Hobbyfotograafis skrev 2018-01-24 21:49:20 följande:
Åh, nu blev jag nyfiken hur det är att ha eget företag inom fotografi! Berätta gärna allt och lite till. Vad för slags uppdrag har du? Tjänar du bra? Hur mycket kostar din utrustning etc?
Själv går jag runt och fotar med en iPhone 7 för tillfället men jag tycker att det är kul och spännande med foton. Jag har en känsla för det, men har aldrig ägt en riktig kamera. Har du utbildning, eller är du självlärd? Är det ett yrke att satsa på tro?
Jag hr alla möjliga uppdrag, allt från bröllop till företagsfoton. På somrarna skulle jag kunna klara mig på endast fotandet men endast juni juli augusti typ. Därför har jag ett fast jobb också. Jag är utbildad fotograf och jobbade flera år som assistent vilket är bästa vägen helt klart om du vill lära dej. Det har blivit allt svårare att tjäna bra pengar som fotograf på grund av alla hobby fotografer som extraknäckar å fotar bröllop eller tar familebilder, vilket jag helt kan förstå. Jag skulle nog inte råda någon att bli fotograf, kanske om personen är duktig på att skriva också och kan kombinera bild och text. Så många är duktiga på att ta bilder nuför tiden och konkurrensen är mycket hårdare än vad den var får 20 år sedan, innan digital kameran. Dessutom kan jobbet vara slitsamt på kroppen. 95% tiden går åt till efterbearbetning eller bokföring och pr. Endast 5% går till själva fotandet och då släpar du ofta tung utrustning. Jag skulle vilja fortsätta med fotandet men jag vet inte om min kropp kan eller om ag kan försörja mig. Därför funderar jag på vad jag skulle kunna göra istället :)