• Anonym (murgel)

SJs biljettsystem

Råkar bo på en sträcka där det bara finns järnvägsförbindelse till närmsta större stad, med några enstaka lokala busslinjer. Problemet är att SJ är enda trafikant på banan och de är ju som de är.

Vi har ingen biljettautomat eller någon resebyrå som kan sälja oss biljetter, och SJ vägrar sälja biljetter på tågen av någon outgrundlig anledning.

Så då är vi förpassade till att boka per telefon (som är öppet kontorstid...) eller med hjälp av nån App som inte funkar eller deras webbsida.

Vi kanske inte har världens nyaste telefoner men uppenbarligen krävs det för att få åka tåg i detta land. Har kompisar som rest och berättar att situationen inte ser ut så här illa i många andra länder.

Är Sverige så jävla teknikkåta att de måste ligga i framkant med allt och sopa undan sånt som är gammalt? Typ telefonledningar försvinner till förmån för mobilmaster, osv.

Alltså. Jag blev så jävla idiotbemött av SJs kundtjänst när jag påpekade problemet. Man menar att "alla" har en smart telefon, och att den del av befolkningen som inte gör det är på väg bort. De menar alltså att 70/80-plusare (??) som ändå kommer att trilla av pinn inte behöver belamra sig med telefoner eftersom de ändå aldrig kommer på tåget och utgör en väldigt obetydlig del av resenärerna och därför får finna sig uteslutna... Eller?

Inte nog med det. Man får ibland finna sig i deras tillgång och efterfågan-system. Bokar jag före nån annan får jag ett billigare pris.

Kan inte statsjävlarna gå in och reglera järnvägen igen så vi får bort dessa orättvisa priser?? Jag trodde Sossarna skulle sopa bort efter Moderaternas avregleringar, eller var det bara viktigt att komma till makten??

• Svar på tråden SJs biljettsystem
  • Glinda från Oz

Vad jag vet finns det ingen lag på att 70-80 plussare inte får äga en mobil, alla jag känner i den åldern har en mobil, det är en extra trygghet för dem då de går ut och kanske ramlar eller något händer där det inte finns folk i närheten. Och har du ingen mobil har du väl en dator? Du lyckas helt uppenbarligen skriva här så någon slags uppkoppling måste du ha. Pendlar man ofta samma sträcka ska det finnas något pendlarkort man kan blippa på stationen också. Du gör något som inte är ett problem till ett jätteproblem.

• Anonym (murgel)
    Thomas1094 skrev 2018-01-22 00:53:09 följande:

Du går in och beställer på sj.se Det gör jag ibland.

Du har ju bevisligen dator

Nej. Jag sitter på bibliotekets lånedator för vårt hus är inte beganat med internet. De högg ner 55-linan så vi kan inte ringa. Vi förpassades först till telefonshosken där ute men nu måste vi ringa med måbiltelefån....
  • Anonym (..)
    Anonym (murgel) skrev 2018-01-22 18:25:02 följande:

Nej. Jag sitter på bibliotekets lånedator för vårt hus är inte beganat med internet. De högg ner 55-linan så vi kan inte ringa. Vi förpassades först till telefonshosken där ute men nu måste vi ringa med måbiltelefån....

Jag är lite imponerad över bibliotekets öppettider hos dig. Igår öppet efter 23 och idag öppet 18:30....

En smartphone kostar under 1000kr. SJ hade förut även möjlighet att boka biljett via telefon (röst), bet inte om det finns kvar.

Där här påminner lite om debatten när bankkontor ersätts av bankomat och internet. Då brukar det alltid dyka upp massa arga människor som inte lärt sig hur en bankomat fungerar ....trots att det funnits bankomater i 40år.
  • Anonym (murgel)
    sebbe420 skrev 2018-01-22 18:36:42 följande:

Det borde helt klart finnas en biljettautomat på varje tågstation. 

Vi hade faktiskt en, men den togs bort då det var "för lite belägg" för att ha den kvar....

Okej. Jag kanske låter lite anti men, ska jag åka buss så behöver jag ingen smartphone. Ska jag åka tåg, då ska jag punga ut en straffavgift på 1000 kr eller vad en smartphone kostar, plus biljetten. Ska jag åka bil... då kan stoppa in mitt kort i apparaten och tanka och köra. Jag behöver inte ens en smartphone, eller ringa till SJ eller gå in på nån resebyrå. Och är vi flera i bilen blir det billigare än att ta tåget....

Jag trodde det skulle vara enkelt att vara miljövänlig men nu läggs pengarna åp en ny superjärnväg från Stockholm till Götet.... Hur gynnar det oss på obyggdden?
  • IsDimma

Vilket bibliotek i obygden har öppet efter klockan 23?

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • IsDimma

Och har nu biblioteket så generösa öppettider kan man ju lätt gå in där och beställa biljetter på SJ.se.

Du som kallade dig själv för extasy, hur gick det för dig? Hör av dig!
  • Amalian
    Anonym (..) skrev 2018-01-22 18:33:46 följande:
    Jag är lite imponerad över bibliotekets öppettider hos dig. Igår öppet efter 23 och idag öppet 18:30....

En smartphone kostar under 1000kr. SJ hade förut även möjlighet att boka biljett via telefon (röst), bet inte om det finns kvar.

Där här påminner lite om debatten när bankkontor ersätts av bankomat och internet. Då brukar det alltid dyka upp massa arga människor som inte lärt sig hur en bankomat fungerar ....trots att det funnits bankomater i 40år.
    TS kanske hade tillgång till nån annan dator när hon skrev första inlägget. D.s.v. det skrivet efter 23. Öppet till 19-20 är inget unikt för bibliotek, ens i "obygden", så efter 18 går det nog att låna bibblans datorer utan problem på ganska många orter. Här där jag bor, t.ex.

Däremot håller jag i sak helt med dig (och andra). Man har faktiskt ett eget ansvar att lära sig och anpassa sig till vissa saker i samhället. Att kunna använda en bankomat och hantera internet t.ex. räknar jag till sådana saker. Ha smartphone kan inte nån tvingas till, såklart... men då får man nog också inse att man får det lite jobbigare där smartphone annars underlättat.
Svar på tråden SJs biljettsystem