• absalon

Droppfot

Sakta drabbades jag av droppfot. Fick successivt allt svårare att lyfta framdelen av höger fot. Gången blev alltmer haltande.
    En nerv kan ha kommit i kläm, säger expertisen.
    Dock - jag fann på råd. Ur en gammal cykelinnerslang klippte jag en 4 cm bred gummisnodd. Den snörde jag in i skosnöret allra längst fram på högerskon. Man bara trär skosnöret genom gummisnodden.
    En vanlig, enkel bagagerem av syntet träs sedan genom gummisnodden, så att spännet hamnar på fotens utsida. Lägg remmen runt vristen  en bit ovanför hälen och dra åt genom spännet, så att gummisnodden sträcks ut ordentligt. Kapa av remmen så att en dragtamp på knappt 1 decimeter finns efter spännet. Bränn remmens ände med en tändsticka tills syntetmaterialet börjar smälta. Detta förhindrar att remmen fransar upp sig.
    Med detta enkla - och billiga - arrangemang går jag problemfritt dagliga långpromenader med hunden på en halvmil eller mer. Haltningen försvann direkt.
    Hjälper säkert inte alla "droppfötter". Men väl värt att prova.Glad

• Svar på tråden Droppfot
  • Dictusband

Finns något som heter dictusband, läkaren kan skicka remiss till ortopedtekniker så kan man få det som hjälpmedel!

Kanske lättare än att tillverka något själv.

• absalon

Jag vet. Men sådana kostar en och en halv tusenlapp, men är säkert bättre än min enkla modell. Ska kanske inhandla ett dyrt dictusband ändå, nu när jag genom min enkla modell vet att jag "är på rätt väg".

Svar på tråden Droppfot