• änglarsmå

    Ålder i i omklädningsrum

    Reagerat här om dagen när jag och min dotter var i simhallen på (att vad jag tycker är för ?gammal? ) en pojke i 10-11års åldern satt och vänta på sin mamma och syskon inne på damernas. Han hade redan vart inne på herrarnas och duschat etc men sen gått in för att vänta på sin mamma.

    Min dotter på 8 år tyckte detta var jätte jobbigt och även jag tyckte det var dåligt av mamman att inte reagera på att en del faktiskt stördes av detta. Sa högt hur dåligt det var och flyttade alla grejer bort från dem till där det var bekvämt för min dotter att byta om. Finns det inte några regler i badhus? Jag lär min dotter att det är skillnad på könen och man ska inte visa sin kropp hur som helst. Hendisskusioner undanbedes:)

  • Svar på tråden Ålder i i omklädningsrum
  • Lena

    Varför sa du inte till mamman direkt och för den delen till pojken att han borde vänta utanför.

  • Nimzay

    Hans föräldrar borde ha tänkt på hur det skulle kunna kännas ur ett barns synvinkel att han var där inne, jag menar för dem hade det ju bara varit ett ganska litet barn och kanske därmed inte så mycket att bry sig om, ifall det varit en utomstående elvaåring av motsatt kön i ett omklädningsrum där de bytte om. Men för ett annat barn - i detta fallet din dotter, var det ju en ungefär jämnårig pojke, ja till och med lite äldre, och på grund av det blev det obekväm för henne - antagligen ungefär på samma sätt som det blivit för en vuxen om det kommit in än utomstående vuxen av motsatt kön i ett omklädningsrum där denne bytte om. Tanklöst av killens föräldrar att inte tänka så pass långt.

  • Anonym (xn)

    Så går det när vuxna inte klarar av att ta hänsyn till andra. De tänker på sig själva och struntar i andra.
    Hör av dig till badhuset, personalen kan hålla bättre koll på vilka som går i i omklädningsrummen. Ungefär när man börjar skolan brukar gränsen gå för att gå till sitt "eget" omklädningsrum, så pojken var för gammal för att ränna runt på damernas.
    Man kan säga till pojken; det här är damernas omklädningsrum.

  • Crazzy

    På simhallen där jag bor (Södertälje) står det bokstavligen på dörren att barn upp till 7 års ålder får vara i motsatt köns omklädningsrum, äldre barn ska vara i sitt! 7 år tycker jag är en rimlig gräns.

    Vad säger de på simhallen, har de någon gräns?

  • Thomas28

    Jo men det låter perfekt för barnet.
    Hade jag fått sitta och se lite mer när jag var tio. Underbart.

    Det var den åldern vi var tvungna att sluta upp dörren till tjejduschen
    för att lära oss mer. Tänk vilken förstående mor som kan avdramatisera.

  • viseversa
    Thomas28 skrev 2018-01-22 12:14:16 följande:

    Jo men det låter perfekt för barnet.
    Hade jag fått sitta och se lite mer när jag var tio. Underbart.

    Det var den åldern vi var tvungna att sluta upp dörren till tjejduschen
    för att lära oss mer. Tänk vilken förstående mor som kan avdramatisera.


    Idiot!
  • 1Nora

    Tycker barn får vara med i omklädningsrummet sålänge dem är under 7 år. Det kallas respekt för resterande av dem som byter om, även om det finns dem som inte bryr sig bryr sig fortfarande många och blir obekväma.

  • änglarsmå

    Så laddat ämne det här och brukar få höra av mina vänner att jag är lite ...to much.. när det gäller könsroller etc så ville kolla vad andra även tycker. Vi kommer inte bada just på det huset mer då vi flyttat men kommer säkert att ske på nästa någon gång. Tack för era svar

  • Nimzay
    änglarsmå skrev 2018-01-22 15:34:01 följande:

    Så laddat ämne det här och brukar få höra av mina vänner att jag är lite ...to much.. när det gäller könsroller etc så ville kolla vad andra även tycker. Vi kommer inte bada just på det huset mer då vi flyttat men kommer säkert att ske på nästa någon gång. Tack för era svar


    Tycker det är bra att du lär dina barn att det är skillnad på könen - vilket det ju faktiskt är, och att man inte ska visa sin kropp hur som helst. :)  Kram
  • Lena

    Fast det här handlar inte om könsroller utan att visa hänsyn till andra. Att inte vilja visa sig naken och speciellt inte för någon av det könet man är attraherad är inte olika mellan olika kön utan snarare beroende på ålder. Så länge man låter det komma från barnet så behöver det inte vara något som har med könsroller att göra.

  • viseversa
    änglarsmå skrev 2018-01-22 15:34:01 följande:
    Så laddat ämne det här och brukar få höra av mina vänner att jag är lite ...to much.. när det gäller könsroller etc så ville kolla vad andra även tycker. Vi kommer inte bada just på det huset mer då vi flyttat men kommer säkert att ske på nästa någon gång. Tack för era svar
    Har inget med könsroller att göra. Tycker itne heller det är olkej att så stora pojkar är inne på damernas. Mest för jämnåriga flickor som ofta som din dotter blir obekväma vilket inte är något hon ska behöva känna på ett ställe där det ska vara fritt från jämnåriga pojkar som kan se henne naken.
  • Anonym (Linda)

    Han var säkert nyfiken på att titta på nakna kvinnor i damernas.Därför satt han och väntade på sin mamma där.Lågt.

Svar på tråden Ålder i i omklädningsrum