• Anonym (TS)

Anmäla till soc eller inte? HJÄLP!

Ska försöka fatta mig kort, får se om jag lyckas...

Jag har i några haft en bekant, vi kan kalla henne Anna.

Anna är sambo, har två barn som är i 15-års åldern samt 6-års åldern. Hon bor på landet med en massa hästar och har ett jobb där hon jobbar med att ta hand människor.

Vi känner varandra genom gemensamma vänner och umgås inte själva. Hälsar och pratar lite artigt när vi ses. Hon har försökt bli närmre vän med mig men jag har backat av olika anledningar.

Jag har i alla fall i ett par år funderat över hur hon mår egentligen. Jag får ofta höra att hon varit onykter, spelar ingen roll vilken tid på dygnet eller dag det varit. Hon lägger ofta ut konstiga saker/påståenden på FB, så man kan ana att varit onykter.

Det är en hel massa orsaker som gjort att jag varit fundersam över hur hennes barn mår egentligen...

Idag fick jag bekräftat av andra ytliga bekanta i 20-års åldern att hon är alkoholist, brukar fylleköra och portad från byns Systembolag ?för att hon är där för ofta?.

Hon sjukskriver sig ofta till jobbet för att hon är full. Hon ligger med såna som är hälften av hennes ålder.

Det är hennes dotter som tar hand om djuren de har.

Osv osv osv.

Sambon i fråga vet jag inget om, och kan inte spekulera i.

VAD ska jag göra??

Att prata med henne är uteslutet, vet att hon kommer blåneka. Anmäla till soc? Men tänk OM det inte stämmer?

Ärligt, hjälp mig nu :(

• Svar på tråden Anmäla till soc eller inte? HJÄLP!
  • Anonym (Jk)

Anmäla till soc för att hon dricker? Då borde mer än hälften av svenskarna bli anmälda för att de dricker och ligger runt...

• Anonym (BN)

En orosanmälan är just en orosanmälan. Känner man oro för ett barn bör man anmäla. Du behöver inte vara säker på att det stämmer. Det är soc jobb att ta reda på hur det ligger till. Finns det inte nåt att påpeka på så gör soc inget. Är det problem så ger soc familjen den hjälp och stöd de behöver. Tänk om det är sant och ingen hör nåt ska du tänka istället. Som privatperson kan du vara anonym också så anmäl såklart.

• vargeros

Wow nån som har sex och dricker ibland, vilket as klart man ska anmäla,,,,

TS är du totalt jävla rabiat eller?

• Rumpelstiltskins

Du är inte vän med henne, du har hört saker från ytligt bekanta, du vet egentligen ingenting.

Är så jäkla trött på att vuxna människor inte kan ge fan i att prata om andra. Om ni på riktigt brydde er om henne så hade ni faktiskt pratat med henne om det som sägs i byn men eftersom att det är roligare att skvallra bakom ryggen så ger ni fan i det.

Om det nu är så som ryktet påstår, att hon fyllekör, så lär socialen redan vara inblandad eftersom att det sker per automatik när man blir gripen för fyllekörning. För det antar jag att hon blivit, hur kan ni annars veta att hon kör bil onykter?

• Anonym (TS)
    vargeros skrev 2018-01-23 23:12:58 följande:

Wow nån som har sex och dricker ibland, vilket as klart man ska anmäla,,,,

TS är du totalt jävla rabiat eller?

Har sex och dricker ibland? Hon är alkoholist skrev jag ju...

Nej jag är inte rabiat, däremot väldigt mån om att barn ska ha det bra och tryggt eftersom jag själv inte hade det som liten.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jk) skrev 2018-01-23 23:08:40 följande:

Anmäla till soc för att hon dricker? Då borde mer än hälften av svenskarna bli anmälda för att de dricker och ligger runt...

Nu är det väl skillnad på att dricka och vara alkoholist..?
  • Anonym (TS)
    Rumpelstiltskins skrev 2018-01-23 23:19:41 följande:

Du är inte vän med henne, du har hört saker från ytligt bekanta, du vet egentligen ingenting.

Är så jäkla trött på att vuxna människor inte kan ge fan i att prata om andra. Om ni på riktigt brydde er om henne så hade ni faktiskt pratat med henne om det som sägs i byn men eftersom att det är roligare att skvallra bakom ryggen så ger ni fan i det.

Om det nu är så som ryktet påstår, att hon fyllekör, så lär socialen redan vara inblandad eftersom att det sker per automatik när man blir gripen för fyllekörning. För det antar jag att hon blivit, hur kan ni annars veta att hon kör bil onykter?

Jag skvallrar ingenting, utan har fått till mig saker/berättelser. Hade jag skvallrat hade jag inte behövt lägga ut ett anonymt inlägg här va..?
  • Rumpelstiltskins
    Anonym (TS) skrev 2018-01-23 23:22:46 följande:
    Har sex och dricker ibland? Hon är alkoholist skrev jag ju...

Nej jag är inte rabiat, däremot väldigt mån om att barn ska ha det bra och tryggt eftersom jag själv inte hade det som liten.
    Och du vet att hon är alkoholist för att... Ytligt bekanta 20-åringar sagt det till dig? Källkritisk much? 

Du gör bäst i att sköta ditt och skita i andra eftersom att du uppenbarligen saknar förmågan att filtrera skvaller från fakta. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (BN) skrev 2018-01-23 23:10:27 följande:

En orosanmälan är just en orosanmälan. Känner man oro för ett barn bör man anmäla. Du behöver inte vara säker på att det stämmer. Det är soc jobb att ta reda på hur det ligger till. Finns det inte nåt att påpeka på så gör soc inget. Är det problem så ger soc familjen den hjälp och stöd de behöver. Tänk om det är sant och ingen hör nåt ska du tänka istället. Som privatperson kan du vara anonym också så anmäl såklart.

Tack för trådens enda vettiga svar hittills.

Det är svårt det här....
Svar på tråden Anmäla till soc eller inte? HJÄLP!