• Äldre 23 Jan 01:34
    7966 visningar
    11 svar
    11
    7966

    Förlossningen ondare för omföderskor?

    Vill inte på något sätt skrämma upp alla omföderskor kan jag ju börja med att säga.


    Har två barn sedan tidigare (4 och 6 år gamla). När jag väntade tvåan fick jag höra från flera olika håll att andra barnet gör ondare att föda fram. Som jag förstod det så var det inte på grund av att den förlossningen eventuellt kunde gå riktigt snabbt.


    I mitt fall hade de rätt. Med första gjorde det såklart otroligt ont och förlossningen tog 26h. Men det var ändå helt ok eftersom värkarna gick upp och ner och det fanns möjlighet att vila lite mellan värkarna. Hade enbart lustgas då epiduralen fick stängas av efter en timme eftersom värkarna avtog.


    Med andra barnet var förlossningen hemsk. På pappret gick allt bra. Förlossningen tog även 16h så det var inte någon snabb förlossning, Det som gjorde den så hemsk var att den var som ett skenande tåg. Värkarna gick inte upp och ner utan var som på max hela tiden. Jag hade ingen kontroll och var övertygad om att varken jag eller barnet skulle klara oss.


    Nu väntar jag barn nummer tre och i takt med att förlossningen närmar sig så börjar jag känna paniken komma krypandes. I vecka 32 nu så det är ju inte alltför långt kvar.


    Hur har det varit för er andra som har genomgått flera förlossningar? Gjorde andra och tredje barnet ondare?

  • Svar på tråden Förlossningen ondare för omföderskor?
  • Äldre 23 Jan 06:16
    #1

    Min första förlossning var klart jobbigast. Första barnet tog 1,5 timmar att krysta ut medan andra tog ca 14-15 min. 3:e tog 8-9 min att ktysta ut.

    För mig har det blivit lättare för varje förlossning. Hoppas det gäller 4:an nu med.

    Smärtan har varit den samma men det är klart stor skillnad på 1.5 timmar eller 8-9 min.

    Från aktiv förlossning till framfödd bebis så tog det.

    1:an 18timmar

    2:an 8-9 timmar

    3:an 2-3 timmar

  • Äldre 23 Jan 06:37
    #2

    2:a förlossningen var minst påfrestande för mig. Halva tiden mot första och ett snabbt förlopp. Hann vara totalt 40 minuter på förlossningen.

    3:an var också lite lättare än första men var väldigt annorlunda. De två första började med värkar och fick fart när vattnet gick (andra expressfart). Tredje började med vattenavgång och det tog flera timmar innan värkarna började. Men när det väl startade så gick det ganska fort.

  • Äldre 23 Jan 06:39
    #3

    Nr 2 gick helt klart bättre! Första tog 26h och andra tog 6h

  • Äldre 23 Jan 06:56
    #4

    Fött 3 st barn. Första 6h med tre krystvärkar, andra 4h med en krystvärk. Tredje 2h med en krystvärk. Ju kortare förlopp desto mer intensiv upplevelse är det, men jag tycker att det bara blev allt bättre!

  • Äldre 23 Jan 06:57
    #5

    Första barnet var definitivt värst. 25h lång förlossning utan värkpaus (jag fick tvillingvärkar), epiduralen fungerade inte, slutade med värkstimulerande och sugklocka.

    Andra tog 12h, krystade i tjugo minuter med henne. Både lustgas och epidural fungerade klockrent. Ingen sugklocka. Hon föddes i 37+0 och vägde 3,5kg, hennes bror föddes i 40+6 och vägde 4,7kg (vilket var liten del av varför det gick så trögt med honom).

  • isaswe
    Äldre 23 Jan 07:32
    #6

    Första barnet tog ca 33 h och var hemskt. Trots epidural.

    Andra förlossningen gick på 5 från första värk till barnet var ute och var underbar. Hann inte få epidural men föredrar, med facit i hand, att föda utan epidural. Sprack knappt med andra förlossningen trots att det gick snabbare.

  • Äldre 23 Jan 07:44
    #7

    Jag har 3 barn och väntar mitt 4:e. Tror inte det går att säga eftersom alla förlossningar är olika. Min nr 2 var lättast i alla fall. Tog jättelång tid med första och blev igångsatt med tredje...

  • Caramb­olan
    Äldre 23 Jan 07:46
    #8

    Mina tre förlossningar har varit i princip likadana. Alla tog drygt fyra timmar från första molvärk och gjorde ungefär lika ont. Enda skillnaden var att vattnet gick några timmar tidigare med den första och att den sista var igångsatt, men när de väl var igång såg de likadana ut.

  • Äldre 25 Jan 03:17
    #9

    Har 2 barn med både barnen tog det 4 timmar från första värkarna tills bebisen kom ut hoppas på att 3 barnet blir också så lätt

  • Äldre 25 Jan 16:38
    #10

    Väntar nr4

    2 var lättast

    3 värst

  • Fairyd­ust
    Äldre 25 Jan 16:58
    #11

    Har tre barn. Första förlossningen var värst.

Svar på tråden Förlossningen ondare för omföderskor?