• sanna985

    Dåligt att inte dricka något?

    Jag förstör såklart att det inte är jättebra men jag tänker att man också får i sig vätska genom maten, så kanske inte jättenödvändigt ändå?. Jag dricker bara ett halvt glas juice per dag (ibland inte ens det) ibland en klunk vatten men ofta bara den där juicen på morgonen.... Jag gillar inte vatten och känns för onyttigt att dricka något med smaksättning.

  • Svar på tråden Dåligt att inte dricka något?
  • EpicNurse

    Ja det är farligt. Njurarna förstörs sakta men säkert.

    Man behöver dricka åtminstone 1 liter utöver vätskan man får i sig genom maten.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    sanna985 skrev 2018-01-19 12:59:51 följande:

    Men hur många dricker 1 liter? Det känns väldigt mycket.


    Alla jag känner i alla fall. Dricker lätt ett par glas/måltid och sen mer emellan. Sen tillkommer ju även kaffe/te.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • sextiotalist
    EpicNurse skrev 2018-01-19 12:57:19 följande:

    Ja det är farligt. Njurarna förstörs sakta men säkert.

    Man behöver dricka åtminstone 1 liter utöver vätskan man får i sig genom maten.


    Det florerar så mycket myter om detta. Nej, man behöver INTE dricka en liter vatten utöver det man får i sig via maten bara för att
    Kroppen säger till när den behöver vätska (om inte annat så kan kasta en blick på urinet, ljusgult, vätskebalansen OK, mörkgult, då har man druckit för lite)
  • sextiotalist
    EpicNurse skrev 2018-01-19 13:01:46 följande:
    Alla jag känner i alla fall. Dricker lätt ett par glas/måltid och sen mer emellan. Sen tillkommer ju även kaffe/te.
    Jag kommer sällan upp i en liter (även när jag löptränar) under den kalla årstiden, varma sommardagar, absolut och om jag ätit något salt.

    Ska jag springa, så kan jag dricka max ett glas innan och ett halvt glas efteråt
  • Lena

    Äter du soppa och mycket gurka eller annat som innehåller mycket vätska behöver du inte dricka mer men äter du torrare mat behöver du det.

  • Woopsie

    Är du törstig och har mörk urin? Då dricker du för lite. Är du inte törstig och har ljus urin, då dricker du tillräckligt. Kroppen sköter själv vätskeintag genom ökad törst vid ökat behov av vätska. Man behöver inte krångla till det med än så!

  • EpicNurse
    sextiotalist skrev 2018-01-19 13:31:41 följande:

    Det florerar så mycket myter om detta. Nej, man behöver INTE dricka en liter vatten utöver det man får i sig via maten bara för att

    Kroppen säger till när den behöver vätska (om inte annat så kan kasta en blick på urinet, ljusgult, vätskebalansen OK, mörkgult, då har man druckit för lite)


    Jo, det behöver man. En liter är inte ens mycket. Urinen är definitivt fortfarande tydligt gul om man dricker ca 1 liter om dagen.

    För att citera artikeln som länkades här:

    - Normalt behöver vi cirka en och en halv till två liter per dygn, menvissa dygn behöver du upp till fyra liter för att du har jobbat i varm miljö, eller av andra orsaker. Det bästa rådet för att ha koll på vätskebalansen är att inspektera mängd och färg på urinen. Om du kissar några gånger per dag och urinen är ljusgul, ja då dricker du lagom mycket, säger Mats Rundgren.

    Och att dricka så extremt lite som ts beskriver är inte alls bra.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • sextiotalist
    EpicNurse skrev 2018-01-19 14:59:30 följande:
    Jo, det behöver man. En liter är inte ens mycket. Urinen är definitivt fortfarande tydligt gul om man dricker ca 1 liter om dagen.

    För att citera artikeln som länkades här:

    - Normalt behöver vi cirka en och en halv till två liter per dygn, menvissa dygn behöver du upp till fyra liter för att du har jobbat i varm miljö, eller av andra orsaker. Det bästa rådet för att ha koll på vätskebalansen är att inspektera mängd och färg på urinen. Om du kissar några gånger per dag och urinen är ljusgul, ja då dricker du lagom mycket, säger Mats Rundgren.

    Och att dricka så extremt lite som ts beskriver är inte alls bra.
    1-1/2 liter vätska totalt, inte utöver det som man får i sig via maten. Och så skrev jag att man ska kolla urinen, ljusgult OK, mörkgult för lite.
    Jag dricker inte en liter utöver det jag får i mig via maten, och jag har ljusgult urin.
  • Tow2Mater
    sanna985 skrev 2018-01-19 12:52:06 följande:

    ... för onyttigt att dricka något med smaksättning.


    Det där låter ju inte alls sunt om du anser det...

  • Starka

    Oj jag dricker i alla fall 3 l om dagen, är alltid törstig och tycker jag mår dåligt om jag dricker mindre. Har en vattenflaska på 800ml och den har jag tömt nästan fyra gånge idag är en liten skvätt kvar

Svar på tråden Dåligt att inte dricka något?