Inlägg från: Anonym (Hanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hanna)

Vad är WT för er?

Min uppfattning av hur folk använder begreppet är i betydelsen "personer som jag anser vara sämre än mig själv. Mindre smarta, belevade och med sämre moral". Ett begrepp som används för att särskilja sig själv från de man anser lite "sämre" helt enkelt. Så upplever jag att begreppet används. Och att det därför betyder lite olika i detalj beroende på vem personen som använder begreppet är.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (elin) skrev 2018-01-24 06:05:41 följande:

Så behöver det inte alls vara. När jag anser att någon är wt är det ofta någon jag känner stor sympati för. De har så ofta fått väldigt lite i livet. 

Du kallar folk för trash på grund av sympati?

Sen finns det säkert undantag men i princip alla beskrivningar jag läs av hur man uppfattar wt är det en beskrivning av någon man anser lite sämre än sig själv. Sämre moral framför allt men också ekonomi och stil.

Sen kan man ju känna sympati för personer som man samtidigt har ett ovanförperspektiv på så det finns väl ingen direkt motsättning i det egentligen. Man kan tycka att man är lite bättre än en annan person och samtidigt känna sympati för den personen.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (elin) skrev 2018-01-24 06:43:13 följande:

Jag kallar(inte riktat till dem dock) alkoholister/kriminella/annat mindre "önskvärt" för vad det är också. För att kategorisera. Det betyder dock inte att jag någonsin skulle kalla en person för wt.

Ok. Och min poäng var att behovet av att ha en kategori som "wt" ligger i behovet av att ha en kategori "under" en själv eller som du själv uttrycker det "mindre önskvärt". Definitionen av wt som jag uppfattar det är personer som uppfattas som sämre än den som använder begreppet ifråga om bildning/intellekt, stil, till viss del ekonomi men framför allt moral. Så den exakta definitionen variera något beroende på vem det är som använder begreppet.

Så uppfattar jag att begreppet används idag, på de ställen jag sett det användas. Möjligt att en del som använder begreppet också känner sympati för de som de kategoriserar på detta sätt, men kategoriseringen tycks ändå vara denna.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (elin) skrev 2018-01-24 07:49:59 följande:

Du lurar dig själv om du tror att inte du också kategoriserar människor undermedvetet. Jag har inte sagt ett dugg om att wt-kategorin ligger under mig. 

Jag svarade på frågan i ts vad begreppet wt är för mig.

Jag tror inte att jag skrivit något specifikt om att du personligen skulle kategorisera wt som under dig. Jag ber om ursäkt om jag gjort det, jag avsåg att svara mer allmänt. Min avsikt var att svara på hur jag uppfattar begreppet generellt, alltså vad det betyder för mig som ts frågar efter.

Jag tror också att vi alla kategoriserar människor undermedvetet, och ofta (som avses i denna tråd) även medvetet.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (elin) skrev 2018-01-24 10:14:55 följande:

När du citerar mig utgår jag märkligt nog från att du riktar dig till mig... 

Ja, du citerade mig pch jag svarade dig för att förtydliga vad jag avsåg.

Jag har ju bett om ursäkt för att du upplevde att jag påstod något om dig som ej stämmer. Så mycket mer kan jag inte göra.

Jag försökte som sagt svara på hur jag ser på begreppet och sen också resonera kring ditt inlägg till mig om att du känner sympati för folk som är wt.

Men jag har inte skrivit att du personligen anser att wt är ett begrepp som betyder en kategorisering av personer som du tycker är sämre än dig på olika områden utan att jag upplever att det är så begreppet används av de flesta. Det som var riktat till dig var kommentaren om att man kan känna sympati även för personer som man känner sig bättre än, så att det i sig inte är ett argument emot den definitionen av begreppet som jag gav.

Hoppas att du förstår bättre hur jag menar nu.
Svar på tråden Vad är WT för er?