• Marmor12

Knöl i bröst och armhåla

Hej!

Min sambo har hittat en knöl i bröstet, platt, fast och rörlig. Sitter ovanför bröstvårtan mot ?utsidan? av bröstet.

Har även en liten knöl i armhålan som knappt är 5mm stor, lite elastisk och rörlig. Misstänker en svullen lymfkörtel, men när man läser på nätet så verkar det som om dom ska vara större än så om dom ska vara svullna.

Inväntar svar från biopsin men är orolig och behöver skriva av mig lite.

Är det ngn här som varit med om ngt liknande? Fruktar det värsta, men är iaf nöjd med att vi har upptäckt det i tid, då min sambo undersöker brösten varje månad.

• Svar på tråden Knöl i bröst och armhåla
  • Anonym (A)

Min mamma hade exakt samma symtom. Hon lever idag 17 år efter :) vi har kommit långt och fler överlever med bröstcancer! Hoppas såklart de inte är något. Kram

• Marmor12

Hade hon också både i armhålan och bröstet? Glad att hon klarat sig!

Är rädd för cancer och min sambo är bara 25, prognosen är väl tuffare i yngre ålder?

• EpicNurse

Låter inte som något elakartat. Och knölen i armhålan är ju inte en förstorad lymfkörtel. Kanske en vanlig lymfkörtel men den är aaaldeles för liten för att vara förstoras.

Har själv gjort minst 3 (nog 4, minns inte exakt) ultraljud+ biopsi pga knölar i brösten och det har inte varit något konstigt någon gång. Är 26 nu.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Marmor12

Tack för svar!

Hur stor är en förstorad lymfkörtel då?

Min sambo slutade med p-piller vid jul och vi upptäckte båda knölar en vecka senare. Kan det påverka att man slutat med pillerna?

• EpicNurse
    Marmor12 skrev 2018-01-21 20:01:06 följande:

Tack för svar!

Hur stor är en förstorad lymfkörtel då?

Min sambo slutade med p-piller vid jul och vi upptäckte båda knölar en vecka senare. Kan det påverka att man slutat med pillerna?

Över 2 cm är gränsen tror jag. Ja antagligen är det pga att kroppens egna hormonproduktion drog igång igen!
  • Marmor12

Ok. Tack!

Låter som du kan detta. Jobbar du inom detta området?

Reagerar kroppen så snabbt bara en vecka efter att man slutat med pillerna då? Tycker det känns fort på ngt sätt.

Får besked på tisdag, känns som om jag tar det hårdare än vad min sambo gör. Känns jobbigt att det är hon som får trösta mig när det borde vara tvärtom.

• EpicNurse
    Marmor12 skrev 2018-01-21 20:38:17 följande:

Ok. Tack!

Låter som du kan detta. Jobbar du inom detta området?

Reagerar kroppen så snabbt bara en vecka efter att man slutat med pillerna då? Tycker det känns fort på ngt sätt.

Får besked på tisdag, känns som om jag tar det hårdare än vad min sambo gör. Känns jobbigt att det är hon som får trösta mig när det borde vara tvärtom.

Nej jag jobbar med gynekologi. Men kan en del eftersom jag själv haft besvär med det.

Ja kroppen reagerar snabbt. Om man hittar knölar brukar man säga att man ska avvakta tills efter mensen just för att svängningarna i hormonerna påverkar mycket och det är sannolikt att knölarna försvunnit av sig själva när mensen är slut.
  • Marmor12

Hon fick första mensen i samma veva som vi hittade knölarna. Dom försvann inte efter, Har funnits där i tre veckor nu cirka.

• EpicNurse
    Marmor12 skrev 2018-01-21 21:14:21 följande:

Hon fick första mensen i samma veva som vi hittade knölarna. Dom försvann inte efter, Har funnits där i tre veckor nu cirka.

Tror inte hon haft mens. Man får först en bortfallsblödning när man slutat med prevmedel. Det är den ni kallar mens, men det är rent hormonellt inte en mens efter som den inte föregås av ägglossning, utan bara en blödning som reaktion på att man inte tar p-piller längre.

Sen kommer första mensen ca två veckor efter ägglossning. Och det kan ta längre tid än så.
  • Marmor12

Aha. Ok.

Då kanske dom försvinner längre fram.

Får besked på tisdag iaf. Håller tummarna så hårt jag bara kan.

Tack för svaren iaf!

• EpicNurse
    Marmor12 skrev 2018-01-21 21:43:17 följande:

Aha. Ok.

Då kanske dom försvinner längre fram.

Får besked på tisdag iaf. Håller tummarna så hårt jag bara kan.

Tack för svaren iaf!

Precis! Vi hoppas! :)
  • Marmor12

Ingen annan som har ngn erfarenhet av knöl i bröst och armhåla samtidigt?

Känner hur livet rasar för en nu.

• Marmor12

Det var en fettknöl i armhålan och bröstvävnad i bröstet. Hade ingenting med varandra och göra, bara slumpen att dom dök upp samtidigt.

• EpicNurse
    Marmor12 skrev 2018-01-23 13:58:15 följande:

Det var en fettknöl i armhålan och bröstvävnad i bröstet. Hade ingenting med varandra och göra, bara slumpen att dom dök upp samtidigt.

Skönt! :)
  • Anonym (25)

Jag hoppas verkligen att det inte ska vara något dåligt, det kan vara helt ofarliga knölar.

Men gå med I gruppen Cancer - alternativmedicinsktforum på FB.
    Jag säger inte att hon inte ska välja klassisk behandling om det skulle vara så att det är cancer, för det är ett personligt val, men det finns mycket man kan stärka sig med även om man väljer det.
    Cancer får man när immunförsvaret inte klarar av att eliminera cancerceller som vi alla har hela tiden. Så ett starkt immunförsvar är superviktigt för att läka.

• Anonym (25)

Såg nu att läget var lugnt, skönt!

Svar på tråden Knöl i bröst och armhåla