• mkef5929PK

När ok berätta att man varit utsatt för övergrepp själv?

Hej! Lever med man och tre barn som delvis börjar flyga ur boet. De är 14, 18 och 21 år. Två pojkar och en flicka. Var ursatt som barn för sexuella övergrepp som jag har bearbetat som vuxen eftersom minnena kom tydligt då. Min man vet ju om detta och föräldrar o några kompisar. Men våra barn har jag aldrig berättat för. Det har varit ett medvetet val. Men nu funderar jag över om framförallt de två äldsta, pojkarna börjar bli tillräckligt stora för att hantera detta. Och även i och med metoo blev det extra aktuellt tycker jag. Men kag är väldigt kluven till detta. Å ena sidan är det så himla viktigt att sådant här inte är en hemlighet (då går man förövarnas väg). Och så viktigt att barnen känner sin mamma. Men å andra sidan kan de ju va i känsliga åldrar (tänker främst på 14 årigen) o kanske kan börja grubbla och ev bli rädd.

Jag förstår ju att det ju är individuellt beroende på hur mogen barnen är. Men hur tror ni att ni skulle tänka i ngn liknande situation? Och ni som har liknande historia själv med er, hur har ni gjort?

• Svar på tråden När ok berätta att man varit utsatt för övergrepp själv?
  • Fliselisan

Tycker inte du går "förövarnas väg" genom att inte berätta för just dina barn. Det uttrycket handlar väl mer om att tiga helt och inte berätta för någon.

Tror du det tillför något positivt för dina barn? Annars låt bli. Prata hellre med en kurator eller dylikt för att lätta dina känslor.

• FallenAngelNr1000

Tycker verkligen inte att du ska överlåta detta till dina barn ! Det är dina barn ! Och nu i sina bästa år ! Varför skulle det ö.h.t bli mer aktuellt att berätta p ga metoo ? Bara för att det blev en samhällspsykos så berättigar det inte dig att överlasta dina barn i sina bästa år där dom nu ska finna sina partner och lyckan.
    Ska dom behöva känna sig förvirrade ledsna och kanske oroliga för att dom trots allt vad du än säger kanske är våldtäcktsbarn ?

Du har redan berättat för din man. Mår du dåligt fortfarande så kontakta psykolog men dina barn ska inte behöva veta något sådant om sin egna mamma ! Eller pappa. Jag vet att jag aldrig kommer säga till mina barn vad jag har varit med om förutom att det var en strulig tid för mig innan jag fick dom, när / om jag får barn.

Svar på tråden När ok berätta att man varit utsatt för övergrepp själv?