• LovisaM

Vilket alternativ hade ni valt i mitt fall? IVF eller insemination?

Jag rekommenderar IVF, tryggt att ha några eskimåer i frysen Lycka till!

• LovisaM

Ja första ivf-försöket blev en dotter

Har efter det gjort 3 fet-försök med blastocyst (5-dagars). Men det har blivit två missfall. Ska försöka snart igen hoppas jag.

• LovisaM
    Xcxcxccc skrev 2018-01-23 19:36:22 följande:

Oj!! Det är rätt många till frysen. Är det vanligt? Läst om många som inte ens får en till frysen. Jag hoppas mitt höga AMH-värde är till nytta.

Vet inte vad som är vanligt det verkar variera väldigt mycket. Det känns inte som att det är så många, rädd att något kanske inte klarar att tinas ordentligt, något fäster inte alls å något blir missfall. Jag är beredd att börja om med äggplock igen när frysen är tom.
  • LovisaM
    Xcxcxccc skrev 2018-01-23 19:50:13 följande:

Hur länge väntade ni innan ni påbörjade fet-insättningar efter dottern var född?

Ni har använt 3 av 8 embryos? Var går ni?

Dottern var 5 månader när syskonverkstan började. Går privat i Danmark, inga väntetider, öppet varje dag och bor ganska nära.
  • LovisaM
    Xcxcxccc skrev 2018-01-23 20:19:16 följande:

Vilken klinik? Vi har kontakt med Vitanova faktiskt och ska ha konsultation nu på söndag. Så ni började såpass tidigt? Hur gammal är dottern nu?

Storkklinik, hon är snart 1 år
  • LovisaM
    Xcxcxccc skrev 2018-01-23 20:19:16 följande:

Vilken klinik? Vi har kontakt med Vitanova faktiskt och ska ha konsultation nu på söndag. Så ni började såpass tidigt? Hur gammal är dottern nu?

Eftersom amh är så lågt så finns ingen tid att förlora känns det som. Är nu väldigt glad att det började tidigt eftersom det verkar ta längre tid med tvåan av någon anledning. Sen blir det så utdraget pga missfall å väntan på mens...
  • LovisaM
    Xcxcxccc skrev 2018-01-23 20:31:01 följande:

Hoppas ni lyckas med övriga embryon! Är nästan övertygad om att jag ska börja med ivf. Eventuellt ge insemination max 2 chanser.

Du kan ju göra stimulerad insemination. Känns som lite större chans än vanlig, eftersom det kan vara svårt att "tajma" rätt dag.
  • LovisaM
    Xcxcxccc skrev 2018-01-23 20:36:26 följande:

Jag förstår dig helt och hållet! Tycker ni gjorde ett klokt val för man får räkna med minus/ev missfall i allt. Man blir ju inte gravid vid varje insättning samt att det leder till barn direkt. Det blir ju som med samlag, vissa månader blir det inget eller så blir det men mynnar ut i missfall/MA. Vi kommer köra på i samma takt misstänker jag. Just nu är jag glad bara jag får ett barn, men eftersom inga fel hittats hos mig så hoppas jag det kan funka med fler barn.

Hur upplevde du ivf? Med sprutor och alla hormoner? ÄP? Jag är ett monster vid PMS vanligtvis så det ska bli spännande.

Sprutor å hormonerna var inga problem mådde bara lite illa å svälld mage. Äggplock gjorde inte så ont, värre efteråt då jag var väldigt öm. Blev nästan översstimulerad men vid ET så hade mkt vätska försvunnit å ägget sattes in.
  • LovisaM
    Xcxcxccc skrev 2018-01-23 20:40:06 följande:

Det är min b-plan. Men är den säker den metoden- att man prickar rätt? Tänker du med äggstimulerande plus ÄL-spruta? Jag har hittat en gynekelog i gbg som kan hjälpa till med VUL osv... så självklart hade det funkat kanske. Försöker tänka praktiskt - har en bit att åka med. Hur skötte du allt praktiska såsom VUL osv?

Säkrast metod är ivf. Jag hade två olika gynekologer som jag hade kontakt med och försökte få tider till (inte alltid lätt eftersom vi måste ha en viss dag).

Älspruta vid insem ska funka men det funkade inte för mig.

Ivf är bättre eftersom det blir billigare att sätta in från frysen än att inseminera plus att ägget redan är befruktat
Svar på tråden Vilket alternativ hade ni valt i mitt fall? IVF eller insemination?