Aggressionsproblem
En del människor har ingen självinsikt.
Om du vill satsa på ert förhållande kan ni kanske få remiss till lite KBT e dyl. Att ni båda var för sig, men kanske med samma person, går och jobbar med era triggers. Man beskriver exv 1. Den stora situationen, 2. Typiska triggers (exv kritik) , 3. Automatiska negativa tankar (han/hon lär sig aldrig) , 4. Hur det känns i kroppen /själen (frustration, stolthet, skam) , 5. Vilka handlingar det leder till (ex kasta tallrik) 6. Kortsiktiga konsekvenser (exv skönt) 7. Långsiktiga konsekvenser (köpa nya saker, skadad relation)
Sen får man läxor att arbeta med, exv att inte bejaka sina handlingar när man får negativa tankar.
Om ni båda arbetar med er själva kanske du kan få henne på tåget, även om hon är för stolt för att i nuläget se att hon har störst del i det hela.
Jag har en historik med en konfrontativ och lättantändlig och överkritisk mamma som infantiliserar mig och vill styra hela min tillvaro. Tyvärr har det blivit så giftigt att jag inte ens kan ha en relation till henne. Hon kommer aldrig att förstå att det är hon som får mig och alla barn att gråta för att hon exv tycker någon har använt ett ord fel eller klumpigt (att man sagt om sitt barn att hen blev sur har exv lett till hårklyveri av rang eftersom det ansågs fel och nedvärderande) och sen varvar hon upp sig själv till vansinne bara för att man inte förstår vad man gjort för fel. Säger man ta det lugnt så är man den som attackerar etc. Jag går dock i Light-terapi hos kurator för att jag själv har fått alla sinnen på helspänn pga min uppväxt och dessutom blir jag själv lätt triggad nu när jag är trött och livet ställer krav. Inte långt ifrån samma, men jag har självinsikt och vet dessutom att den enda man kan ändra på är sig själv.