• supergladis

Fruktansvärd huvudvärk alltid nu när Oskar är ca 3 månader... Hjälp!

Min son är tre månader gammal nästa vecka och den senaste veckan har jag börjat få nåt fruktnasvärt ont i huvudet. Främst på morgnarna och efter halv åtta på kvällarna. Detta har hållt på i ca 10 dagar nu och nu har det lett till att jag har jättesvårt för att somna och när jag väl somnat så sover jag väldigt dåligt. Jag börjar må väldligt väldigt dåligt på grund av detta. Huvudvärken och sömnlösheten leder till trötthet och tröttheten leder i sin tur till plötsliga ursinnesutbrott på sambon.
    Värt att nämna kan vara att jag helammar, men sonen min är jättesnäll och vaknar bara till en, max två gånger om natten och då somnar han alltid om fort efter att han ätit eller fått komma intill mig bara.
    Någon som känner igen sig? Jag tar tacksamt emot alla råd för att få bot på min huvudvärk.

• Svar på tråden Fruktansvärd huvudvärk alltid nu när Oskar är ca 3 månader... Hjälp!
  • Lot

Svårt att säga vad det kan bero på. Men klassiska frågor är ju - äter du och dricker du ordentligt? Har du ont i nacken eller ryggen? Hur är ditt blodtryck?

Jag skulle ringt och fått en tid till läkaren för att få gjort en koll. Mest med blodtrycket och så... Man kan ju få huvidvärk både av högt och lågt blodtryck.

Kanske kan din sambo massera dig och på så sätt slippa utbrott?

/Lotta

• busmor

Be även läkaren att du får komma till en sjukgymnast! Att amma är väldigt ansträngande för kroppen om man inte sitter rätt.

• Åsa Ystad

Jag hade bokat en tid hos läkare! Gjorde det själv när äldsta dottern var fyra månader. Doktorn undersökte mig länge och väl och kom fram till att jag bara var "en slutkörd, ammande småbarnsmamma". Men det var skönt att veta att alla mina knäppa symptom inte berodde på något annat.
    Lycka till!

• nettie72

För lite vätska kanske? Jag fick jätteont i huvudet om jag inte drack flera liter... Maten är även viktig! Många små mål.

• Sunflower77

Om jag inte dricker ordentligt får jag kanonont i huvudet - kan det vara något sånt för dig också? Det går ju åt mer vätska när du ammar.

Järnbrist kan också orsaka huvudvärk. Jag äter fortfarande "Mitt val kvinna" för att få i mig alla vitaminer och mineraler som behövs.

Annars håller jag med ovanstående - ta kontakt med en läkare!

Lycka till!

• mammaNena

boka tid hos en naprapat.. där går jag med jämna mellan rum. ganska dyrt bara, men det finns inget annat som funkar för mig.. bor du i / runt halland kan jag rekomendera en som e super bra!!!!

• Sallsan

Jag fick oxå jätteont i huvudet när min dotter var ca 2 månader.. Berodde på att jag behövde glasögon.. synen kan förändras när man ammar.... ja har blivit närsynt o fått brytningsfel! Optikern sa att det va ganska vanligt! Kan det va därför du har ont i huvudet?

• Snigla

Min första tanke är också om du dricker ordentligt. Min barnmorska sa att 2 liter per dag ska man bälja i sig när man ammar.
    Många mellanmål också!

• Pilleluring

Jag har också fått huvudvärk, nu är Leon 3 månader. jag tror att jag dricker för lite, veckorna efter förlossningen var jag törstig hela tiden & drack massor av vatten, men sista veckorna har jag inte varit lika törstig, då är det svårare att få i sig all vätska man behöver.

• Moomin

Huvudvärken kan också bero på hormonomställningen i kroppen som brukar ske vi den tiden. Din kropp blir "vanlig" igen och inte en "gravidkropp" full med gravid/förlossningshormoner.

Man kan jämföra med att vissa får jätteont i huvudet före mens då hormonerna svallar...

• 1980 längtar

hejsan
    jag har också massor med huvudvärk, så min sambo får alltid gå ner med Alvina på morgonen så jag får sova lite längre, men det hjälper inget!! Dricker massor, men det påverkar inte heller! Så det är väl bara så att vissa mammor får ont i huvudet under perioder

• Nisen

När min första son var liten hade jag ofta huvudvärk. Min BM frågade om jag var ute tillräckligt. Jag började att gå ut mer och sen blev jag bättre.

• 1980 längtar

Hej hej!!
    Nu är denna tråd lite gammal, men jag vill ändå skriva om min huvudvärk!!
    Jag har haft grymt huvudvärk som jag trott berott på att jag ätit dåligt!! Idag var jag till en ryggknakare ( vet inte det rätta namnet på yrket ) och han tittade på mig och sa: åjåj, du har ont i ryggen och ont i huvudet!!
    Höften och axlarna var jätte snea!! När jag promenerar så belastade jag bara ena höften!! Kan ha kommit efter min graviditet och efter förossningen!!

Så mitt tips är att ni som har ont i rygg och huvud mycket, gå till en sån och be honom eller henne kolla på er, för i mitt fall så var det garanterat värt det

Svar på tråden Fruktansvärd huvudvärk alltid nu när Oskar är ca 3 månader... Hjälp!