• Workingmom

När går era barn isäng?

Vad är lämplig tid för en tio-åring att gå isäng?

På vardag vid uppstigning kl 07 eller till helgen??

Eller tid för 7 & 9 åring??

Här råder det skilda meningar och jag å min sambo är väldigt kvällströtta..

• Svar på tråden När går era barn isäng?
  • FruSötPotatis
    Iowhannah skrev 2018-01-22 21:22:54 följande:
    Ironi? Jag tycker det lät som ett jättebra och -mysigt sätt att avsluta dagen.
    Att sova över 12 timmar är inte alls bra för barn. Kring 8 timmar är snarare rimligt. Hur ska de annars förberedas för vuxenlivet? Visst behöver de mer sömn än oss vuxna, men 8 timmar är fortfarande mer än tillräckligt. Genom att låta barnen sova på det där sättet gör du snarare dem en enorm björntjänst.
  • modsey

9 åringarna lägger sig kl 20. Sen kan de ligga och läsa eller lyssna på storyrel t va 20.30 innan de somnar. Väcker dem 7.20 på vardagarna. Stor skillnad i vad de orkar och hur pigga de är mot om de sover mindre.

• modsey
    FruSötPotatis skrev 2018-01-22 21:29:12 följande:

Att sova över 12 timmar är inte alls bra för barn. Kring 8 timmar är snarare rimligt. Hur ska de annars förberedas för vuxenlivet? Visst behöver de mer sömn än oss vuxna, men 8 timmar är fortfarande mer än tillräckligt. Genom att låta barnen sova på det där sättet gör du snarare dem en enorm björntjänst.

Där har du fel. Barn i den åldern behöver mellan 10-11 timmars sömn
  • FruSötPotatis
    modsey skrev 2018-01-22 21:42:07 följande:
    Där har du fel. Barn i den åldern behöver mellan 10-11 timmars sömn
    Källa på det? Det där leder bara till att barnen bli beroende av sömn. Du skulle väl aldrig låta dina barn äta godis i överdrivna mängder?
  • modsey
    FruSötPotatis skrev 2018-01-22 21:47:46 följande:

Källa på det? Det där leder bara till att barnen bli beroende av sömn. Du skulle väl aldrig låta dina barn äta godis i överdrivna mängder?

Finns massor. 1177 exempelvis. Beroende av sömn! Nä knappast. Var har du fått det ifrån??
  • fimpen99

1 år: 14 timmar

2 år: 13 timmar

3 år: 12 timmar

4 år: 11,5 timmar

5-6 år: 11 timmar 

7 år: 10,5 timmar

8-10: år 10 timmar

11 år: 9,5 timmar

12-15 år: 9 timmar

16 år: 8,5 timmar

17-18 år: 8 timmar

• Iowhannah
    FruSötPotatis skrev 2018-01-22 21:47:46 följande:

Vem är inte beroende av sömn?

Barn som växer behöver mycket mer sömn än vad vuxna behöver (det trodde jag att alla visste). Dessutom är sömnbehovet individuellt, förmodligen även hos barn.
  • Winnerwoman82

Min snart 10-åring sover 22-07. Omöjligt att få honom att somna tidigare så det blir tyvärr bara 9 timmar. Han verkar må ok dock.

• FruSötPotatis
    Iowhannah skrev 2018-01-22 22:02:10 följande:
    Vem är inte beroende av sömn?

Barn som växer behöver mycket mer sömn än vad vuxna behöver (det trodde jag att alla visste). Dessutom är sömnbehovet individuellt, förmodligen även hos barn.
    Det må vara individuellt, men går fortfarande att anpassa. Vill du inte ge dina barn bästa möjlighet till ett framgångsrikt liv?
  • modsey
    FruSötPotatis skrev 2018-01-22 22:04:10 följande:

Det må vara individuellt, men går fortfarande att anpassa. Vill du inte ge dina barn bästa möjlighet till ett framgångsrikt liv?

Många barn sover snarare för lite, vilket faktiskt inte alls gynnar dem. Så frågan är snarare varför du inte vill ge dina barn bättre möjligheter genom att se till att de får tillräckligt med sömn?
Svar på tråden När går era barn isäng?