• hoppetossan127

Det psykologiska suget efter Citodon....Hjälp!

Hej alla människor där ute denna söndag.

Jag har ätit Citodon i 2 år som jag fått utskrivet av läkare. Blev genast fast och tog för att få ruset och avslappningen/euforin. Min läkare har skrivit ut mer och mer och jag har fått det förnyat var tredje månad. 180 tab var tredje månad men jag tror läkaren har trott att han bara skrivit ut 60 st men har alltså fått det trippla. 
    I höstas upptäckte nog läkaren hur mycket han har skrivit ut och nu har jag bara fått 40 tab var tredje månad istället. Vilket ju givetvis tar slut efter bara 3 veckor. 
    Nu har jag varit utan det i 4 veckor och har inte haft några fysiska symtom på abstinens. Abstinesen borde ju ha kommit vid det här laget? Däremot har jag sånt enormt sug efter tabletterna och tänker hela tiden på när jag kan be läkaren om nytt recept. Någon som har avtänt från kodein/treo.comp/citodon som efter de fysiska symtomen klngat av kämpat med det psykologiska suget? Tips för att slippa det? Är så tacksam för alla tips.

• Svar på tråden Det psykologiska suget efter Citodon....Hjälp!
  • Långbenopluto

Nedtrappning av citodon ska ske under läkarkontroll och inte sluta bara rakt av.

Kontakta din läkare och berätta hur illa det är och be om hjälp med nedtrappning.

• klyban
    Tofflans skrev 2018-01-21 11:14:35 följande:
    Nedtrappning av citodon ska ske under läkarkontroll och inte sluta bara rakt av.

Kontakta din läkare och berätta hur illa det är och be om hjälp med nedtrappning.
    Det ska inte vara någon större fara med såpass begränsade doser.
    hoppetossan127 skrev 2018-01-21 10:26:02 följande:
    Hej alla människor där ute denna söndag.

Jag har ätit Citodon i 2 år som jag fått utskrivet av läkare. Blev genast fast och tog för att få ruset och avslappningen/euforin. Min läkare har skrivit ut mer och mer och jag har fått det förnyat var tredje månad. 180 tab var tredje månad men jag tror läkaren har trott att han bara skrivit ut 60 st men har alltså fått det trippla. 
    I höstas upptäckte nog läkaren hur mycket han har skrivit ut och nu har jag bara fått 40 tab var tredje månad istället. Vilket ju givetvis tar slut efter bara 3 veckor. 
    Nu har jag varit utan det i 4 veckor och har inte haft några fysiska symtom på abstinens. Abstinesen borde ju ha kommit vid det här laget? Däremot har jag sånt enormt sug efter tabletterna och tänker hela tiden på när jag kan be läkaren om nytt recept. Någon som har avtänt från kodein/treo.comp/citodon som efter de fysiska symtomen klngat av kämpat med det psykologiska suget? Tips för att slippa det? Är så tacksam för alla tips.

Du är beroende och rätt rejält också.

Varför läkaren skriver ut mindre, är för h*n tycker du tagit för länge.
    Ditt jagande låter allt annat än hälsosamt, låter tom som du snart ska trycka en nål i armen.

hur många meter var det?
  • Anonym (V)
    klyban skrev 2018-01-21 12:28:10 följande:

Det ska inte vara någon större fara med såpass begränsade doser.Du är beroende och rätt rejält också.

Varför läkaren skriver ut mindre, är för h*n tycker du tagit för länge.

Ditt jagande låter allt annat än hälsosamt, låter tom som du snart ska trycka en nål i armen.

Skärp dig, det gör det ju inte alls! Hon har ju vart helt utan i 4 veckor redan, helt utan fysiska avtändningssymptom dessutom. Det mentala suget sitter ju i, det är inget konstigt alls. Det betyder inte att hon vill bli sprutnarkoman.

Hon har ju bara fått 2 Citadon om dagen, det är ju ingenting i det stora hela, därav avsaknaden av kroppslig avtändning.

TS, sluta romantisera om hur skönt det är med tabletterna. Börja motionera, skaffa en hobby, gör något, vad som helst för att avleda tankarna. Det här kommer inte bli några större problem. Ta inte emot ett nytt recept för då börjar den jobbiga mentala plågan om på nytt igen efter bara 3 veckor. Det betyder ju att du bara kommer må bra 3 månader om året och skit 9 månader per år. Är det värt det?
  • Babybabyem

Hej. Jag använde citodon/tramadol 100 mg innan, men nyligen börjat använda oxycontin o har nu oxy 40 mg jätte jätte starka, men använder dem inte alls ofta som läkaren säger att jag ska göra!

Dock inga tips till dig men vill också veta lite tips :)

• SupersurasunkSara

Leta reda på en hypnosterapeut eller en hypnoanalytiker. De jag har gjort sluta-röka-hypnos på säger att de inte har någon abstinens alls av något slag. Man behöver dock gå en gång i veckan i 6-10 v. Det är olika. 

• Anonym (stängav)

Jag har samma problem. Har absolut inga fysiska abstinensproblem men suktar så mycket efter den lugnande/höga känslan. Läkaren vill inte skriva ut fler för att dem är så beroendeframkallande..

Antagligen är det väl något i ditt liv som gör att du vill "komma bort" och stänga av med citodonen så sättet att komma bort från det är att börja prata med någon för att hitta andra sätt att hantera dina problem.

Svar på tråden Det psykologiska suget efter Citodon....Hjälp!