• Anonym (Lisa)

Dreams appen?

Hej!

Är det fler som upptäckt att appen Dreams räknar ihop ens drömmar fel? För mig stämmer inte saldot alls, har sparat ihop mer pengar än vad Dreams räknar ihop det till.

Dreams säger att jag räknar rätt men att jag inte ska vara orolig för att de ändå är säkra.

Känns jätteoseriöst och jag kommer givetvis ta ut mina pengar därifrån snarast, men är det fler än jag som drabbats? Känns som att de kan fiffla hur mycket som helst! Mycket tråkigt då jag förut verkligen gillade appen

• Svar på tråden Dreams appen?
  • Anonym (Lisa)

Ingen?

• sebbe420

Aldrig hört talas om, men varför ska man sätta in sina pengar då? Vad är meningen med appen?

• Anonym (123)

Varför skulle man ta en sådan app seriöst från början?

• Aniiee
    sebbe420 skrev 2018-01-22 19:01:37 följande:

Aldrig hört talas om, men varför ska man sätta in sina pengar då? Vad är meningen med appen?

Meningen/idén med appen är att man ska avstå fårn det där småplocket för att istället spara till något större mål. Till exempel "om du inte tar den där latten på väg till jobbet så kommer du har råd med den där superdatorn om 20 månader" och så stoppar appen undan de där 30 kronorna åt dig. Eller vad man nu vill spara till.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee
    Aniiee skrev 2018-01-22 19:42:55 följande:
    Meningen/idén med appen är att man ska avstå fårn det där småplocket för att istället spara till något större mål. Till exempel "om du inte tar den där latten på väg till jobbet så kommer du har råd med den där superdatorn om 20 månader" och så stoppar appen undan de där 30 kronorna åt dig. Eller vad man nu vill spara till.
    från*
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Lisa)

Ja, nu känns det ju ganska dumt. Men de påstår ju sig följa Finansinspektionens regler

Min kompis har appen också och för henne diffade det 300 kr..

• Kim på Dreams

Hej! 

Först och främst vill jag beklaga om du upplevt problem med appen, det är hemskt olyckligt. Jag vill poängtera att vi givetvis följer alla regelverk som finns när det gäller hantering av sparade pengar. Det är inte Dreams som förvarar dina pengar, utan de förvaras av vår partner Ålandsbanken som står under Finansinspektionens kontroll. Alla sparade pengar omfattas av statlig insättningsgaranti som tillsammans med avancerad krypteringsteknologi innebär att det är lika säkert att spara med Dreams som någon annan bank. Dreams har inte någon möjlighet att ändra ditt saldo utan att du själv initierar en transaktion i appen.
    Att man upplever att saldot inte stämmer kan bland annat bero på att det är skillnad på hur mycket pengar som finns i appen, och hur mycket pengar som fortfarande är på väg in i appen. På hemskärmen redovisas dessa olika saldon ihop, medan man i transaktionshistoriken tydligt kan se vilka transaktioner som är genomförda, och vilka som fortfarande är på väg in i appen. 
    Ett annat problem kan vara nätverksrelaterat, bristande nätverk kan göra att saldot inte uppdateras på korrekt sätt, vilket kan bli missvisande. Detta kan man dock lätt åtgärda genom att :
    1. Kolla nätverket
    2. Logga ut och logga in igen
    3. Starta om Dreams
    4. Starta om telefonen

Vänligen, Kim på Dreams
  • Anonym (Lisa)
    Kim på Dreams skrev 2018-01-25 16:17:08 följande:

Hej! 

Först och främst vill jag beklaga om du upplevt problem med appen, det är hemskt olyckligt. Jag vill poängtera att vi givetvis följer alla regelverk som finns när det gäller hantering av sparade pengar. Det är inte Dreams som förvarar dina pengar, utan de förvaras av vår partner Ålandsbanken som står under Finansinspektionens kontroll. Alla sparade pengar omfattas av statlig insättningsgaranti som tillsammans med avancerad krypteringsteknologi innebär att det är lika säkert att spara med Dreams som någon annan bank. Dreams har inte någon möjlighet att ändra ditt saldo utan att du själv initierar en transaktion i appen.
    Att man upplever att saldot inte stämmer kan bland annat bero på att det är skillnad på hur mycket pengar som finns i appen, och hur mycket pengar som fortfarande är på väg in i appen. På hemskärmen redovisas dessa olika saldon ihop, medan man i transaktionshistoriken tydligt kan se vilka transaktioner som är genomförda, och vilka som fortfarande är på väg in i appen. 
    Ett annat problem kan vara nätverksrelaterat, bristande nätverk kan göra att saldot inte uppdateras på korrekt sätt, vilket kan bli missvisande. Detta kan man dock lätt åtgärda genom att :
    1. Kolla nätverket
    2. Logga ut och logga in igen
    3. Starta om Dreams
    4. Starta om telefonen

Vänligen, Kim på Dreams
    Fast det gick inte att lösa så och ni hade räknat fel Har så grymt ont i magen över att ni kanske gjort det en längre tid utan att jag märkt av det

För det som enligt er var ett fel som aldrig skulle kunna hända har hänt flera gånger.
Svar på tråden Dreams appen?