• superburken

avtal om framtida barn ?

Då var det så här att en vän till mig vill skaffa barn, och eftersom hon inte vill ha någon random dansk på inseminationsklinik i grannlandet, så valde hon ut det största a-barnet i bekantskapskretsen - vilket råkar vad jag - så nu ska jag plötsligt bli pappa igen.

Eftersom vi båda är överens om att jag bara fungerar som spermadonator undrar jag om vi kan stadfästa det på något sätt. Vill inte gärna betala underhåll, retroaktivt, om 18 år eller så.

• Svar på tråden avtal om framtida barn ?
  • Anonym (Nej)

Nej, det går inte att avsäga sig faderskap genom avtal. Enda undantaget är om barnet adopteras av en annan man.

• SofieJ

Är det en "inofficiell" donering som ska göras?

Om det görs via klinik måste det ju annars finnas nåt sätt. Skulle annars alla anonyma donatorer kunna bli betalningsskyldiga också?

• Meriall

Det blir ju inte anonymt om hon vet vem han är...

På klinik så är ju de anonyma just anonyma så mamman kan inte söka upp dem. Kliniken garanterar anonymiteten. Ifall tjejens kompis skaffat sperma från sin killkompis och inte säger vem han är blir det typ så. Fast i det här fallet vill hon ju ha den specifikt från TS.

• SofieJ
    Meriall skrev 2018-01-23 22:21:32 följande:

Det blir ju inte anonymt om hon vet vem han är...

På klinik så är ju de anonyma just anonyma så mamman kan inte söka upp dem. Kliniken garanterar anonymiteten. Ifall tjejens kompis skaffat sperma från sin killkompis och inte säger vem han är blir det typ så. Fast i det här fallet vill hon ju ha den specifikt från TS.

Såklart, jag som inte tänker hela vägen...
  • Anonym (Klas)
    Anonym (123) skrev 2018-01-23 22:32:12 följande:

Gör det inte.

+1
  • Anonym (mc)
    SofieJ skrev 2018-01-23 22:38:23 följande:

Det verkar vara okej om hennes partner registreras som den andra föräldern. Har hon ingen sådan är det nog kört som de andra sagt... :(

www.notisum.se/rnp/sls/lag/19841140.htm

Tyvärr kan ju den partnern dra sig ur. Säga att man har misstanke om att en annan man är pappa till barnet och begära dnautredning.

• Anonym (mc)

Nej, det kan du inte. Om mamman ångrar sig ett halvår efter barnet är fött måste du betala underhåll .
    Ta ansvar för vad du gör.

Svar på tråden avtal om framtida barn ?