• Jojoai

Ni som startade eget

1. Jag är "pensionerad" entrepenör. Har kvar 2 helägda bolag som ett som sysslar med kapitalförvaltning samt ett som sysslar med produktutveckling. Äger också delar av andra bolag.

2. Kommer från ett fattigt hushåll som fick bidrag från socialen när jag var liten. Har umgåtts både med människor som var kriminella samt människor där deras föräldrar varit typ VD och liknande bolag som klassas bland sveriges största. Bodde på gränsen fattiga/rika stadsdelen.

2.1 Har aldrig använt personliga kontakter eller liknande. Räknar dåå bort en praktikplats som jag fick via kontakter när jag liten.

3. Mina firmor går bra alla har gått plus och de jag avvecklat har gjort så under ordnade former. Man lär sig mycket på att ha firma och på att göra saker själv. Man bör inte ha firma med vänner, det är dåligt. Familjeföretag funkar bättre. Kompisföretag funkar oftast dåligt.

4. Ångrar lite att jag inte höll kontakten så bra med familj och vänner när jag blev framgångsrik. Jobbade väldigt mycket och hade väldigt lite tid för annat än jobb. Men ibland måste man klippa banden med det förflutna för att gå in i framtiden.

Jag tänker mycket för att kunna göra bästa lösningen och långsiktig planering är viktig för mig. Jag har gjort ekonomiska planer som är 50 år fram i tiden. Men jobbar oftast långsiktigt i skalan 5-10 år. Dvs göra ett bra jobb nu och så kommer vinsten senare.

Och jag avskyr att ta in konsulter och experter, jag tycker som regel dom är värdelösa. Människor i sverige är enligt mig inte så duktiga och det medför att det är lätt att tjäna pengar om man vill. Jag ogillar att vara någons chef och jag ogillar chefer.

När jag var anställd så hände det att jag var så besvärlig att det slutade med att exempelvis en VD från en stor börsnotetad koncern ringe och skulle prata allvar med mig. Men slutade med att jag skällde ut honom och tyckte han var inkompetent. Jag behöll det jobbet och erbjöds löneförhöjning när jag sa upp mig.

Jag har alltid försökt göra mitt bästa och vara engagerad både som anställd och företagare. Att ta ansvar för saker är viktigt. Oftast prioriterar jag mig själv efter företaget, kunderna osv.

Svar på tråden Ni som startade eget