Inlägg från: lillterror |Visa alla inlägg
  • lillterror

Hur undviker man att slita på håret?

Tyvärr hittade jag inga bättre bilder- men här är mitt hår för ungefär ett år sedan (längre i dagsläget).

Jag tvättar med ca fyra dagars mellanrum, ibland tar det längre tid. För att vänja håret vid att tvättas mer sällan använde jag kakao som torrschampo då vanligt torrschampo kliar något extremt i min hårbotten. (Blonda kan använda potatismjöl eller arrowrot). Använder aldrig schampo, tvättar med silikonfritt balsam och/eller en löjligt snäll hårdtvål (Malin i Ratan- tips!). Torkar det aldrig med handduk utan ploppar med en stoooor t-shirt. Såhär års har jag i aloe Vera i topparna för att återfukta och kapslar in det med mandelolja. Borstar en gång om dagen och använder då en tangle teezer eller svinborste. Sover oftast med flätat hår. Inga hårband med metallclips.

Klipper det ungefär en gång om året och då brukar inte frisören behöva ta mer än max fem cm.

Nu funderar jag dock på att klippa av det, men det är en annan historia
  • lillterror
    Tihi skrev 2018-01-21 21:52:42 följande:

Jag har använt calendula barnoljan förut. Har du använt schampot?Vad bra att du skrev det så jag slapp googla.

Vad är viktigare för att hålla håret friskt; sulfatfritt eller silikonfritt? Det verkar svårt att hitta båda när jag kollade runt lite.

Jag har använt schampot och är absolut nöjd med det, det passar mitt obehandlade hår bra.

Ang sulfater och silikoner- sulfater är det som sliter på håret MEN om man har ett balsam med silikoner bör man ha ett schampo med sulfater. Silikonet tvättas inte ur ordentligt annars och då byggs det upp en hinna som gör att håret kan kännas tungt och fett. Så silikoner och sulfater riskerar att bli en ond cirkel. Finns en hel det balsam utan silikoner- det jag kommer på på rak arm nu är syoss silikon free och tresemme perfectly undone som finns i butik..

Denna sida kan jag rekommendera:

stinamarkan.se/blogg/beauty/balsammetoden/produkter-for-balsammetoden-del-2
  • lillterror
    Tihi skrev 2018-01-23 15:23:35 följande:

Vad många bra råd jag har fått av er som skrev sist och alla andra också förstås.

Jag köpte PM Super Strong schampo och balsam och sprayen man har i efteråt och håller tummarna att det ska fungera. Är lite rädd för att keratinet ska bli för mycket för mitt obehandlade hår men det står att serien är bra för tunna hår också. Den ska alltså hjälpa mot torra kluvna toppar och breakage som man tydligen får fast man är jättesnäll mot håret.

Det jag vill åstadkomma är ju att inte behöva klippa bort allt som har vuxit ut varje gång jag klipper mig utan verkligen bara ta lite i topparna.

Vilket sliter minst; att ha håret uppsatt med klämma på dagarna eller att ha det utsläppt?

Uppsatt hår slits minst (dag som natt)
Svar på tråden Hur undviker man att slita på håret?