• Elvipe

Pojknamn?! SVÅRT

Jag tycker att det är så svårt att hitta ett pojknamn som jag "fastar" för.

De som ligger mig närmast just nu är Axel, Oliver och Vincent. Vad tycker ni om de namnen och vilket av de föredrar ni?

Gillar också Julian men där säger sambon nej.

• Svar på tråden Pojknamn?! SVÅRT
  • Elvipe
    Anonym (v) skrev 2018-01-20 22:07:44 följande:

Jag tycker Douglas och Malcolm är fina namn också! Vad tycker du om dom?

Inte helt i min smak men så är det med så många pojknamn för mig. De passar fint på de som heter så men har svårt att känna att det är "mitt" barns namn. Kul att många gillar Axel och Vincent. Vad tycker ni om Oliver då? Det är den blivande storebrorsans toppnamn nämligen. Jag gillar Oliver men sambon är lite sisådär. Han tycker att det är OK men föredrar Axel.

Både jag och min sambo gillar också Carl-Axel. Tänker ni där?
  • Elvipe
    Anonym (Ja) skrev 2018-01-21 01:27:52 följande:

Kevin, Liam eller Melwin.

Tack för förslag men det är tyvärr precis namn som dessa som är mina big NO NO! Det är inte alls min typ av namn tyvärr.

Adrian är ett fint namn också som några nämnt men tror inte jag får med mig sambon där heller. Hans top är Carl-Axel och i andra hand bara Axel. Sen kan han acceptera både Oliver och Vincent.

Tycker att alla de tre namnen är så fina och får svårt. Tänker att han själv kanske inte kommer uppskatta att heta Carl-Axel som äldre? Tänker också att han kommer få "Calle" som smeknamn och det gillar jag inte riktigt heller eftersom fokuset hamnar på "fel" namn då, hehe!
  • Elvipe
    fluu skrev 2018-01-21 20:01:33 följande:

Jag ser inte varför han inte skulle uppskatta Carl-Axel. Det är inget ovanligt eller märkligt namn liksom. Om ni däremot gärna vill undvika "Calle" så kanske ni ska tänka om. Med vissa namn är det bara så att det automatiskt blir smeknamn. 

Ni verkar gå på två spår. Dels "äldre typiskt svenskt och rejält" och dels "klassiskt internationellt". Så kanske:

Wilhelm, August, Arvid, Herman, Ivar, Melker, Valdemar, Vilgot.

Philip, Leonard, Leopold, Oscar, Alfred, Albert, Arthur, Gabriel, John, Ruben, Samuel

Bra analys där, det stämmer. Storebror heter Vilgot.
Svar på tråden Pojknamn?! SVÅRT