Inlägg från: Anonym (Est) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Est)

Vad är WT för er?

Att ens använda det uttrycket och att prata om vad som definierar underklass. Att anstränga sig för att inte bli sedd som det. Att medvetet och desperat skaffa statussymboler och högljutt visa förakt för och prata nedlåtande mot allt man förknippar som underklass.

Kan du tänka dig prins Harry och Kate Middletons bete sig så? Nej, exakt.

• Anonym (Est)
    Anonym (H) skrev 2018-01-23 20:00:51 följande:

Tatueringar, rökare, leopardtights, ger barnen socker till vardags utan att ens reflektera över det, äter halvfabrikat, bjuder på flintastek till finmiddagen, ingen bildning, ofta överviktiga...

Det här är inte heller så stiligt:

Mycket stolt över att inte ha tatueringar och röka. Besatt av att handla kläder på vissa ställen för att kunna visa upp för alla att man har rätt klädstil/inredning.

Totalförbud av socker, gluten och laktos på en nivå som inte handlar om vetenskapliga belägg utan ren hysteri i att passa som medlem i en grupp man vill tillhöra.

Bryr sig mer om vad folk bjuder på en middag än om dom är trevliga och intressanta att prata med.
  • Anonym (Est)
    Anonym (TRE) skrev 2018-01-24 08:50:47 följande:

Alla ni "godhjärtade och toleranta", vår hjärna sägs dela upp utomstående i en hierarki bestående av 12 steg. Vare sig du vill eller inte så har du placerat dig själv på ett av dessa steg, säg steg åtta. De från steg sex och neråt, de ser du ner på, de från steg 10 till 12 ser du upp till.

Vi blir från det att vi tittar ut och under hela vår uppväxt itutade att det är fult och fel att se ner på någon, men att det däremot är helt sunt och friskt att se upp till någon.

Detta krockar brutalt med den hierarki jag beskrev ovan. Resultatet blir det vi ser i den här tråden, arma människor som föfrfärat slår sig för bröstet och låter munnen gå i ett om hur ondskefullt det är att se ner på andra människor.

Använd logiskt och rationellt tänkande. Att se ner på är ju inget annat än motsatsen till att se upp till. Problemet uppstår när du blivit hjärntvättad med att det enbart är ok att se upp till.

Bara för att du gottar dig i lyteskomik och att se ner på fattiga människor (mobbning) så innebär det inte att alla människor är på en sån låg nivå. Det är typiskt människor som rest upp till medelklassen att bete sig som du, egentligen är du bara rädd för att förknippas med så kallat white trash (bara uttrycket är ju så inhumant och vidrigt att det borde vara lika tabu att slänga sig med som rasistiska uttryck)

Påminner också lite om Mickan i Solsidan som desperat vill smälta in och därför anstränger sig för att göra rätt hela tiden.

Det här är urlarvigt och alla människor beter sig inte såhär.

Jag känner många (tex hela min släkt och umgängeskrets) som inte ens bryr sig om trender och att sortera ut folk att se ner på pga deras klädstil, inredning eller inkomst.

Vi är nyfikna på människor och tycker det är spännande med olika bakgrunder. Min mamma är tex professor och har alltid varit lika vänlig mot alla människor, dom som är trevliga tillbaka tycker hon om.

Har ALDRIG hört mina föräldrar sitta som i den här tråden och sortera ut människor som är underklass och hånat dom på det här sättet.

Hade jag gjort det inför dom hade dom sett ganska föraktfullt på mig.

Vem bryr sig om vilka som har vilka tatueringar eller vilka som har råd med det och inte råd med det, det som räknas är människors attityd till omgivningen, om man är en bra människa, om man har tex humor, är generös, en bra förälder, har någon speciell begåvning osv.

Livet blir mycket mer rikt av att vara nyfiken på människor istället för att dom du beskriver sortera bort människor pga klassuttryck.

Bara för att hjärnan har FÖRMÅGAN att se mönster som vilka människor som liknar vilken grupp betyder INTE det automatiskt att se ner på och håna människor i underklassen. Jag kan också se sånt men det betyder inte samma sak för mig som för dig. Jag börjar inte hånskratta och tissla och tassla med vänner om personens smak, dialekt, kläder, vanor.

Jag antar inte att hen är en dålig människa eller värd att håna utan tills jag inte känner personen så vet jag inte om vi hade kunnat bli vänner, tycka om varandra eller inte.

Så kan man också fungera förstår du och vi är ju rätt många som gör det.

Tough?
  • Anonym (Est)
    Anonym (O) skrev 2018-01-24 09:32:13 följande:

Går vanligtvis inte runt och ser ner på folk i största allmänhet, har varken ork eller lust med det. Men självklart har jag också fördomar. Har dock ganska stor respekt för dessa ensamstående mammor som målas upp här med många barn som sliter för att få ihop livet, och kanske unnar sig en cigg då och då.

Det jag tycker är trashigt oavsett färg är ett beteende som vissa personer uppvisar som växt upp ganska magert men som nu har gott om pengar. Och det är att det är vansinnigt viktigt att visa upp att man har råd, och gör det genom att skaffa väskor, kläder och skor med maffiga loggor som skriker ut modehusens namn. Dessa attiraljer är ju det billigaste av märkena, nästan hm och åhlens-nivå, vilket liksom bara ger motsatt effekt.

Förstår mekanismerna bakom det, men det gör det inte mindre osmakligt.

Jag har också respekt för ensamstående mammor, så länge dom är bra föräldrar så är dom bra föräldrar. Och att klara sig ensam och få ihop allt vinner min beundran.

Men gör det något med dom här väskorna med stora loggor?

Vad spelar det för roll? Är det inte ganska larvigt att fästa någon vikt vid detta? Undviker själv kläder och väskor med loggor på (det är inte min smak) men jag stör mig inte på människor med en annan smak. Jag brukar tycka att olika människor är fina i sin egen stil. Samhället skulle behöva mer intelligens anser jag, inte mer ytlighet.
  • Anonym (Est)
    Anonym (O) skrev 2018-01-24 11:20:58 följande:

Stör mig gör jag nog egentligen inte, men om vi är inne på smaklöshet så är det lite det jag tänker på. Och tänker mest på dem som från topp till tå är klädda i synliga märken. Inte att man har en väska med ett märke. Har man örhängen från Chanel då är det chanelloggan, tröjan står Calvin Klein över hela bröstet, skorna står det MK eller MJ på tårna osv.

Jag har flera tjejkompisar från tex Armenien och Irak som klär sig så. Överhuvudtaget tycker jag att kvinnor med ursprung i länder österut vågar ha en väldigt härlig och damig stil med mycket smink, höga klackar, synliga loggor osv.

Jag tycker inte det är smaklöst men det är inte Jag.

På dom tycker jag det är snyggt, överhuvudtaget tycker jag att skönheten kommer inifrån så att när någon själv tycker om det dom har på sig och utstrålar positiv energi är personen vacker i mina ögon.
  • Anonym (Est)
    Anonym (Jag är WT!) skrev 2018-01-24 13:44:37 följande:

Jag är vad de flesta skulle kalla WT, inklusive jag själv. 35 år ung, ett barn på 17. För att vara riktigt WT borde jag ha fler, men jag tyckte att har man fått ett som 18åring så räcker det ändå. Att vara tidig kompenserar det låga antalet.

Handlar kläder på Gekås Ullared, röstar SD, sitter i kassan på matvarubutik, har en svanktatuering och ett par till tatueringar. Äter helst mat från närmsta korvkiosk, dricker helst red bull och har givetvis silikonbröst.

Är inte fet, fast det bara för att jag tränar varenda dag inte för att jag sköter kosten alls. Har inga skulder men har inga sparade pengar heller (eller lite har jag men det är till min dotters körkort, inte sparat som en buffert eller något annat vuxet). 

Du bestämmer såklart själv vad du vill kalla dig men jag tycker det är synd att du ska benämna dig själv med ett ord som betyder skräp. Du arbetar och försörjer dig och din dotter, själv dessutom, har inga skulder, betalar skatt, är opretentiös, handlar inte över dina tillgångar utan shoppar ansvarsfullt och ekonomiskt. Dessutom har du inte skaffat fler barn än vad du har tid för. Du tar hand om ditt utseende och hälsa eftersom du tränar och har gjort en operation för att se fin ut.

Har sparat till din dotters körkort (schysst av dig! Det gjorde inte mina föräldrar som hade två, rätt bra löner)

En riktig ängel till medmänniska kan äta korv med bröd och dricka läsk och en riktig ragata till skattesmitare kan äta ryggbiff och gå på opera ;)

Jesus själv föddes i ett stall av två fattiga flyktingar ;p
  • Anonym (Est)
    Anonym (Jag är WT!) skrev 2018-01-24 17:38:39 följande:

Det är ju bara ett ord egentligen. Kanske "Vit underklass" är lite trevligare? Men jag tycker WT är en stil, och jag gillar det mesta med stilen. Jag gillar saker som är "tacky" och "WT". Det finns ju flera diskussioner på olika forum om vad som utmärker något som är WT och jag gillar ju nästan allt av det där som kallas WT, och då får jag väl finna mig i att vara WT då :)  

Ja jag förstår att du står för din stil och det du gillar. Så himla skönt. Alla borde tycka om sin egen grej och inte bry sig om att gruppera sig mot andra.

Jag vet folk som blir jätteupprörda av uttrycket er, alltså verkligen jätteupprörda, som vuxit upp med missbrukande föräldrar och haft det jättesvårt men har också sett att många inte bryr sig alls om att det finns människor som älskar att se ner på allt som förknippas med arbetarklass (modern arbetarklass, hipsters älskar ju att romantisera arbetarklass bara det är från en svunnen tid...)

Egentligen är hela den här diskussionen löjlig. Du lever ett riktigt bra liv och det gör många som passar in under ?Röker, har tatueringar, yadayada?. Titta bara på föräldrarna i Bjärred som mördade sina egna barn innan dom tog livet av sig.

Psykisk hälsa har inte med klädstil att göra eller vilket yrke man har.
  • Anonym (Est)
    Anonym (No trash) skrev 2018-01-24 18:27:31 följande:

Avskyr benämningen wt.

Aldrig har det känns så passande med "den som sa det han va det "!

Verkligen. Tänkte samma sak när jag såg tråden. Det enda som är sopigt och pinsamt är att skriva listor över olika attribut i underklassen och sen håna och fnissa. Det vore en annan sak att hylla och uppskatta alla olika människor i samhället.
  • Anonym (Est)
    Anonym (Henna) skrev 2018-01-24 21:59:06 följande:

Folk som lever på bidrag fast de inte behöver, de som skaffar 10 ungar utan att uppfostra dem, de som utnyttjar för egen vinning, klär sig vulgärt och är över 25år, de som står i lekparken och röker med mobilen fastklistrad i örat utan att ens ägna ett öga åt sina barn, de som har fyllefester hemma när barnen är med, de som tror sig ha rätt att klanka på andra men inte följa sina egna regler, de som köper snus/cigg till sina omyndiga barn och säger ?ja nu är det ju ändå försent, min 14 åring är beroende?, de som drar på sig taights och för litet linne trots att de väger 20kg för mycket, de som verkligen skriker ut vad de vill ha sagt så verkligen alla ska höra när de är på Ica, ett fik osv, de som inte duschar eller kammar sina barn, de som struntar i om ungarna har löss/mask/skabb. Min lista kan göras lång.

Man kan vara fattig, bo i ett välstädat ruckel men ändå inte vara WT samtidigt som någon med pengar kan vara WT i mina ögon. Handlingarna väger tyngre än inkomsten!

Men använd ett annat ord då som inte innebär klassförakt! Snackar du dåliga föräldrar så säg ?dåliga föräldrar?. Dessa återfinns ju inte minst i vår nya medelklass som utnyttjar billiga Rut-bidrag för att andra ska ta hand om deras småbarn och hem medans dom är frånvarande. När dom väl är närvarande får barnen varsin iPad så dom håller tyst. Eller brittisk överklass som skickar barn till internatskolor redan i 7-årsåldern och traumatiserar dom för livet.

Vad gäller klädstil hos överviktiga så är det så himla viktigt att bry sig om hur dom ser ut i tajts? Vem bryr sig egentligen, du?

Jag kan säga många jag stör mig på utifrån vilka konsekvenser deras beteende får, tex folk som vägrar vaccinera sina barn för att dom läst om en asgammal studie på en blogg (som ogiltigförklaras dessutom) och äventyrar alla andra barns hälsa.

Föräldrar med småbarn som håller på med sina mobiler istället för att samspela med sina barn.

Föräldrar som överstimulerar sina barn med för mycket aktiviteter så att dom knappt har någon fritid över.

Folk som skaffar hundar dom inte har kapacitet för och hundägare som har sina hundar lösa i stadsparker, bebyggelse och på stränder fulla av folk (och kopplade hundar)

Cyklister som kör för fort bland fotgängare och inte saktar in innan dom swishar förbi både barn och funktionshindrade.

Med flera... det har inget med klass att göra, inget med inkomst eller klädstil heller att göra.
  • Anonym (Est)
    justanotherman skrev 2018-01-24 22:53:43 följande:

Jag undviker att använda nedsättande, kränkande, svepande benämningar om andra. Ni som gör det, varför gör ni det? Handlar det om att försöka få sig själv att känna sig som lite för mer och bättre än andra? Eller vad är poängen?

Det är solklart poängen om du läser deras inlägg. Så himla självgoda och nöjda.
  • Anonym (Est)
    Anonym (Olof) skrev 2018-01-25 13:06:36 följande:

Jag instämmer. Att ventilera en samhälls-företeelse måste vara tillåtet om man håller sig till forumreglerna.

Känner sig ändå någon träffad eller irriterad av tråden så är det mer ett intressant WT-fenomen som även är en del av ämnet.

Men skämtar du Olof? Det är inte en samhällsföreteelse att gruppera ihop människor i en skräphög! Att ringa in och försöka komma fram till vilka människor man ska kalla för sopor och förknippa med dåliga föräldrar, kriminalitet, psykisk ohälsa och låg intelligens med utgångspunkt för hur fattiga dom är och hur dom ser ut är ju ren fascism.

För jävligt under 30-talet och för jävligt nu.

Den enda samhällsföreteelsen som är intressant att diskutera är vilken sorts människor som finner nöje i den här sortens avhumanisering.

Vi kan ju börja med dig. Vad har du för klädstil, vad tjänar du, vad är din IQ, vad är ditt skallmått, hur ser din inredning ut och vilken dialekt pratar du?
  • Anonym (Est)
    Anonym (Elizabeth) skrev 2018-01-25 15:10:51 följande:

Det är mer de som tjänar som en Svensson/medelklass som använder sig av det uttrycket. Är man medelmåtta behöver man få känna sig lite bättre ibland och då använda uttrycket white trash. 

Jag kan i alla fall garantera i den klassresan jag gjort, eller snarare "gift in mig i rik amerikansk familj," att här borta snackar man inte ner om folk. Ytterst sällan och då bland vissa typer av rikt folk, där ser de medelklassen med "pity". Alltså som om det är synd om fattiga medelklassen. 

Ur olika perspektiv kan man alltid hitta fel med olika grupper folk, om man väljer att gruppera. För mig är alla individer och jag tycker helst inte man ska döma. White trash är en negativ benämning och att påstå att om man uppfyller vissa kriterier, så är man negativt associerad. Just med tanke på att många av er nämner vardagliga händelser som white trash höjer jag på ögonbrynen. 

Vad jag ville ha sagt är att det är ganska patetiskt och tragiskt enligt min mening att leta efter en grupp folk att trycka ner för att man på så sätt inbillar sig att man själv lyfts. Som om man är bättre då, mer attraktiv i livet och generellt en winner. Och just det tankesättet gör väl att denna person som tror att man skjuter i höjt av att trycka ned sin omgivning - att de aldrig blir vinnare i livet. 

Tack Elizabeth. Riktigt sunkigt beteende är vad det är. Eller sunkigt är alldeles för milt, vet inte vilket ord jag ska använda.
  • Anonym (Est)
    Anonym (Hmm) skrev 2018-01-25 12:16:23 följande:

Det är väl snarare så, att ju högre utbildning desto vanligare med feministiska värderingar. Gäller både kvinnor och män.

Nja, det är faktiskt vanligt bland unga tjejer i allmänhet, det finns många högutbildade som inte kallar sig feminister. Om du menar Jämlika värderingar så skulle jag säga att dom är lika vanliga i alla samhällsklasser förutom överklassen som inte alls behöver vara särskilt politiskt korrekt överhuvudtaget.
  • Anonym (Est)
    Anonym (Jag är WT!) skrev 2018-01-25 16:54:47 följande:

Lite mer WT med mig: Jag saknar utbildning, har dåligt bordsskick, kan inte stava eller skriva korrekt, utan skriver som jag pratar, på semestern åker jag ingen stans förutom till Ullared gekås och närmsta utomhusbad, jag har inga lån eller skulder men skulle jag ha mer än 500 spänn kvar av den gamla lönen innan jag får en ny lön är det ett fucking mirakel. Jag har såna där wt-texter med "Live life to the fullest" och vargtavlor på väggarna. I skolan hade jag IG i nästan alla ämnen och jag har inte läst upp betygen som vuxen.

Jag klär mig helst i träningskläder eller helt opassande för att vara 35. Allt skall vara billigt och allt skall vara tight. Bröllop och begravning är enda anledningen att klä sig propert tycker jag.

Och du är fortfarande en av dom vettigaste människorna i tråden.
Svar på tråden Vad är WT för er?