H4llongr0ttan skrev 2018-01-23 19:29:22 följande:
OK, tack för svar! Jag har googlat runt eftersom jag ju så gärna hade köpt valpen... Jag undervärderar inte dina kunskaper som du säkerligen har när jag skriver detta men på en sida hittade jag en sånhär text:
"Vid besiktning av en åtta veckors valp går man igenom den lilla kroppen systematiskt. Ibland finner man att knäskålarna känns lösa hos en valp. Det kan vara helt normalt. Ledens olika delar är outvecklade och ledbanden ostadiga. Man kan därför inte förutsäga en vuxen hunds knästatus redan i valpåldern, lika litet som man kan veta något om höft- eller armbågsstatus. När valpen växer kan det omogna knät få en helt normal utveckling och ledbanden blir normalt strama."
Vad tror du om det?
Det är så att den officiella statusen på knäna inte kan göras förrän valpen blivit vuxen. Dock är det så att på en hund av den typ av ras du tittar på så är patellaluxation inget problem så om nu valpen har det ändå så är det ett stort observandum. Hade det varit en dvärghund då många valpar/hundar har lite taskiga knän så vet man inte åt vilket håll det utvecklas, samt att en patellaluxation på en shitzu som ändå bara hasar runt i flexikoppel i stadsmiljö inte är så betydelsefull. På en draghund som ska springa många mil i sitt liv så får det inte finnas bristfälliga leder.