• Rumpelstiltskins

Tips på Pastasåser!

Ge mig recept på alla pastasåser ni brukar göra och tycker om.

Min son älskar pasta och pastasåser och då jag jobbar kväll flera dagar i veckan och pappans starkaste sida inte är att laga mat så brukar sonen tycka om att jag gör pastasåser. Dock varierar jag bara mellan två och skulle vilja ha fler tips.

De jag gör nu är antingen en pastasås med Bacon och vitlök eller också en pastasås med kyckling och pesto. Båda är gjorde på grädde och mjölk.

Så kom gärna med tips, vad brukar ni göra för pastasåser? Om ni har recept blir jag ännu gladare :)

• Svar på tråden Tips på Pastasåser!
  • CitronTulo

Brukar göra pastasås på ett paket krossade tomater, purjo, zucchini och 1 burk tonfisk i olja (vill man ha vegetariskt så funkar det att utesluta tonfisken).

Skär zucchinin och purjo i tunna skivor och fräs på det ihop med tonfisken (brukar ha med det mesta av oljan samt lite smör). Sen smular jag ner en buljongtärning (fisk- eller grönsaksbuljong) samt kryddar med svartpeppar. Sen på med de krossade tomaterna och låt koka tills zucchinin inte känns hård längre.

Om man vill ha lite rundare smak så kan man hälla i lite vispgrädde.

• klyban

Man kan börja med spagetti med tomatsås, sjukt gott.

hur många meter var det?
  • modsey

Pasta carbonara. Pasta arbiata. Pasta vongle. Pasta pesto. Pasta bolognais.

• Rumpelstiltskins
    CitronTulo skrev 2018-01-23 16:27:15 följande:

Brukar göra pastasås på ett paket krossade tomater, purjo, zucchini och 1 burk tonfisk i olja (vill man ha vegetariskt så funkar det att utesluta tonfisken).

Skär zucchinin och purjo i tunna skivor och fräs på det ihop med tonfisken (brukar ha med det mesta av oljan samt lite smör). Sen smular jag ner en buljongtärning (fisk- eller grönsaksbuljong) samt kryddar med svartpeppar. Sen på med de krossade tomaterna och låt koka tills zucchinin inte känns hård längre.

Om man vill ha lite rundare smak så kan man hälla i lite vispgrädde.

Ingen av oss tycker om fisk så tonfisken får gå bort. Zucchini är något jag aldrig lagat. Vet inte ens om jag smakat (skämskudde). Värt att prova då kanske :) ? Krossade tomater måste jag dock plocka bort då ingen av oss gillar det heller.

Haha, inser att vi är kräsna..
  • klyban
    Rumpelstiltskins skrev 2018-01-23 18:56:47 följande:
    Tomatsås är ingen av oss så förtjusta i dock.

Tack, ska titta in på den sidan!

Enkel, slät och massa parmesan?
    Då gillar ni inte tomat då eller?

Annars finns det rökt lax(torsk, lax eller vilken fisk man vill egentligen).
    Där man fräser lök, vitlök, grädde, kryddar, fiskbuljong, cironzest och smakar av med svartpeppar och pressad citron, och det allra sista lägger i fisken.
    Dill kan man köra med om man vill.

hur många meter var det?
  • Aniiee

Ett recept som inte är med på den sidan men som är standard hemma (och dessutom funkar på mackor eller med bakpotatis:

Bena ur och hacka 1/2 grillad kyckling. Hacka eller skiva 1 röd lök, 1 paprika, 1 bit gurka och ett gäng körsbörstomater (eller andra grönsaker ni gillar), Skölj och tärna eller mosa 1 pkt fetaost. Tärna och stek 1 pkt bacon. 

Smaksätt 1 stor cf med kryddor du är sugen på så starkt du vill ha (här blir det ofta vitlök+timjan+persilja+citron, vitlök+tabasco+cajunkrydda, curry+citron eller shichimi) Undvik dock att salta, eftersom både fetaost och bacon är salt.

Se till att bacon och kyckling svalnat. Kasta sedan i alla grejer från första stycket i creme fraichen. (Ha mer creme fraiche stand-by om det skulle behövas för mängd eller för att det blir för salt. Blir det FÖR salt kan man slänga i liiiite honung)

Om man vill servera som pastasås så underkoka pastan någon minut, slå av, skeda i lite röra i kastrullen/traktörpannan, häll på pastan, rör om och låt koka upp.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Just raw

Fräs svartkål och lök i smör, det blir godast så. Glad
    Salta och peppra efter smak.
    Koka favoritpastan.
    Blanda ner svartkål, lök och smulad fetaost i pastan.
    Toppa med pinjekärnor. 

Svar på tråden Tips på Pastasåser!