SJs biljettsystem
Råkar bo på en sträcka där det bara finns järnvägsförbindelse till närmsta större stad, med några enstaka lokala busslinjer. Problemet är att SJ är enda trafikant på banan och de är ju som de är.
Vi har ingen biljettautomat eller någon resebyrå som kan sälja oss biljetter, och SJ vägrar sälja biljetter på tågen av någon outgrundlig anledning.
Så då är vi förpassade till att boka per telefon (som är öppet kontorstid...) eller med hjälp av nån App som inte funkar eller deras webbsida.
Vi kanske inte har världens nyaste telefoner men uppenbarligen krävs det för att få åka tåg i detta land. Har kompisar som rest och berättar att situationen inte ser ut så här illa i många andra länder.
Är Sverige så jävla teknikkåta att de måste ligga i framkant med allt och sopa undan sånt som är gammalt? Typ telefonledningar försvinner till förmån för mobilmaster, osv.
Alltså. Jag blev så jävla idiotbemött av SJs kundtjänst när jag påpekade problemet. Man menar att "alla" har en smart telefon, och att den del av befolkningen som inte gör det är på väg bort. De menar alltså att 70/80-plusare (??) som ändå kommer att trilla av pinn inte behöver belamra sig med telefoner eftersom de ändå aldrig kommer på tåget och utgör en väldigt obetydlig del av resenärerna och därför får finna sig uteslutna... Eller?
Inte nog med det. Man får ibland finna sig i deras tillgång och efterfågan-system. Bokar jag före nån annan får jag ett billigare pris.
Kan inte statsjävlarna gå in och reglera järnvägen igen så vi får bort dessa orättvisa priser?? Jag trodde Sossarna skulle sopa bort efter Moderaternas avregleringar, eller var det bara viktigt att komma till makten??