innan behandlingarna.

Upplevde du att de uppmanar en till att sluta med tex alkohol långt innan man skriver in sig på kliniken?
  • Maj88
    Quizzy skrev 2018-01-18 22:56:19 följande:

Inget kaffe, godis, endast helt naturliga hygienartiklar, mycket ekomat, samt inget penetrerande sex, zero stress eller träning (de första 12 veckorna iaf). Åt dessutom lite lättupptagligt zink då och då. Lyckades på första försöket och fick en fullt frisk unge som följer utvecklingen perfekt

Ok! När började du ändra levernet med kaffe, godis och kost? Långt innan behandlingen?
  • Maj88
    Snuttis2 skrev 2018-01-18 23:54:34 följande:

Nej! Vi fick inga direktiv gällande alkohol på det viset utan mer att de allmänt scannade av hur vår inställning var. Jag tar gärna ett glas vin en sommarkväll men har blivit måttligare o måttligare . Det som rek förutom allmänt hälsosam livsstil var vitamintillskott för kvinnor som är eller vill bli gravida (för att säkerställa folsyra nivåerna - så de åt jag. )

Jag försökte tänka lite utifrån livsmedelsverkets rek för gravida men inte bli fullständigt in snurrad : )!

Sen tror jag att försöka leva vanligt är viktigt , att njuta av mat, vänner, träning , mindfullness o resor osv för ivf o barn är slitigt o utmanande fysiskt o psykiskt så viktigt att du som person mår bra o din partner !

Läste någon artikel för några år sedan där de studerat kvinnornas inställlning i samband med insättning av embryon, där det framgick att kvinnor som varit positiva o lyckliga vid själva insättningen (tror att de fått lyssna på musik) hade ökad chans till fästning. Fruktansvärt provocerande jag vet, men minns att jag o min man skämtade om det vid vår sista insättning - att vi skulle sjunga ! Nu gick det vägen för oss men jag vågar inte säga att det var för att vi sjöng i labbet direkt : ) men det sjuka är att jag visste frän början att det skulle gå! Hade rätt känsla i kroppen av någon outgrundlig anledning ....

Tack för bra svar och stort grattis till er!

Tror också på att må bra under tiden och inte snöa in för mycket på att vara perfekt.

Åh vad läskigt att man ska behöva tvinga fram en positiv inställning och ett glatt humör haha. Det är ju svårt att trycka på en knapp och bestämma sig för att ha en bra inställning, när man kanske är rädd just att det inte ska gå osv. Jag har en tendens att fastna i "tänk om-tankar" framförallt om man inte "får" tänka så.
  • Maj88
    Snuttis2 skrev 2018-01-19 08:16:11 följande:
    Förstår precis! Är själv ett kontroll freak o ganska orolig som person. Därför blev det psykiska lika viktigt som fysiska för mig. Kan bara råda dig att försöka tänka i goda banor och om något inte känns rätt diskutera det med läkarna o ex avbryt behandlingen. Vi funderade på att avbryta vårt andra försök då kroppen var i obalans o resultatet blev därefter. En avbruten behandling räknas inte som ett försök. Stressa inte behandlingsomgången utan låt kroppen ladda om innan ev nya försök. Blir lätt attman vill så gärna så man forcerar !

Tack , numera har jag sömnbrist och oro över nya saker som utvecklingssprång , säkerhet, vikt mm men på lilla kotten istället för mig. Han är nu 5 månader och mitt allt!
    Tack för lugnade svar!

Ja, man fortsätter väl att oroa sig tills barnet är vuxet ;)

Njut av att ha din lilla pojke!
Svar på tråden Ändrade ni era levnadsvanor inför eller under IVF-behandling?