Inlägg från: Anonym (murgel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (murgel)

    SJs biljettsystem

    Råkar bo på en sträcka där det bara finns järnvägsförbindelse till närmsta större stad, med några enstaka lokala busslinjer. Problemet är att SJ är enda trafikant på banan och de är ju som de är.

    Vi har ingen biljettautomat eller någon resebyrå som kan sälja oss biljetter, och SJ vägrar sälja biljetter på tågen av någon outgrundlig anledning.

    Så då är vi förpassade till att boka per telefon (som är öppet kontorstid...) eller med hjälp av nån App som inte funkar eller deras webbsida.

    Vi kanske inte har världens nyaste telefoner men uppenbarligen krävs det för att få åka tåg i detta land. Har kompisar som rest och berättar att situationen inte ser ut så här illa i många andra länder.

    Är Sverige så jävla teknikkåta att de måste ligga i framkant med allt och sopa undan sånt som är gammalt? Typ telefonledningar försvinner till förmån för mobilmaster, osv.

    Alltså. Jag blev så jävla idiotbemött av SJs kundtjänst när jag påpekade problemet. Man menar att "alla" har en smart telefon, och att den del av befolkningen som inte gör det är på väg bort. De menar alltså att 70/80-plusare (??) som ändå kommer att trilla av pinn inte behöver belamra sig med telefoner eftersom de ändå aldrig kommer på tåget och utgör en väldigt obetydlig del av resenärerna och därför får finna sig uteslutna... Eller?

    Inte nog med det. Man får ibland finna sig i deras tillgång och efterfågan-system. Bokar jag före nån annan får jag ett billigare pris.

    Kan inte statsjävlarna gå in och reglera järnvägen igen så vi får bort dessa orättvisa priser?? Jag trodde Sossarna skulle sopa bort efter Moderaternas avregleringar, eller var det bara viktigt att komma till makten??

  • Svar på tråden SJs biljettsystem
  • Anonym (murgel)
    Thomas1094 skrev 2018-01-22 00:53:09 följande:

    Du går in och beställer på sj.se Det gör jag ibland.

    Du har ju bevisligen dator


    Nej. Jag sitter på bibliotekets lånedator för vårt hus är inte beganat med internet. De högg ner 55-linan så vi kan inte ringa. Vi förpassades först till telefonshosken där ute men nu måste vi ringa med måbiltelefån....
  • Anonym (murgel)
    sebbe420 skrev 2018-01-22 18:36:42 följande:

    Det borde helt klart finnas en biljettautomat på varje tågstation. 


    Vi hade faktiskt en, men den togs bort då det var "för lite belägg" för att ha den kvar....

    Okej. Jag kanske låter lite anti men, ska jag åka buss så behöver jag ingen smartphone. Ska jag åka tåg, då ska jag punga ut en straffavgift på 1000 kr eller vad en smartphone kostar, plus biljetten. Ska jag åka bil... då kan stoppa in mitt kort i apparaten och tanka och köra. Jag behöver inte ens en smartphone, eller ringa till SJ eller gå in på nån resebyrå. Och är vi flera i bilen blir det billigare än att ta tåget....

    Jag trodde det skulle vara enkelt att vara miljövänlig men nu läggs pengarna åp en ny superjärnväg från Stockholm till Götet.... Hur gynnar det oss på obyggdden?
Svar på tråden SJs biljettsystem